عذر بدتر از گناه صدا و سیما : خبر نداشتیم زلزله شده ، خنده بازار پخش کردیم!
عصر
ایران نوشت : سه روز قبل دنیا بر سر اهالی اهر و ورزقان و روستاهای اطراف
خراب شد و زلزله ای که خبرش در رسانه های خارجی بیش از رسانه ملی نمود
داشت، جان صدها تن از هموطنانمان را گرفت. اما آنچه بر تلخی این حادثه
افزود، عملکرد برخی مسئولان و در راس آن ها صدا و سیما در رابطه با زلزله
اهر و ورزقان بود. عملکردی که پس از انتقادات وسیع سطح جامعه، مورد دفاع
مسئولان صدا و سیما قرار گرفت تا توجیهات پر تناقض مدیر کل روابط عمومی صدا
و سیما، نمکی باشد بر زخم وجدان مجروح جامعه.

درحالیکه نوع
پوشش خبری این حادثه توسط صدا و سیما با حوادث مشابه نظیر سیل پاکستان و
قحطی سومالی و … قابل مقایسه نبود، روزنامه ها و سایت های خبری رسالت خبر
رسانی در این باره را به دوش کشیدند و شبکه های اجتماعی فضای مجازی نیز
برای جمع آوری کمک های مردمی فعال شدند.
اما در این
میان و به موازات حضور کمرنگ صدا و سیما در ماجرای زلزله ورزقان، شامگاه
یکشنبه یعنی نزدیک به سی ساعت پس از وقوع زلزله، رسانه ملی اقدام به پخش
برنامه طنز “خنده بازار” کرد و خشم ایرانیانی را که در عزای قربانیان زلزله
سوگوار بودند،بر انگیخت.
اما این پایان هنر نمایی های مسؤولان صدا و سیما نبود. چرا که “سید تقی
سهرابی” ، مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما در توجیه این اقدام ، دلایلی ذکر
کرد که هیچ عقل سلیمی را قانع نمی کند. او در گفتگو با خبر آنلاین در خصوص
پخش برنامه خنده بازار از شبکه ۳سیما گفت: جواب این سوال را مدیر شبکه
باید بدهد اما باید بگویم که زلزله یک حادثه غیر مترقبه است و شاید اگر
مسئولین کنداکتور شبکه ۳ از این حادثه مطلع بودند این برنامه را پخش نمی
کردند. به هر حال امروز تکرار این برنامه از کنداکتور شبکه ۳حذف شد ومطمئنا
هیچ تعمدی در این کار وجود نداشته است.
آقای سهرابی به
گونه ای از بی اطلاعی مسئولان کنداکتور شبکه ۳ سخن می گوید که گویا برنامه
خنده بازار همزمان با وقوع زلزله روی آنتن رفته است. در حالی که زلزله بعد
از ظهر روز شنبه به وقوع پیوسته و برنامه خنده بازار شامگاه یکشنبه پخش
شده است.
اما اگر این
ادعای آقای مدیرکل را هم بپذیریم ، آنگاه باید به قصور بزرگتر سازمان صدا و
سیما اعتراض کنیم. قصور در امر اطلاع رسانی درباره زلزله که باعث شده
کارمندان و مسئولان صدا و سیما ، سی ساعت پس از وقوع زلزله از این حادثه بی
خبر باشند و برنامه خنده بازار را روی آنتن ببرند. این که عذر بدتر از
گناه است!
اما جالب تر
اینکه آقای سهرابی در بخش دیگری از سخنانش ، انتقادات نسبت به پوشش خبری
زلزله را نشانه “کم لطفی رسانه ها” خوانده و در تشریح تلاش های صورت گرفته
برای پوشش این حادثه گفته است: “زلزله در ساعت ۱۷:۱۵ و در وسعت ۶٫۲ ریشتر
رخ داد و در ست یک دقیقه بعد از این حادثه رادیو آذربایجان این خبر را در
گفت و گویی که با مدیریت بحران آذربایجان شرقی داشته تائید می کند و
بلافاصله سه اکیپ خبری به مناطق زلزله زده اعزام می شوند و بچه های رادیو
در ورزقان و در آن شرایط سخت رادیو امید را با قدرت ۱۰کیلو وات و در شعاع
۳۵کیلومتری راه اندازی می کنند و روی موج اف ام قرار می دهند و در ساعت ۱۹
شبکه استانی آذربایجان شرقی برنامه افطار خود را به این موضوع اختصاص می
دهد و چیزی حدود ۱۲۰ دقیقه برنامه ویژه می رود و در همان ساعات اولیه اولین
تصاویر به تهران نیز فرستاده می شود و شبکه خبر اولین خبر را بصورت زیر
نویس روی شبکه قرار می دهد و پس از آن با ارتباط مستقیم در بخش های مختلف
خبری خبر های زلزله به مردم داه می شود و خبرنگاران زیادی به این مناطق
اعزام می شوند وضمنا معاون سیما در این استان در برنامه سحر با نام عصر
همدردی حاضر شده و با مردم اظهار همدردی می کند که این برنامه ویژه هم در
حدود ۱۲۰دقیقه بوده است و همین طور بخش های خبری سیما در ساعات مختلف گزارش
های تازه ای را در باکس خبری خود قرار داده که نوارهای آن نیز موجود است
واین تصاویر در حدود ۱۵بسته خبری بوده است.”
مدیرکل روابط
عمومی سازمان صدا و سیما که اعلام خبر زلزله از رادیو استانی آذربایجان را
به معنای اطلاع رسانی فوری قلمداد می کند و از راه اندازی یک شبکه رادیویی
به نام “امید” خبر می دهد، بهتر است از همکاران خود به عنوان مسئولان صدا
وسیما سوال کند که چرا با وجود سطح وسیع اطلاع رسانی در شبکه رادیویی امید،
رادیو استانی آذربایجان، زیرنویس های شبکه خبر و حتی گزارش های ویژه ای که
نوارهای آن نیز موجود است، از وقوع زلزله بی خبر بوده اند و برنامه خنده
بازار را در کنداکتور پخش شبکه ۳ قرار داده اند!
وانگهی ، راه اندازی رادیو امید در منطقه زلزله زده و در شعاع ۳۵
کیلومتری که اطلاع رسانی فوری در سطح ملی محسوب نمی شود و مگر این همه شبکه
رادیویی و تلویزیونی با بودجه های هنگفت فعالیت نمی کنند و وظیفه اطلاع
رسانی فوری و لحظه به لحظه ندارند که آقایان رادیو نیم بندی به نام امید در
یک شعاع کوچک راه اندازی کرده اند و آن را نشانه اطلاع رسانی ملی و سریع
خود می دانند؟ مزید اطلاع مدیران صدا و سیما ، کشور ایران ۱٬۶۴۸٬۱۹۵کیلومتر
مربعوسعت دارد که خیلی بیشتر از ۳۵ کیلومتر آقایان است!

