عذر بدتر از گناه صدا و سیما : خبر نداشتیم زلزله شده ، خنده بازار پخش کردیم!

عصر ایران  نوشت : سه روز قبل دنیا بر سر اهالی اهر و ورزقان و روستاهای اطراف خراب شد و زلزله ای که خبرش در رسانه های خارجی بیش از رسانه ملی نمود داشت، جان صدها تن از هموطنانمان را گرفت. اما آنچه بر تلخی این حادثه افزود، عملکرد برخی مسئولان و در راس آن ها صدا و سیما در رابطه با زلزله اهر و ورزقان بود. عملکردی که پس از انتقادات وسیع سطح جامعه، مورد دفاع مسئولان صدا و سیما قرار گرفت تا توجیهات پر تناقض مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما، نمکی باشد بر زخم وجدان مجروح جامعه.

درحالیکه نوع پوشش خبری این حادثه توسط صدا و سیما با حوادث مشابه نظیر سیل پاکستان و قحطی سومالی و … قابل مقایسه نبود، روزنامه ها و سایت های خبری رسالت خبر رسانی در این باره را به دوش کشیدند و شبکه های اجتماعی فضای مجازی نیز برای جمع آوری کمک های مردمی فعال شدند.

اما در این میان و به موازات حضور کمرنگ صدا و سیما در ماجرای زلزله ورزقان، شامگاه یکشنبه یعنی نزدیک به سی ساعت پس از وقوع زلزله، رسانه ملی اقدام به پخش برنامه طنز “خنده بازار” کرد و خشم ایرانیانی را که در عزای قربانیان زلزله سوگوار بودند،بر انگیخت.

اما این پایان هنر نمایی های مسؤولان صدا و سیما نبود. چرا که “سید تقی سهرابی” ، مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما در توجیه این اقدام ، دلایلی ذکر کرد که هیچ عقل سلیمی را قانع نمی کند. او در گفتگو با خبر آنلاین در خصوص پخش برنامه خنده بازار از شبکه ۳سیما گفت: جواب این سوال را مدیر شبکه باید بدهد اما باید بگویم که زلزله یک حادثه غیر مترقبه است و شاید اگر مسئولین کنداکتور شبکه ۳ از این حادثه مطلع بودند این برنامه را پخش نمی کردند. به هر حال امروز تکرار این برنامه از کنداکتور شبکه ۳حذف شد ومطمئنا هیچ تعمدی در این کار وجود نداشته است.

آقای سهرابی به گونه ای از بی اطلاعی مسئولان کنداکتور شبکه ۳ سخن می گوید که گویا برنامه خنده بازار همزمان با وقوع زلزله روی آنتن رفته است. در حالی که زلزله بعد از ظهر روز شنبه به وقوع پیوسته و برنامه خنده بازار شامگاه یکشنبه پخش شده است.

اما اگر این ادعای آقای مدیرکل را هم بپذیریم ، آنگاه باید به قصور بزرگتر سازمان صدا و سیما اعتراض کنیم. قصور در امر اطلاع رسانی درباره زلزله که باعث شده کارمندان و مسئولان صدا و سیما ، سی ساعت پس از وقوع زلزله از این حادثه بی خبر باشند و برنامه خنده بازار را روی آنتن ببرند. این که عذر بدتر از گناه است!

اما جالب تر اینکه آقای سهرابی در بخش دیگری از سخنانش ، انتقادات نسبت به پوشش خبری زلزله را نشانه “کم لطفی رسانه ها” خوانده و در تشریح تلاش های صورت گرفته برای پوشش این حادثه گفته است: “زلزله در ساعت ۱۷:۱۵ و در وسعت ۶٫۲ ریشتر رخ داد و در ست یک دقیقه بعد از این حادثه رادیو آذربایجان این خبر را در گفت و گویی که با مدیریت بحران آذربایجان شرقی داشته تائید می کند و بلافاصله سه اکیپ خبری به مناطق زلزله زده اعزام می شوند و بچه های رادیو در ورزقان و در آن شرایط سخت رادیو امید را با قدرت ۱۰کیلو وات و در شعاع ۳۵کیلومتری راه اندازی می کنند و روی موج اف ام قرار می دهند و در ساعت ۱۹ شبکه استانی آذربایجان شرقی برنامه افطار خود را به این موضوع اختصاص می دهد و چیزی حدود ۱۲۰ دقیقه برنامه ویژه می رود و در همان ساعات اولیه اولین تصاویر به تهران نیز فرستاده می شود و شبکه خبر اولین خبر را بصورت زیر نویس روی شبکه قرار می دهد و پس از آن با ارتباط مستقیم در بخش های مختلف خبری خبر های زلزله به مردم داه می شود و خبرنگاران زیادی به این مناطق اعزام می شوند وضمنا معاون سیما در این استان در برنامه سحر با نام عصر همدردی حاضر شده و با مردم اظهار همدردی می کند که این برنامه ویژه هم در حدود ۱۲۰دقیقه بوده است و همین طور بخش های خبری سیما در ساعات مختلف گزارش های تازه ای را در باکس خبری خود قرار داده که نوارهای آن نیز موجود است واین تصاویر در حدود ۱۵بسته خبری بوده است.”

مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما که اعلام خبر زلزله از رادیو استانی آذربایجان را به معنای اطلاع رسانی فوری قلمداد می کند و از راه اندازی یک شبکه رادیویی به نام “امید” خبر می دهد، بهتر است از همکاران خود به عنوان مسئولان صدا وسیما سوال کند که چرا با وجود سطح وسیع اطلاع رسانی در شبکه رادیویی امید، رادیو استانی آذربایجان، زیرنویس های شبکه خبر و حتی گزارش های ویژه ای که نوارهای آن نیز موجود است، از وقوع زلزله بی خبر بوده اند و برنامه خنده بازار را در کنداکتور پخش شبکه ۳ قرار داده اند!

وانگهی ، راه اندازی رادیو امید در منطقه زلزله زده و در شعاع ۳۵ کیلومتری که اطلاع رسانی فوری در سطح ملی محسوب نمی شود و مگر این همه شبکه رادیویی و تلویزیونی با بودجه های هنگفت فعالیت نمی کنند و وظیفه اطلاع رسانی فوری و لحظه به لحظه ندارند که آقایان رادیو نیم بندی به نام امید در یک شعاع کوچک راه اندازی کرده اند و آن را نشانه اطلاع رسانی ملی و سریع خود می دانند؟ مزید اطلاع مدیران صدا و سیما ، کشور ایران ۱٬۶۴۸٬۱۹۵کیلومتر مربعوسعت دارد که خیلی بیشتر از ۳۵ کیلومتر آقایان است!

واقعاً مسوولان صدا و سیما با چه رویی سخن از اطلاع رسانی سریع می کنند در حالی که برخی شبکه های ماهواره ای ، زودتر از آنها اخبار و تصاویر زلزله را مخابره کردند. آن وقت آقایان به جای عذرخواهی به خاطر سرعت لاک پشتی شان ، می گویند که چند ساعت بعد تصاویر رسید و شبکه خبر هم زحمت کشید و در حد “زیر نویس” اطلاع رسانی کرد ، گو این که از بارش تگرگ در هرات یا تساوی دو تیم گمنام فوتبال خبر می دهد!

جالب توجه این که به اعتراف مدیر روابط عمومی سیما ، بخش عمده ای از برنامه های صدا و سیما ، صرفاً در خود استان آذربایجان شرقی بوده است و نه در بخش های فرااستانی و ملی!

وی در ادامه اظهارات خود همه انتقادات رسانه های مختلف به عملکرد سازمان متبوعش را ناشی از یک خبر اشتباه دانسته و گفته است: “می خواهم گلایه ای از بعضی از رسانه ها داشته باشم چراکه بعضی از آن ها در حق صدا و سیما کم لطفی کرده و تیتر هایی زدند که جالب نبودند وحق مطلب را آن طور که باید به جا نیاوردند باید بگویم اخلاق حرفه ای و اطلاع رسانی حکم می کند که تا خبری موثق نشده نباید آن را تائید کرد ومتاسفانه وقتی خبر گزاری ای خبری را اشتباه منتشر می کند بقیه هم همان خبر اشتباه را کپی می کنند.”