واقعاً مسوولان صدا و سیما با چه رویی سخن از اطلاع رسانی سریع می کنند
در حالی که برخی شبکه های ماهواره ای ، زودتر از آنها اخبار و تصاویر زلزله
را مخابره کردند. آن وقت آقایان به جای عذرخواهی به خاطر سرعت لاک پشتی
شان ، می گویند که چند ساعت بعد تصاویر رسید و شبکه خبر هم زحمت کشید و در
حد “زیر نویس” اطلاع رسانی کرد ، گو این که از بارش تگرگ در هرات یا تساوی
دو تیم گمنام فوتبال خبر می دهد!
جالب توجه این که به اعتراف مدیر روابط عمومی سیما ، بخش عمده ای از
برنامه های صدا و سیما ، صرفاً در خود استان آذربایجان شرقی بوده است و نه
در بخش های فرااستانی و ملی!
وی در ادامه
اظهارات خود همه انتقادات رسانه های مختلف به عملکرد سازمان متبوعش را ناشی
از یک خبر اشتباه دانسته و گفته است: “می خواهم گلایه ای از بعضی از رسانه
ها داشته باشم چراکه بعضی از آن ها در حق صدا و سیما کم لطفی کرده و تیتر
هایی زدند که جالب نبودند وحق مطلب را آن طور که باید به جا نیاوردند باید
بگویم اخلاق حرفه ای و اطلاع رسانی حکم می کند که تا خبری موثق نشده نباید
آن را تائید کرد ومتاسفانه وقتی خبر گزاری ای خبری را اشتباه منتشر می کند
بقیه هم همان خبر اشتباه را کپی می کنند.”
سخنان آقای سهرابی که علاوه بر نپذیرفتن مسئولیت خطای سازمان صدا و سیما ، با توجیهات متناقض خود شعور مخاطبان را نیز به سخره گرفته، به همین جا ختم نمی شود و آقای مدیر کل درباره انتقادات نمایندگان و رئیس مجلس از عملکرد صدا و سیما هم می گوید: “ما درست یک ساعت بعد از این حادثه رادیو امید را راه اندازی کردیم وبرنامه های ویژه رفتیم و فکر می کنم انتقاد هایی که شده ناشی از بی اطلاعی است. بچه های صدا و سیما تلاش خود را کرده اند و نباید تلاش های آن ها را نادیده بگیریم.”
آقای مدیرکل که
فکر می کند مردم، روزنامه ها، سایت ها ، نمایندگان مجلس و رئیس مجلس بر
اثر “بی اطلاعی” از خدمات صدا وسیما به این سازمان انتقاد می کنند، آیا
لحظه ای اندیشیده است که همه از صدا و سیما انتظار اطلاع رسانی دارند و
وقتی خود آقای مدیر کل معتقد است که هیچ کس از کاری که صدا و سیما کرده ،
اطلاع ندارد، با چه رویی از اطلاع رسانی صدا و سیما سخن می گوید؟ صدا و
سیمایی که اعتراف دارد نتوانسته حتی عملکرد خود را نیز اطلاع رسانی کند.