سخنان آقای سهرابی که علاوه بر نپذیرفتن مسئولیت خطای سازمان صدا و سیما ، با توجیهات متناقض خود شعور مخاطبان را نیز به سخره گرفته، به همین جا ختم نمی شود و آقای مدیر کل درباره انتقادات نمایندگان و رئیس مجلس از عملکرد صدا و سیما هم می گوید: “ما درست یک ساعت بعد از این حادثه رادیو امید را راه اندازی کردیم وبرنامه های ویژه رفتیم و فکر می کنم انتقاد هایی که شده ناشی از بی اطلاعی است. بچه های صدا و سیما تلاش خود را کرده اند و نباید تلاش های آن ها را نادیده بگیریم.”

آقای مدیرکل که فکر می کند مردم، روزنامه ها، سایت ها ، نمایندگان مجلس و رئیس مجلس بر اثر “بی اطلاعی” از خدمات صدا وسیما به این سازمان انتقاد می کنند، آیا لحظه ای اندیشیده است که همه از صدا و سیما انتظار اطلاع رسانی دارند و وقتی خود آقای مدیر کل معتقد است که هیچ کس از کاری که صدا و سیما کرده ، اطلاع ندارد، با چه رویی از اطلاع رسانی صدا و سیما سخن می گوید؟ صدا و سیمایی که اعتراف دارد نتوانسته حتی عملکرد خود را نیز  اطلاع رسانی کند.isna-1-136.jpg

isna-4-128.jpg

isna-5-125.jpg

isna-8-120.jpg

isna-9-116.jpg

isna-10-114.jpgisna-12-102.jpgisna-14-96.jpgisna-15-88.jpg








“رسانه ملی” ام آرزوست!


http://www.iranvij.ir

انتقاد رحمانی از عدم امدادرسانی به زلزله زدگان:‎

روستاهای تبریز نیازمند کمک رسانی است/ضعف امداد رسانی به زلزله زدگان



نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت امداد رسانی به زلزله زدگان، گفت: روستاهای تبریز نیازمند کمک رسانی هستند و ضعف امداد رسانی در این مناطق مشهود است.
بازماندگان زلزله روستای شخیملو ورزقان

به گزارش گروه حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت، رضا رحمانی در جریان بازدید از روستاهای دهستان اسپیران، اظهار داشت: انتظار می‌رفت مسئولان استانی با برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتری عملیات امدادرسانی به مناطق زلزله زده را انجام می‌دادند.

اجساد جانباختگان زلزله در روستای زغن آباد ورزقان

وی افزود: متأسفانه دهستان اسپیران با چند روستا در اطراف خود از زمین لرزه روز گذشته شهرستان‌های اهر و ورزقان تاثیر پذیرفته، ولی تا کنون هیچ گونه اقدامی از سوی مسئولین ذیربط برای کمک رسانی و امداد به زلزله زدگان این منطقه انجام نشده است.

بازماندگان زلزله روستای زغن آباد ورزقان

وی از مسئولان مدیریت بحران و وزیر کشور خواست تا هر چه سریع تر با اعزام نیرو به این منطقه، به داد مردم بی پناه روستاهای زلزله زده برسند.

آثار زلزله در روستای زغن آباد ورزقان

عملیات امداد و نجات زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

مسئولان به فکر مردم بی پناه زلزله زده باشند/ کمک رسانی کافی نیست

رییس کمیسیون صنایع  و معادن مجلس عنوان کرد: مردم این منطقه در حال حاضر نیازمند چادرهای نجات هستند و هرچه سریع تر باید امکان اسکان اضطراری برای آن ها فراهم شود.

آثار زلزله در روستای شخیملو در 5 کیلومتری ورزقان

روستاهای سپیدان جدید، آغاج اوغلو، اولو کندی، کمانج علیا و سفلی از جمله روستاهای آسیب دیده از زمین لرزه روز گذشته در این منطقه هستند.بازماندگان زلزله روستای زغن آباد ورزقان

http://www.ghatreh.com

تراژدي رسانه‌اي در زلزله آذربايجان

سرمقاله روزنامه مردم سالاری

نويسنده : علي ودايع

جانباختگان زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

زلزله‌هاي مرگبار، موضوعي است که هر چند سال يکبار قسمتي از قلب سرزمين پارس را جريحه‌دار مي‌کند. در طول يک قرن گذاشته؛ زلزله طبس 20 هزار کشته، زمين لرزه 1369 رودبار و منجيل 50 هزار کشته و در نهايت زمين لرزه 1382 بم 42 هزار تن از ايرانيان را به کام مرگ فرستاده‌اند. اين آمار سرانگشتي نشان مي‌دهد ايران به طور دوره‌اي با زلزله‌هاي مرگبار دست و پنجه نرم مي‌کند. رخدادي طبيعي که به دليل قرار گرفتن روي کمربند زلزله کره زمين و حرکت گسل‌ها روي مي‌دهد و هميشه بعد از اين رخدادها همه از لزوم بهبود زيرساخت‌هاي شهري و روستايي مي‌گويند؛ واژگاني تکراري؛ زلزله‌هاي مهيب‌تر از اين در ديگر کشورها تلفات به جاي نمي‌گذارند و جاي خالي نوسازي بافت‌هاي فرسوده لزوم آمادگي امدادرسانان براي مواجهه با حوادث طبيعي کلماتي هستند که بيشتر دل را مي‌خراشد تا آن که انسان را به تفکر وادار کند. نه ازاين جهت که تذکرات بايد اجرايي شود بلکه بي‌توجهي به هشدار‌هايي است که به قيمت جان هزاران نفر تمام مي‌شود. متاسفانه عصر روز شنبه فاجعه ديگري تکرار شد؛ زلزله‌اي با قدرت 2/6 ريشتر و بيش‌از 60 پس لرزه آذربايجان شرقي را شخم زد و جان بيش‌از 300 نفر از هموطنان آذري را ستاند. دوباره ماجرا تکرار مي‌شود! مسوولين از لزوم بازسازي خرابي‌ها سخن مي‌گويند و کارشناسان چندين‌باره به مقايسه زلزله‌هاي ايران و ديگر کشورها مي‌پردازند اما در ميان جيغ و شيون قربانيان زلزله اهر و ورزقان جاي خالي رسانه ملي با بودجه‌هاي کلان که مديران آن مدعي اطلاع‌رساني سريع هستند حس مي‌شود. بعد از فاجعه زلزله و سونامي ژاپن، توکيو براي اطلاع‌رساني به مردم اين کشور فن‌آوري هاي نوين خود را به رخ جهانيان کشاند. چتر اينترنتي در آسمان اغلب شهرها گشوده شد و با بهره‌گيري از تجربه جنگ جهاني دوم و زلزله‌هاي طبيعي از اين دست مردم را از حال يکديگر با خبر کرد. البته در اين بين رسانه‌هاي محلي و کشوري ژاپن هم در ميان داغديدگان حضوري پررنگ داشتند. اما گويا زلزله مهيب آذربايجان شرقي که 5 استان ايران را هم تکان داد، در ساختمان شيشه‌اي جام‌جم حس نشده است.

برنامه‌هاي المپيک با خوبي و خوشي دنبال مي‌‌شود، بخش‌هاي خبري تنها به گفتن چند عدد بسنده مي‌کنند و فقدان گزارش‌هاي ميداني ملموس است. گفته شده اکيپ‌هاي خبري با فاصله 12 ساعته به منطقه اعزام شدند. در رابطه با آمار ارائه شده هم ميان خبرگزاري‌ها و بخش‌هاي خبري تلويزيون تفاوت فاحشي وجود داشت. البته دو روزنامه مدعي اصولگرايي تهران هم ديروز از کنار موضوع بي‌تفاوت عبورکردند که جاي تامل دارد. به عنوان مثال روزنامه کيهان، عکس اصلي صفحه اول خود را به بارش باران روي برگهاي سبز اختصاص داد و در صفحه اول حتي يک تيتر کوچک هم از زلزله نداشت؛ همانگونه که روزنامه رسالت از کنار اين موضوع با بي‌تفاوتي عبور کرد. اين اتفاق در کنار زلزله رخ داده يک تراژدي رسانه‌اي در ايران اسلامي است که در زمان بروز حوادث کوچک و بزرگ روي مي‌دهد. در غياب رسانه ملي، رسانه‌هاي خارجي و اين معدود رسانه‌هاي آذري زبان ميدان را خالي ديده و به انعکاس گزارش مي‌پردازند تا اذهان عمومي دو دستي تقديم آنها شود. در ميان مطبوعات و رسانه‌هاي جهان، موضوع باورپذيري و قابل اعتماد بودن، يک اصل طلايي و استراتژيک تلقي مي‌شود.

درست لحظه‌اي که رسانه‌هاي ايران بايد اطلاعات را منعکس کنند سکوت آنها رسانه‌هاي خارج نشين را باورپذير مي‌کند و همين اتفاق در مواقع بروز بحران‌هاي اجتماعي يا حتي سياسي بعدي آنها را پيروز ميدان جنگ در ميان افکار عمومي مي‌کند. از آذربايجان ايران اسلامي صداي ناله‌هاي مردان و زنان پارسي به گوش مي‌رسد. کودکاني که مي‌توانستند آينده‌سازان ايران باشند، قلب‌هايي که پاره پاره شد، انسان‌هاي پاک و بي‌آلايش با همه عظمتشان نقطه کوچکي از فاجعه‌اي است که روي داده و همين اتفاق بار موضوع را دوچندان مي‌کند. پايتخت ايران اسلامي با 12 ميليون جمعيت نيز شبح يک زلزله مهيب را در تعقيب خود مي‌بيند؛ به راستي وقوع يک زلزله 2/6 ريشتري در تهران چه ابعادي خواهد داشت؟ جانباختگان زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

سرمقاله سياسي اقتصادي حوادث شهرستان ها گفت و گو سلامت شهري گزارش فرهنگي ورزشي

اجتماعي بين الملل

http://www.mardomsalari.com

کشته شدگان زلزله 6/2 ريشتري شمال غرب کشور به 300 نفر افزايش يافت  تاخير در امدادرساني، ضعف در پوشش خ

گروه شهرستانها: حوادث غير مترقبه خبر نمي‌کند و هرلحظه ممکن است اتفاق بيفتد و با آمدنش آسيب، خرابي و ويراني به همراه دارد، عده‌اي را مي‌برد و بردنش غم سنگيني را بردوش بازماندگان مي‌گذارد. آنهايي که مي‌مانند هميشه در حسرت و غم آنچه اتفاق افتاده است خواهند ماند. هيچ کس حتي با همدردي نمي‌تواند گوشه‌اي از درد و رنج آنها را آرام کند. بعدازظهر روز شنبه زلزله‌اي به قدرت 2/6 ريشتر اردبيل و استان‌هاي همجوار آن را لرزاند.

جانباختگان زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

پس لرزه وقوع زلزله باکو آستارا را هم لرزاند و شهرستان اروميه 3 بار لرزيد. هنوز در برخي نقاط پس‌لرزه‌ها ادامه دارد. تا ظهر ديروز 300 نفر کشته و بيش از 2600 مجروح در آذربايجان شرقي اعلام شد و نياز شديد به امداد رساني و کمک‌هاي مردمي و امدادي در همه جا وجود دارد. به تاسيسات گاز خسارت 500 ميليوني وارد شده، 80 درصد روستاها و بيمارستان‌هاي اهر و هريس تخريب شدند و آب آشاميدني سالم ندارند. حسینیه تخریب شده در اثر زلزله در مناطق زلزله زده روستاهای اهر آذربایجان شرقیاين زلزله 2/6 ريشتري به فاجعه‌اي بسيار مخرب با کشته‌ها و خسارت‌هاي فراوان در شمال غرب کشورمان تبديل شد. در حالي که در هيچ جاي دنيا زلزله 6 ريشتري کشته نمي‌دهد و در نهايت حداکثر در چنين زلزله‌اي بايد 10 نفر زخمي مي‌شدند و اين لزوم توجه بيشتر به شهرسازي و ساختار سازه‌ها و مديريت بحران را نشان مي‌دهد چرا که غفلت بيش‌از اين و بي‌اهميت بودن و عدم نظارت کافي مسوولين بر ساخت سازه‌هاي مقاوم و حتي جاده‌هاي کشوري فجايع بيشتري را رقم خواهد زد. از سويي ديگر، نگاه صدا و سيما به اين فاجعه رخ داده براي هموطنان است. صدا و سيما در امر اطلاع‌رساني خوب عمل نکرده و حتي شبکه‌هاي استاني هم ضعيف عمل کرده‌اند. پوشش خبري صدا و سيما و برخي رسانه هاي اصولگرا در مورد اين حادثه بسيار ضعيف بود.از سوي ديگر آنچه باعث انتقاد شده،تاخير در امدادرساني به آسيب ديدگان زلزله است،بطوريکه امدادرساني با ساعتي تاخير آغاز شده است. بسياري از گروه‌ها از جمله سازمان نظام پزشکي کشور هم براي اعزام گروه متخصصان مجمع داوطلبان درمانگر (مدد) به مناطق زلزله زده اعلام آمادگي کرده است. در زلزله‌هايي كه روز شنبه در سه‌ شهر ورزقان، هريس و اهر رخ داد و در سطح پنج استان آذربايجان غربي و شرقي، اردبيل، زنجان و گيلان حس شد، شمار قربانيان از مرز 300 تن كه عمده آنان در مناطق روستايي داراي بافت فرسوده ساكن بوده‌اند، گذشت.به گزارش ايسنا، درپي وقوع اين حادثه مسئولان و شخصيت‌هاي مختلفي نظيرمصطفي محمد نجار، وزير كشور، مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت، حسن قدمي، رييس سازمان مديريت بحران كشور، جمعي از نمايندگان مجلس و محمود مظفر، رييس سازمان امدادو نجات؛ ...در محل حادثه حاضر شده و به شكل مستقيم بر روند امدادرساني و عمليات نجات نظارت كردند.

2 روز عزاي عمومي در آذربايجان شرقي اعلام شد

دفن جانباختگان زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

همچنين،نماينده ولي فقيه و استاندار آذربايجان‌شرقي دو روز عزاي عمومي در استان اعلام کردند.به گزارش فارس ، آيت‌الله محسن مجتهدشبستري نماينده ولي فقيه در آذربايجان‌شرقي و احمد عليرضابيگي استاندار آذربايجان‌شرقي، با صدور پيام مشترکي، ضمن تسليت جان باختن تعدادي از هموطنانمان در حادثه زلزله در شهرستان‌هاي اهر، ورزقان و هريس، امروز و فردا را در استان عزاي عمومي اعلام کردند.

600روستا درگير زلزله

جانباختگان زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي گفت كه با توجه به كمك‌رساني مردم منطقه به زلزله‌زدگان و همچنين كنترل هوايي مناطق زلزله‌زده از طريق امداد هلال‌احمر از صبح ديروز، عمليات امداد به خوبي انجام گرفته است. محمدحسين فرهنگي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: در زلزله روز شنبه 600 روستا از ويراني كامل تا آسيب‌هاي كمتر درگير زلزله بودند، اگرچه عمده آسيب‌ها مربوط به سه شهرستان اهر، هريس و ورزقان بوده است. وي افزود: شدت زلزله به حدي بوده كه در استان‌هاي همجوار نيز احساس شده و در شهرهاي اطراف از جمله تبريز آثار زلزله در حد تخريب‌هاي جزئي به چشم مي‌خورد. نماينده مردم تبريز در مجلس يادآور شد: تا حدود 10 صبح ديروز كار نجات و عمليات آواربرداري عمدتا به اتمام رسيده و امدادگران در حال حاضر مشغول اسكان، امدادرساني و پيگيري مداواي مجروحان هستند.

فرهنگي درباره آمار تلفات زلزله روز شنبه نيز گفت: تعداد تلفات به 300 كشته مي‌رسد و ميزان مجروحين نيز تقريبا 10 برابر آن است، البته عمليات امداد تقريبا به طور كامل انجام شده و اگر مواردي باقي مانده باشد به صورت پراكنده است.