![]()

“رسانه ملی” ام آرزوست!
http://www.iranvij.ir










برنامههاي المپيک با خوبي و خوشي دنبال ميشود، بخشهاي خبري تنها
به گفتن چند عدد بسنده ميکنند و فقدان گزارشهاي ميداني ملموس است. گفته
شده اکيپهاي خبري با فاصله 12 ساعته به منطقه اعزام شدند. در رابطه با
آمار ارائه شده هم ميان خبرگزاريها و بخشهاي خبري تلويزيون تفاوت فاحشي
وجود داشت. البته دو روزنامه مدعي اصولگرايي تهران هم ديروز از کنار موضوع
بيتفاوت عبورکردند که جاي تامل دارد. به عنوان مثال روزنامه کيهان، عکس
اصلي صفحه اول خود را به بارش باران روي برگهاي سبز اختصاص داد و در صفحه
اول حتي يک تيتر کوچک هم از زلزله نداشت؛ همانگونه که روزنامه رسالت از
کنار اين موضوع با بيتفاوتي عبور کرد. اين اتفاق در کنار زلزله رخ داده يک
تراژدي رسانهاي در ايران اسلامي است که در زمان بروز حوادث کوچک و بزرگ
روي ميدهد. در غياب رسانه ملي، رسانههاي خارجي و اين معدود رسانههاي
آذري زبان ميدان را خالي ديده و به انعکاس گزارش ميپردازند تا اذهان عمومي
دو دستي تقديم آنها شود. در ميان مطبوعات و رسانههاي جهان، موضوع
باورپذيري و قابل اعتماد بودن، يک اصل طلايي و استراتژيک تلقي ميشود.
درست
لحظهاي که رسانههاي ايران بايد اطلاعات را منعکس کنند سکوت آنها
رسانههاي خارج نشين را باورپذير ميکند و همين اتفاق در مواقع بروز
بحرانهاي اجتماعي يا حتي سياسي بعدي آنها را پيروز ميدان جنگ در ميان
افکار عمومي ميکند. از آذربايجان ايران اسلامي صداي نالههاي مردان و زنان
پارسي به گوش ميرسد. کودکاني که ميتوانستند آيندهسازان ايران باشند،
قلبهايي که پاره پاره شد، انسانهاي پاک و بيآلايش با همه عظمتشان نقطه
کوچکي از فاجعهاي است که روي داده و همين اتفاق بار موضوع را دوچندان
ميکند. پايتخت ايران اسلامي با 12 ميليون جمعيت نيز شبح يک زلزله مهيب را
در تعقيب خود ميبيند؛ به راستي وقوع يک زلزله 2/6 ريشتري در تهران چه
ابعادي خواهد داشت؟ 