تخريب 100 درصدي 12 روستاي شهرستان ورزقان

جانباختگان زلزله شهرستان اهر

همچنين نماينده مردم ورزقان در مجلس از کشته شدن بيش از 35 درصد مردم روستانشين شهرستان ورزقان خبر داد. اللهوردي دهقاني در گفت‌وگو با مهر عنوان کرد: براثر زلزله شديد 6.2 ريشتري که روز شنبه شهرستان اهر و ورزقان را تکان داد 12 روستاي شهرستان ورزقان صد درصد تخريب شد.دهقاني افزود : به طور ميانگين هر يک از اين روستاها يک هزار نفر جمعيت داشتند که در حدود 35 درصد آن‌ها جان خود را از دست داده اند و حال تعداد زيادي از آن‌ها نيز وخيم گزارش شده است.زلزله زدگان روستای ورزقان

آماري از زيرآوارماندگان نداريم

همچنين، محمود مظفر، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر ايران ديروز از ورود خسارت به 133 روستاي زلزله‌زده خبر داد و به ايسنا گفت: از شنبه شب تاكنون 16 هزار تن آسيب‌ديده اسكان اضطراري شدند.وي با بيان اينكه 10 هزار تخته پتو و پنج هزار و 600 تخته چادر ميان آسيب‌ديدگان توزيع شد، گفت: 13 هزار قوطي كنسرو و يك‌هزار و 600 چراغ والور نيز ميان آسيب‌ديدگان توزيع شده است.رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر با بيان اينكه 92 تيم امدادي از 14 استان براي امدادرساني هر چه سريعتر به زلزله‌زدگان، عازم منطقه شده‌اند، گفت: ارزيابي امدادگران نشان داد كه «مرغان، اهر، هريس و قسمت‌هايي از شهر تبريز» دچار خسارت شده است.مظفر با بيان اينكه 15 تيم سگ‌هاي جست‌وجو (آنست) در منطقه حضور دارند، گفت: دستگاه‌هاي زنده‌ياب نيز روز گذشته وارد منطقه زلزله‌زده شده است.وي با بيان اينكه نمي‌توان در مورد مدفون‌شدگان زير آوار آماري اعلام كرد، گفت: عمليات امدادرساني و اسكان اضطراري زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد.

روستای زلزله زده ورزقان

دفن برخي اجساد بدون طي روال قانوني مناطق زلزله زده روستاهای اهر آذربایجان شرقی

در حالي كه احتمال افزايش شمار قربانيان پيش‌بيني مي‌شود، دکتر بهرام صمدي‌راد مديرکل پزشکي قانوني استان آذربايجان‌شرقي با اشاره به «اعمال برخي روش‌هاي غير مجاز» در دفن و خاکسپاري متوفيات زلزله اظهار داشت: متأسفانه ديده مي‌شود در برخي از روستاها، اجساد بدون طي روال قانوني و صدور مجوز پزشکي‌قانوني دفن مي‌شوند که اين رويه قطعا در پيگيري‌هاي قانوني خانواده‌ها ايجاد مشکل خواهد کرد و صدور جواز دفن توسط هر مرجعي به جز پزشکي‌قانوني مجاز نيست.

مردم به چادر و آذوقه نياز دارند

زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

نماينده مردم اهر و هريس ديروز در مجلس گفت: روستاهاي آسيب ديده از زلزله روز شنبه خسارتهاي بسياري ديده اند و عمليات آواربرداري در اين روستاها همچنان ادامه دارد. عباس فلاحي در گفتگو با مهر افزود: با وجود گزارشات منتشر شده مبني بر اتمام آواربرداري در مناطق زلزله زده، کار آوار برداري تمام نشده و مخصوصا در روستاهاي «باجاباج» و «کويچ» عمليات آواربرداري هنوز ادامه دارد. فلاح از انتقال مصدومين زلزله به بيمارستان هاي امام رضا(ع) و شهدا و عالي نسب تبريز خبر داد و افزود: مردم نياز شديد به چادر و آذوقه و پتو دارند و به طور ميانگين 50 درصد از روستا هاي اهربين 40 الي 70درصد تخريب شده‌اند. وي اظهار داشت: روستاهاي چوپان نار، باجاباج ،گوي درق ،ب رميس و در بخش هريس روستاهاي کويچ مشير آباد به صورت 100درصد تخريب شده اند.

زلزله زدگان روستای ورزقان

فلاحي به ضرورت ادامه امداد رساني در مناطق زلزله زده تاکيد کرد و افزود: در حال حاضر تجهيزات و اقلام گرمايشي و چادر به ميزان کافي به روستا هاي اهر و هريس ارسال نشده و با امکانات کم سعي در اسکان آوارگان زمين لرزه عصر و شب گذشته داريم.وي تعداد کل تلفات اين زلزله در اهر و هريس را به ترتيب 44 و 123 نفر اعلام کرد. همچنين، در پي اعلام كاهش ذخايرخوني در مناطق زلزله‌زده به ويژه گوره خوني منفي، رييس سازمان انتقال خون با اشاره به اينكه تاكنون 1650 واحد خوني به بيمارستان‌ها و مراكز درماني مناطق زلزله زده ارسال شده است، از مردم بويژه دارندگان گروه‌هاي خوني منفي خواست تا براي اهداي خون به مراكز خونگيري مراجعه كنند.

دفن جانباختگان زلزله در روستاهای ورزقان

آزردگي خاطر زلزله‌زدگان از نحوه انعكاس اخبار زلزله در صداوسيما

نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آزردگي خاطر مردم و نمايندگان آنها از نحوه انعكاس اخبار مربوط به زلزله روز شنبه در اهر، هريس و ورزقان گفت كه اين موضوع احساسات عمومي را جريحه‌دار كرده است. عليرضا منادي سفيدان در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: مردم از انعكاس خبري صداوسيما در خصوص زلزله روز شنبه بسيار گله‌مند بودند و علي‌رغم اينكه ديشب صدها نفر زير آوار بودند، در برنامه‌هاي تلويزيوني و سحرگاهي اشاره‌اي به وقوع اين فاجعه نشد و از مردم خواسته نشد كه در دعاهاي خود، زلزله‌زدگان را مدنظر داشته باشند. اين عضو هيات رييسه مجلس اضافه كرد: شبكه‌هاي مختلف صداوسيما پوشش خوبي به اخبار مربوط به زلزله ندادند و اين موضوع مردم را بسيار ناراحت كرده است. به نظر مي‌رسد بايد بيش از اين به وقوع زلزله و كشته و زخمي شدن تعدادي از هموطنان‌مان در اين حادثه توجه مي‌شد. وي با اشاره به كشته شدن 54 نفر در اهر بر اثر زلزله، اضافه كرد:‌ طبق آماري كه به تازگي دريافت كردم در اهر 1521 خانه آسيب ديدند كه از اين تعداد امكاناتي مثل پتو و چادر به هزار و 300 خانوار اختصاص يافته و در حال حاضر نيز مواد غذاي بين زلزله‌زدگان در حال توزيع است. همچنين شش هلي‌كوپتر هلال‌احمر براي امدادرساني به زلزله‌زدگان مشغول فعاليت هستند. منادي سفيدان با بيان اينكه كار امدادرساني به زلزله زدگان رو به اتمام است، يادآور شد: تاكنون به همه روستاهاي زلزله‌زده سركشي شده و اوضاع در حال سامان پيدا كردن است. مسئولين استان، تشكيلات و اداره‌جات مختلف و همچنين گروه‌هاي امدادي از شهرستان‌ها و استان‌هاي مختلف از جمله اردبيل نيز با تمام امكانات براي كمك به مردم بسيج شده‌اند. جانباختگان زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

مديريت بحران در ورزقان ضعيف است

همچنين نماينده مردم تبريز در مجلس با اشاره به آماده‌باش بيمارستان‌هاي تبريز براي رسيدگي و مداواي مجروحين زلزله روز گذشته خاطر نشان كرد: وزير بهداشت، وزير كشور و مسئولان حضور خوب و به ‌موقعي در ميان زلزله‌زدگان داشتند. نماينده مردم شهرستان تبريز،اسکو و آذرشهر با حضور در شهرستان زلزله زده ورزقان از نزديک از وضعيت اين شهرستان بازديد و از نحوه مديريت بحران در اين شهرستان انتقاد کرد. رضا رحماني در گفتگو با ايسنا با انتقاد ازعملكرد برخي مسئولين شهرستان ورزقان گفت: انتظار مي‌رود مسئولين براي پاسخگويي به مردم آسيب ديده در محل کار خود حاضر شوند،در حال حاضر مردم بيشتر از جهت کمبود چادر ،اقلام غذايي و به خصوص آب نوشيدني مشکل دارند که بايد اقدامات لازم در اين زمينه انجام شود. رحماني همچنين با ابراز رضايت از مرکز اورژانش استان در ايجاد بيمارستان صحرايي در شهرستان ورزقان از اين اقدام به موقع و حياتي تقدير و تشکر كرد.

وضعيت دانشگاه‌هاي مناطق زلزله‌زده

زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

همچنين رييس دانشگاه تبريز درباره وضعيت دانشگاه‌هاي مناطق زلزله‌زده نيز گفت: خوشبختانه در اين زلزله هيچ مشكلي براي دانشجويان اين دانشگاه به وجود نيامده است.محمدتقي علوي در گفت‌وگو با ايسنا، به شكسته شدن شيشه‌هاي دو دانشكده دانشگاه اشاره و اظهار كرد: ديوار بعضي از ساختمان‌هاي دانشگاه نيز ترك‌هاي جزيي خورده است، اما هيچ مشكلي براي دانشجويان دانشگاه به وجود نيامده است.وي با بيان اينكه فعاليت‌هاي آموزشي در تابستان تعطيل است،

مناطق زلزله زده روستاهای اهر آذربایجان شرقیتصريح كرد: تنها دانشجويان تحصيلات تكميلي و دانشجويان طرح ضيافت در دانشگاه حضور داشته‌اند كه آنها نيز كاملا سالم هستند و دانشجويي آسيب نديده است.علوي درباره وضعيت خوابگاه‌هاي دانشجويان نيز گفت: خوابگاه‌ها نيز كاملا سالم هستند و هيچ صدمه‌اي به آنها و ساكنانشان وارد نشده است.وي افزود: شنبه شب نيز سه هزار نفر در مسجد دانشگاه مراسم شب قدر را برپا كردند. همچنين اكرمي‌رييس دانشگاه تربيت معلم آذربايجان نيز از سالم بودن محيط دانشگاه و خوابگاه‌ها خبر داد و گفت: هيچ تخريب و يا صدمه‌اي به ساختمان‌هاي دانشگاه وارد نشده است. رضايي رييس دانشگاه آزاد واحد اهر نيز در اين باره به ايسنا گفت: خوشبختانه خسارت جاني در واحد و خوابگاه‌هاي دانشگاه نداشته‌ايم.وي با بيان اينكه ريزش‌هاي نازك‌كاري و گچ در واحد و خوابگاه‌هاي دانشگاه به ويژه در ديوارهاي بين اتاق‌ها وجود داشته است، اظهار كرد: كانون زلزله بسيار به دانشگاه نزديك بوده است، ولي خوشبختانه خسارت جاني وارد نشده است.

آماده‌باش كامل گروه‌هاي پزشكي و اورژانس در مناطق زلزله‌زده

زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

همچنين مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت نيز از آماده‌باش كامل گروه‌هاي پزشكي و اورژانس در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: ارسال كمك‌ها به بيمارستان‌هاي سه استان آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و اردبيل همچنان ادامه دارد. براساس گزارش ايسنا از روز گذشته تا كنون 1700 واحد خوني از سوي استان تهران و البرز به مناطق زلزله زده ارسال شده است. وزير بهداشت تصريح كرد: همه نيروهاي امدادي دانشگاه‌هاي پزشكي ما از استان‌هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و اردبيل به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند. وي ادامه داد:‌ دو اتوبوس آمبولانس و 48 آمبولانس از دانشگاه علوم پزشكي تبريز، يك اتوبوس آمبولانس و 10 آمبولانس از استان اردبيل و يك اتوبوس آمبولانس و 15 آمبولانس از استان آذربايجان غربي به مناطق زلزله‌زده اعزام شده و هم‌اكنون در محل حاضر هستند. وزير بهداشت با اشاره به آخرين آمار مربوط به آسيب‌ديدگان زلزله شمال‌غرب كشور، عنوان كرد: همگي مجروحان به بيمارستان‌هاي سه استان مربوطه منتقل شدند.البته مصدومان اكثرا به صورت سرپايي مداوا شدند و بخشي از مجروحان كه نيازمند بستري بودند، در نوبت عمل قرار گرفتند.

در هيچ جاي دنيا زلزله 6 ريشتري کشته نمي‌دهد

زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

از سويي ديگر، پدر علم زلزله‌شناسي ايران گفت:‌ در هيچ جاي دنيا زلزله 6 ريشتري کشته نمي‌دهد و در نهايت حداکثر در چنين زلزله‌اي بايد10 نفر زخمي مي‌شد. پرفسور بهرام عکاشه در گفت‌و‌گو با ايلنا با بيان اينکه خوشبختانه زلزله روز شنبه آذربايجان شرقي ساعت 17 اتفاق افتاد، اظهار کرد‌: اگر اين زلزله ساعت 5 صبح رخ مي‌داد همانند زلزله بم چندين هزار کشته بر جاي مي‌گذاشت‌. وي با بيان اينکه در هيچ جاي دنيا زلزله 6 ريشتري کشته نمي‌دهد، تصريح کرد‌: در ‌‌نهايت حداکثر بايد10 نفر در اين زلزله زخمي شود در حالي که به دليل ساختار نامناسب ساخت و ساز‌ها شهر‌ها و روستاهاي ما در اين زلزله بسيار آسيب ديده‌اند اين نشان مي‌دهد که مديريت بحران ما در مقاوم سازي بسيار مشکل دارد‌.مناطق زلزله زده روستاهای اهر آذربایجان شرقی

پدر علم زلزله‌شناسي ايران با تاکيد بر اينکه قطعا ساختار سازه‌ها و مديريت بحران در کلانشهرهايي همچون تهران، اردبيل و تبريز فوق‌العاده مشکل دارد، خاطرنشان کرد‌: احتمالا زلزله بزرگ‌تر از اين در منطقه آذربايجان بسيار کم است و به عقيده من زلزله اصلي در اين منطقه رخ داده است البته پس لرزه‌هاي آن همچنان2 تا 6 ماه ادامه خواهد داشت‌ که کاملا عادي است‌. عکاشه با بيان اينکه سه زلزله اتفاق افتاده در منطقه آذربايجان در عمق 10 کيلومتري رخ داده است، گفت‌: به دليل اين عمق خسارت وارده شده بسيار زياد است و از آنجا که ساختمان‌هاي روستاهاي ما ضعيف بودند، خسارت زيادي وراد شده است.البته تمام روستاي کشور به درد مقاوم نبودن ساختمان‌هايشان مبتلا هستند و قطعا حتي اگر شهر تهران زلزله‌اي با اين شدت بيايد زخمي‌هاي زيادي خواهد داشت‌ اگرچه در 10 سال گذشته براي شهر تهران مديريت بحران ورود جدي داشته است اما اين مديريت کافي نيست‌. وي با اشاره به اينکه براساس زلزله رخ داده در آذربايجان مي‌توان گفت فلات ايران تحت فشار زيادي است، خاطرنشان کرد: انتظار من اين بود که زلزله‌اي که در وان ترکيه اتفاق افتاد در ايران رخ دهد که در واقع شانس آورديم.چند سال است که منتظر زلزله بالاي 7 ريشتري هستم که بايد هر 10 سال يک بار اتفاق بيفتد که تاکنون پس از گذشت 15 سال رخ نداده است‌. منزل تخریب شده ی حسین الله یاری دامدار 40 ساله ساکن روستای مزرعه حاج عابدین از توابع اهر