اين زلزله
2/6 ريشتري به فاجعهاي بسيار مخرب با کشتهها و خسارتهاي فراوان در شمال
غرب کشورمان تبديل شد. در حالي که در هيچ جاي دنيا زلزله 6 ريشتري کشته
نميدهد و در نهايت حداکثر در چنين زلزلهاي بايد 10 نفر زخمي ميشدند و
اين لزوم توجه بيشتر به شهرسازي و ساختار سازهها و مديريت بحران را نشان
ميدهد چرا که غفلت بيشاز اين و بياهميت بودن و عدم نظارت کافي مسوولين
بر ساخت سازههاي مقاوم و حتي جادههاي کشوري فجايع بيشتري را رقم خواهد
زد. از سويي ديگر، نگاه صدا و سيما به اين فاجعه رخ داده براي هموطنان است.
صدا و سيما در امر اطلاعرساني خوب عمل نکرده و حتي شبکههاي استاني هم
ضعيف عمل کردهاند. پوشش خبري صدا و سيما و برخي رسانه هاي اصولگرا در مورد
اين حادثه بسيار ضعيف بود.از سوي ديگر آنچه باعث انتقاد شده،تاخير در
امدادرساني به آسيب ديدگان زلزله است،بطوريکه امدادرساني با ساعتي تاخير
آغاز شده است. بسياري از گروهها از جمله سازمان نظام پزشکي کشور هم براي
اعزام گروه متخصصان مجمع داوطلبان درمانگر (مدد) به مناطق زلزله زده اعلام
آمادگي کرده است. در زلزلههايي كه روز شنبه در سه شهر ورزقان، هريس و اهر
رخ داد و در سطح پنج استان آذربايجان غربي و شرقي، اردبيل، زنجان و گيلان
حس شد، شمار قربانيان از مرز 300 تن كه عمده آنان در مناطق روستايي داراي
بافت فرسوده ساكن بودهاند، گذشت.به گزارش ايسنا، درپي وقوع اين حادثه
مسئولان و شخصيتهاي مختلفي نظيرمصطفي محمد نجار، وزير كشور، مرضيه وحيد
دستجردي وزير بهداشت، حسن قدمي، رييس سازمان مديريت بحران كشور، جمعي از
نمايندگان مجلس و محمود مظفر، رييس سازمان امدادو نجات؛ ...در محل حادثه
حاضر شده و به شكل مستقيم بر روند امدادرساني و عمليات نجات نظارت كردند.










تصريح كرد: تنها دانشجويان
تحصيلات تكميلي و دانشجويان طرح ضيافت در دانشگاه حضور داشتهاند كه آنها
نيز كاملا سالم هستند و دانشجويي آسيب نديده است.علوي درباره وضعيت
خوابگاههاي دانشجويان نيز گفت: خوابگاهها نيز كاملا سالم هستند و هيچ
صدمهاي به آنها و ساكنانشان وارد نشده است.وي افزود: شنبه شب نيز سه هزار
نفر در مسجد دانشگاه مراسم شب قدر را برپا كردند. همچنين اكرميرييس
دانشگاه تربيت معلم آذربايجان نيز از سالم بودن محيط دانشگاه و خوابگاهها
خبر داد و گفت: هيچ تخريب و يا صدمهاي به ساختمانهاي دانشگاه وارد نشده
است. رضايي رييس دانشگاه آزاد واحد اهر نيز در اين باره به ايسنا گفت:
خوشبختانه خسارت جاني در واحد و خوابگاههاي دانشگاه نداشتهايم.وي با بيان
اينكه ريزشهاي نازككاري و گچ در واحد و خوابگاههاي دانشگاه به ويژه در
ديوارهاي بين اتاقها وجود داشته است، اظهار كرد: كانون زلزله بسيار به
دانشگاه نزديك بوده است، ولي خوشبختانه خسارت جاني وارد نشده است.









ان شاالله که مفید فایده واقع بشه.