پدر زلزله ايران با بيان اينکه زلزله‌اي که در آذربايجان رخ داده است زلزله 7 ريشتري که ما انتظارش داشتيم، نيست تاکيد کرد‌: پيش بيني مي‌کنيم زلزله‌اي با عمق 7 ريش‌تر در کوههاي البرز مرکزي يا شرقي، زاگرس يا شرق کشور رخ دهد که قطعا در آينده انتظار آن را مي‌کشيم. به گفته وي ايران کشوري زلزله خيزي است و در بحث زمين‌شناسي شانس و اقبال مطرح نيست ‌ما نمي‌تونيم قوانين طبيعت را به سخره بگيريم بلکه بايد همانند کشور ژاپن وآمريکا به مقاوم سازي ساختمان‌هاي خود بپردازيم تا زلزله 6 ريشتري ما را با فاجعه مواجه نسازد‌. مناطق زلزله زده روستاهای اهر آذربایجان شرقی

شبکه‌هاي خارجي بهتر از صدا و سيما در انعکاس اخبار زلزله عمل کردند

همچنين، مسعودي ريحان نماينده سابق اهر در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌و‌گو با ايلنا گفت: زلزله روز شنبه باعث خرابي و خسارات زيادي به خانه‌ها مردم و محل کسب و کار مردم شده است و بسياري از خانه‌ها تخريب شده است. وي ادامه داد: مردم اين شهرستان‌ها به اندازه کافي از فشار اقتصادي در رنج و مشقت بودند و معضل بيکاري مردم اين مناطق، آنها را در گرفتاري قرار داده است و امروز که با اين حادثه تلخ خانه‌هاي مردم ويران شده است دولت بايد تدابيري بيانديشد که سريع‌تر مردم در خانه‌هاي امن زندگي کنند. وي تصريح کرد: مسئولان بايد بازماندگان زلزله را دريابند و با اين وضع اقتصادي آشفته و با اين بيکاري مردم را تنها نگذارند و نبايد اين مردم به خاطر مشکلات مالي زير ساختمانهاي تخريب شده باشند و نگذارند درد ديگري به درد آنها اضافه شود. وي افزود: متاسفانه صدا و سيما در امر اطلاع رساني خوب عمل نکرد و حتي شبکه استاني هم ضعيف عمل کرد و شبکه‌هاي خارجي خيلي بهتر از صدا و سيما عمل کردند. وي افزود: اگر اطلاع رساني به موقع توسط صدا و سيما انجام مي‌شد خيلي از کمک‌هاي مردمي و حتي کمک‌هاي خارجي به اين مناطق سرازير مي‌شد و متاسفانه تا ساعت 5 صبح ديروز هيچ نيروي امدادي و کمکي صورت نگرفت. وي تاکيد کرد: اگر از ديشب امدادرساني هوايي و بالگردهاي امداد در منطقه حضور پيدا مي‌کردند شاهد تلفات کمتري بوديم چرا که برخي براي انتقال اعضاي خانواده خود به بيمارستان تبريز چند ساعت در راه بودند و راههاي مواصلاتي هم با مشکل مواجه بود اما متاسفانه بالگرد‌ها به موقع در منطقه حضور پيدا نکردند.نماينده اهر در دوره هشتم مجلس اظهار داشت: در دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي و زلزله‌اي که در اردبيل و روستاي بنمار رخ داد آقاي خاتمي در اين روستا حضور پيدا کردند و از مردم آنجا دلجويي کردند و حتي اول مهر نيز در يکي از مدارس آنجا حضور يافتند.وي ادامه داد: اين رييس جمهوري که هر روز به سفر مي‌رود و در استان‌ها حضور پيدا مي‌کند به مناطق زلزله زده هم سري بزند.حضور رييس جمهور در اين مناطق موجب تسريع در امدادرساني خواهد شد و باعث تسلي خاطر مردم داغديده مي‌شود.

تاكيد وزير كشور بر تسريع در رفع مشكلات زلزله‌زدگان

زلزله دلخراش روستاهای ورزقان

وزير كشور كه در مناطق زلزله‌زده حضور دارد، با بيان اينكه با سازماندهي دولت و مسئولان امكانات مورد نياز فراهم است ، گفت: كمبودي در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد. نجار همچنين اعلام كرد: با تاكيد رييس جمهور مقرر شده بودجه اضافه‌تري براي بازسازي مناطق زلزله زده درنظر گرفته شود و با توجه به اينكه برخي از نقاط حادثه ديده برف‌گير بوده و فصل سرما هم نزديك است، كاربازسازي از امروز آغاز خواهد شد.وزير كشور با حضور در جلسه مديريت بحران شهرستان هريس، با تاكيد بر اينكه نارسايي‌هاي موجود در امداد رساني به زلزله زدگان بايد در اسرع وقت جبران شود، گفت: بايد در اسرع وقت مشكلات زلزله زدگان رفع شود.وي با تاكيد بر تسريع در دفن اموات گفت: نيازمندي‌هاي اوليه زلزله زدگان اين شهرستان از جمله چادر، پتو و مواد اوليه خوراكي بايد به نحو احسن تامين شود.وي از مقامات استاني خواست براي تسلي خاطر زلزله زدگان حتما از مناطق زلزله زده بازديد كنند.

نجار با اشاره به تاكيد رييس‌جمهور مبني بر برآورد خسارت در اين مناطق خاطرنشان كرد: هرچه زودتر بايد خسارات جاني و مالي وارد شده به اين شهرستان برآورد شود. همچنين وزير كشور از راه‌اندازي يك بيمارستان صحرايي در شهرستان ورزقان به منظور امدادرساني به زلزله‌زدگان زلزله آذربايجان شرقي خبر داد و خاطرنشان كرد: دو بيمارستان شهرستان‌هاي اهر و هريس نيز فعال شده و به آسيب‌ديدگان زلزله امدادرساني مي‌كنند.جانباختگان زلزله دلخراش روستاهای ورزقان


http://www.mardomsalari.com







عکسی ازهنرهای تجسمی

عکس معماری و دکوراسیون

عکس ازهنرهای تجسمی

سر در دانشگاه تهران

مبانی هنرهای تجسمی

هنرمندان ژوژمان

مبانی هنرهای تجسمی چاپ


هنر(ART)
به هر گونه فعالیتی که حاصل قریحه و قوه خلاق باشد گفته می شود البته به شرطی که مهار شده و کنترل شده باشد.
اما اصطلاح هنر در معنای مشخص به فعالیت هایی مثل نقاشی ، مجسمه سازی ، طراحی ، گرافیک ، معماری ، موسیقی ، شعر و ادبیات ، رقص ، تئاتر ، سینما ، و هنر های رسانه ای اطلاق می شود.
هنرهای بصری(VISUAL ART)
آن دسته از فعالیت های هنری است که بر مبنای طرح شکل می گیرد هنر هایی که اساسا از طریق حس بینایی درک می شوند.
هنرهای بصری شامل : نقاشی ، پیکر سازی ، معماری ، و هنر های مشتق از اینها مثل طراحی و گرافیک ، طراحی صنعتی ، طراحی داخلی ، و گونه های خاصی از عکاسی تجربی و چاپ (چاپ دستی ) می باشد. این اصطلاح به منظور القاء معنای خاص از هنر به کار برده می شود که از آن مفهوم هنر کاربردی استنباط نشود .

هنرهای کاربردی (applied art)

کاملا متمایز از هنرهای بصری است و تفکیک آن از دیگر هنرها حاصل تحولات ناشی از انقلاب صنعتی در دو قرن اخیر می باشد.هنر دستی ، صنایع دستی ، و غیره به این معناست که در خلق یک اثر یا یک محصول علاوه بر تفکرات زیبایی شناسانه هنری به جنبه کاربردی اثر هم توجه می شود.

هنرهای گرافیک (graphic art)
در معنای کلی مشتمل است بر انواع هنرهای بصری دو بعدی برای مقاصد بازنمایی، تزئین ، چاپ و نگارش و فرمول مرتبت با آنهاست امروزه کاربرد این اصطلاح به روش های مختلف چاپ دستی ، چاپ صنعتی ، تبلیغات ، طراحی ، و تصویر سازی محدود شده است .

نقاشی (paintking art)
هنر بیان ایده ها و عواطف است با آفرینش کیفیت های زیبایی شناختی معین در یک زبان بصری دو بعدی است. هنر نقاشی از دیر باز وظایفی چون روایت ،مستند نگاری ، داستان پردازی و تبلیغ را بر عهده دارد ولی از اواخر صده نوزدهم با وا نهادن این وظایف به خلوص و استقلال بیانی دست یافت. به هر حال هنرمند نقاشی پیام بصری خود را بر اساس کیفیت های حسی ، عاطفی ، امکانات بیانی ، محدودیت های موضوعی و توانایی های تکنیکی بیان می کند .تنوع سبک های نقاشی نیز نتیجه تاثیر همین عوامل اس

مبانی هنرهای تجسمی (basic visual art)
اصطلاحی است که از میانه صده بیستم رایج شده و به اصول اساسی ساختمان در هر اثر هنری اشاره می کند. آموزش مبانی طراحی در مدارس هنری شناخت ویژگی های عناصر بیان هنری و اصول عینی کاربرد و ترکیب عناصر بصری را شامل می شود


نقطه(POINT/DOT)
ساده ترین عنصر بصری به شمار می رود نخستین و مهمترین کاربرد نقطه تایین وزن و مکان در فضا است. ولی موارد استفاده دیگری هم د ارد .تکرار و توسعه ستوه متشکل از چند نقطه نقوش تزئینی یا تبیینی به وجود می آورد. تجمع نقطه ها کانون بصری به وجود می آورد. از تراکم ، انبساط ، انقباض و تغییر اندازه ی نقطه ها می توان توهم حرکت به وجود آورد .نقطه در زبان هنرهای تجسمی چیزی است کاملا ملموس وقابل مشاهده که بخشی از اثر تجسمی را تشکیل می دهد و دارای شکل و اندازه مشخص است

نقطه پردازی (POINTILLISN)
اصول یا روش جا گذاری دقیق و حساب شده نقطه ها و لکه های کوچک با رنگ خالص بر یک سطح است به نحوی که از آمیزش نقاط و با توجه به تاثیر خطای باصره ترکیب خاصی قابل مشاهده باشد.

خط(LINE)
مسیر یک نقطه متحرک است ، نشان و اثری است که به واسطه ابزاری اثر گذار مثل مداد ، قلمو و غیره بر روی یک سطح دو بعدی ایجاد می شود. قابل دیدن بودن خط به این دلیل است که تیره تر یا روشن تر از سطحی است که بر روی آن دیده می شود . به معنای دیگر خط نشان دهنده جهت و سمت است چه در نتیجه عمل ترسیم و چه در فضا . در موسیقی صدای ساز های آرشه ای نظیر ویولوون ، ویوولوا ، ویوولون سل ، کنتر باس ، کمانچه و قیچک و غیره تدایی کننده خط است .خط قاطع ترین عنصر بصری به شمار می رود زیرا همه می توانند آنرا تشخیص بدهند و سریع و روشن و معمولا بدون ابهام است و چشم بیننده را به جهت خاصی هدایت می کند .خط ممکن است پویا (رونده ) ، ایستا ( پاره خط ) ، ممتد ( بی انتها)، شکسته ، منحنی ، مستقیم ، زخیم ، نازک ، روشن و یا تیره باشد.در هنرهای تجسمی خط برای مقاصد مختلفی به کار برده می شود مثلا برای تجسم شکل ها ، نمایش احساسات ، فضا سازی پرسپکتیوی ، ایجاد نقش ، بافت و.

خط شکل ساز(CONTOUR)
در طراحی و نقاشی آن گونه خطی است که شکل را نمایش می دهد با تغییر در جهت ، زخامت و تیرگی چنین خطی می توان برجستگی شکل ، تفاوت بافت و نیز ارتباط شکل با فضا را نشان داد. پس خط شکل ساز صرفا خط مرزی نیست زیرا علاون بر آنکه سطوح را مشخص و محدود می کند دلالت بر ویژگی های فرم و فضا در یک ترکیب بندی دارد. بسیاری از هنرمندان (طراح) اینگونه خط را به شیوه خاصی در سبک مورد نظر خود به کار میبرند. نشان بارز خط شکل ساز اسلوب یا روش قلم گیری در نگار گری سنتی ایران است خصوصا آثار رضا عباسی (نگار گر مشهور عصر صفوی)

شکل های بنیادی(sheade)
بخشی جدا شده از فضای پیرامون به واسطه خطوط مرزی یا تفاوت در رنگ ، سیاه و روشن ، بافت و غیره .بیشتر بر سطح دلالت دارد تا حجم . مربع ، دایره ، مثلث متساوی الاضلاع ، شکل های بنیادی نامیده میشود، و صور متنوع دیگری که از ترکیب آن ها حاصل می شود را شکل های ثانویه می نامند. هر شکل بنیادی به جهت نوع خطوط و زوایا می تواند القا کننده معنای خاصی باشد.
شکل سازمان یافته (organicshop )
صورتی از شکل است که از اشکال بنیادین به صورت فرمی ذهنی و خلاقانه به وجود می آیند در این جا از شکل های بنیادین به عنوان یک ماده خام یا اشکال خام استفاده می شود این تغییر و تحول ، در هنرهای دو بعدی مثل گرافیک و نقاشی مبتنی است بر حذف ، اضافه و ترکیب اشکال با هم .و در هنر سه بعدی ( حجم سازی و پیکره سازی ) با اضافه شدن بعد سوم به همان صورت حذف و اضافه ترکیب اما به صورت حجم و سه بعدی است که بخشی از فضا را اشغال می کند.

شکل تزئینی (DECORATIVE SHAPE)

گونه ای از شکل سازمان یافته است که در آن عناصر تزئینی بیشتر دیده می شود. در اینجا صرفا تزئین مطرح است و هنرمند دنبال القا، معنا ، و مفهوم خاصی نیست.


فرم (FORM)
کلمه فرم به معنای صورت و در هنر بصری به معنای شکل دو بعدی یا سه بعدی تو پر یا میان تهی است. به طور عام در هنرها با دو معنای متفاوت کاربرد دارد.

1-غالب پذیرفته شده بیانی مثل غزل در شعر فارسی ، هایکو در ادبیات ژاپن ، SHORT STORY در ادبیات معاصر غرب ، سونات در موسیقی کلاسیک ،NEW AGE در موسیقی معاصر ، ردیف های دستگاهی در موسیقی ملی ایران ، گونه های مختلف فیلم سازی ، مثل موج نو ، مستند و غیره ، در تئاتر به صورت پانتومیم و غیره
2-کیفیت های ساختاری موجود در یک اثر هنری تناسب هماهنگ بخش های مختلف و ترتیب اجزای آنها به منظور ایجاد کشش ، اوج ، فرود.
http://www.joojman.com

تجسمی


Esfahan Craftsman Art.jpg

هنرهای تجسمی که به آن گاهی هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته می‌شود، آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصاً حس بینایی را مخاطب قرار می‌دهند. هنرهایی چون نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آن‌ها از این دسته‌اند.

هنرهای تجسمی با هنرهای نمایشی، شنیداری و کلامی و دیگر انواع هنر متفاوت است، هر چند این تقسیم‌بندی چندان محکم نیست.

در حال حاضر و در کاربرد کنونی، هنرهای تجسمی شامل هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی است، هنرمند تجسمی به‌شخصی اطلاق می‌گردد که در زمینه هنرهای زیبا، هنرهای دستی و هنرهای کاربردی فعالیت می‌کند.

httpfa.wikipedia.org

توضیح اقتصاد و موارد لازم آن





اقتصاد درلغت بمعنی صرفه جویی و میانه روی است.












توضیح اقتصاد و موارد لازم آن











● تعریف علم اقتصاد

اقتصاد درلغت بمعنی صرفه جویی و میانه روی است. در لغت نامه دهخدا تعریف اقتصاد بدین صورت آمده است:علم اقتصاد عبارت است از علم به مجموعه وسایلی که بشر برای رفع نیازهای مادی خود از آن استفاده می کند .علم اقتصاد راچنین نیزمی توان تعریف کرد : "علمی است که به منظور رفع خواسته های نا محدود انسان عوامل تولیدی کمیاب را بین یکسری فعالیتهای رقیب اختصاص می دهد ."بطور کلی می توان گفت که اقتصاد یک سیستم (نظام)پیچیده تشکیلاتی است که کار آن فراهم کردن کالا ها و خدمات و توزیع این کالا و خدمات است.سیستم اقتصاد با نظام طبیعی ونظام اجتماعی در ارتباط است . سنت و آداب و رسوم ونوع ارتباط و آب و هوا و شرایط اقلیمی تعیین می کنند که چه کالایی و به چه میزان تولید شود.

● پیام اقتصادی

کشاورزی یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد اکثر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته محسوب می شود به نحوی که از آن به عنوان موتور رشد اقتصادی نام برده می شود .امروزه با توجه به نقش ویژه کشاورزی در توسعه به ویژه در امنیت غذایی و نیز مساله پیوستن کشورها به سازمان تجارت جهانی و سیاست گذاری و برنامه ریزی در این عرصه صورت جدی ترو جدید تری به خود گرفته و توجهات اکثر برنامه ریزان و سیاستگذاران بخش کشا ورزی متوجه اقتصاد کشا ورزی و اصول مربوط به آن برای مدیریت تولید و حد اکثر کردن در آمد کشاورزان و در نتیجه رفاه آ نها مخصوصا در کشا ورزی تجاری شده است.

● معرفی رشته

اقتصاد کشاورزی به مجموعه ای ازعلوم و روش ها اطلاق می شود که عوامل اقتصادی مؤثر درامر کشاورزی ، روابط اقتصادی بین عوامل تولید کشاورزی و کاربرد اصول اقتصادی را در تولید وتوسعه کشاورزی ، مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

مدیریت کشاورزی ، فرآیند به کارگیری مؤثر و کارآمد عوامل تولیدی (مادی و انسانی ) دربرنامه ریزی ، ساماندهی ، بسیج منابع و امکانات و هدایت و نظارت و وارسی است که برای دستیابی به اهداف سازمان کشاورزی (بنگاه ) و براساس یک نظام ارزشی قابل قبول انجام می شود.

دانش آموختگان این رشته در مقطع کارشناسی می توانند در مقام تحلیلگر و کارشناس اقتصادی برنامه های توسعه ؤ کشاورزی را در سطوح ملی و منطقه ای مورد بررسی قرار دهند.

مهندسان اقتصاد کشاروزی و مدیریت کشاورزی همچنین می توانند به عنوان کارشناس درسازمان مدیریت و برنامه ریزی ، وزارت جهاد کشاورزی ، شرکت های تعاونی روستایی ، بانک کشاورزی و غیره مشغول به کار شوند.

دانش آموختگان این گروه خصوصاؤ در مقاطع بالاتر می توانند طرح های اقتصادی برای فعالیت های کشاورزی را تهیه کرده ، مدیریت آن را بر عهده گیرند و نیز به فعالیت های آموزشی وتحقیقاتی بپردازند.

● توانمندی و ویژگی های لازم برای موفقیت در مهندسی اقتصاد کشاورزی

رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی نیز مثل دو رشته مهندسی کشاورزی آبیاری و مهندسی ماشین های کشاورزی تنها از بین داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی دانشجو می پذیرد. البته به این نکته توجه کنیم که دانشگاه ازاد از گروه ازمایشی علوم تجربی دانشجو می گیرد

چرا که دانشجو این رشته باید بتواند به خوبی محاسبه کرده و اطلاعات به دست آمده را تجزیه و تحلیل کند.یعنی بعد از اینکه اطلاعات فنی مورد نیاز خود را از متخصصان کشاورزی در بخش های مختلف اعم از آبیاری،زراعت،خاک شناسی،علوم دامی و سایر متخصصان دریافت کرد،یک برنامه ی عملی مناسب در زمینه مقدار نیروی کار دائمی یا فصلی،نوع ماشین الات مصرفی و الگوی بهینه ی تقاضا و مصرف بخش های مختلف کشاورزی تعین نماید و البته چنین کاری نیاز به ریاضی و آمار قوی و آشنایی با اصول کشاورزی دارد.

دکتر صدرالاشرف در همین زمینه میگوید:

به تجربه ثابت شده است که داوطلبان گروه ریاضی و فیزیک به دلیل پایه ی ریاضی آنها قوی است ،در این رشته موفق تر هستند.در ضمن دانشجویی که به کشاورزی علاقه دارد و از کار و فعالیت در مزارع و دامداری ها لذت می برند ، میتوانند در این رشته پیشرفت کند چون یک فارغ التحصیل مهندسی اقتصاد کشاورزی نمی تواند از محیط های روستایی و قطب های تولید کشاورزی فاصله و در پشت میز محاسبات اقتصادی خود را انجام دهد.

گفتنی است در حالی که رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی تنها از بین داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی دانشجو می پذیرد ، رشته گرایش اقتصاد کشاورزی تنها از بین دانشجویان علوم تجربی و علوم انسانی داوطلبان خود را انتخاب می کند و داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی نمی توانند این گرایش را انتخاب نمایند!

● فرصت های شغلی موجود برای فارغ التحصیل مهندسی اقتصاد کشاورزی در مقطع کارشناسی

هر ساله از طریق رسانه های گروهی مطلع می شویم که در بعضی از نقاط کشور، در دی ماه یا فروردین سیل می آید و در تیر ماه و مرداد ماه در همان منطقه خشکسالی می شود. حوادثی که آثار و تبعات آن از یک سو به صورت فقر، مهاجرت بی رویه ی روستائیان به شهرها، ناامنی ، فساد و ناهنجاری های اجتماعی جلوه گر می شود و از سوی دیگر باعث وابستگی کشور ما به قدرت های بزرگ دنیا می گردد. قدرت هایی که امروزه محصولات مهم کشاورزی از قبیل گندم و برنج را نه به عنوان کالای مصرفی بلکه به عنوان ابزارهای سیاسی می دانند.

حال در برابر این مشکل چه باید کرد؟ باید گفت که این بر عهده ی برنامه ریزان اقتصاد کشاورزی است که الگوهای متداول اقتصادی را با شرایط عینی کشور و با استفاده از تجربیات دیگران و پیش شرط های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی تعیین و طراحی کرده و ساز و کاری متناسب با شرایط موجود کشور ارائه دهند تا بتوان از بروز حوادث فوق و پیامدهای منفی آن تا حدودی جلوگیری کرد.











سید رضا حسینی
http://www.aftabir.com

فهرست حزب‌های سیاسی ایران

احزاب اپوزیسیون حکومتی

شا مل دو جریان اصلی اصلاح طلب یعنی، احزاب اصلاح‌طلب راست گرا و احزاب اصلاح‌طلب چپ گرا می باشد 


احزاب اصلی اصلاح‌طلب راست گرا

احزاب اصلی اصلاح‌طلب چپ گرا

احزاب درون حکومتی

احزاب اصولگرا

احزاب نزدیک به اصلاح‌طلبان

در دوره های مختلف سیاسی ایران از احزاب فوق تحت عناوین (محافظه کار - راست - بنیادگرا - اسلام گرای سنتی ) نیز یاد شده است .

تشکلهای دانشجویی


احزاب مسقل از حکومت - اپوزیسیون خارج از حکومت

طیف ملی‌گرا- جمهوری خواه

پادشاهی - ملی گرا - سلطنت طلب

طیف سوسیالیست

کمونیست - مارکسیسم - انقلابی


طیف اسلام‌گرای سکولار ( سوسیال اسلامی - لیبرال اسلامی )

احزاب و سازمان‌های منطقه‌ای


حزب‌ها و گروه‌های منحل و تاریخی

دوران مشروطه

دوران پهلوی


پس از انقلاب ۱۳۵۷

قانون احزاب وبگاه حزب نواندیشان ایران اسلامی وبگاه حزب مؤتلفه اسلامی وبگاه جامعه روحانیت مبارز وبگاه جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی وبگاه مجمع روحانیون مبارز وبگاه حزب پان ایرانیست وبگاه حزب جمعیت جوانان انقلاب اسلامی