آثار و برکات عدالت در حکومت مهدوی

آثار و برکات عدالت در حکومت مهدوی اگر نبود، مگر فراهم شدن زمینه برای رشد و کمال و رسیدن انسان به قرب آفریدگار در پرتو برپایی حکومت عدل جهانی، انسان از برپایی این عدل گسترده بیشترین بهره را برده است. البته احادیثی در دست است که به برخی از برکات برپایی عدالت اشاره شده است. یکی از این آثار، رفاه اقتصادی در دوران ظهور است به گونه های که پس از اصل عدالت دومین موضوعی است که در آن دوران در جامعه پدید می آید. و این هر دو با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند، زیرا که اجرای دقیق عدالت برای از بین بردن روابط ستمگرانه است. امام باقر (ع) به نقل از امیر مومنان و نیز امام صادق علیهم السلام در این باره میفرمایند: إِنَّ النَّاسَ یَسْتَغْنُونَ إِذَا عُدِلَ بَیْنَهُمْ وَ تُنْزِلُ السَّمَاءُ رِزْقَهَا وَ تُخْرِجُ الْاَرْضُ بَرَکَتَهَا بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَی؛(۱)… مردمان بی نیاز میشوند آنگاه که عدالت میانشان حاکم باشد و آسمان روزیاش را فرو می ریزد و زمین برکتهایش را بیرون می ریزد با خواست پروردگار متعال. امام ششم همچنین فرمود: إِنَّ اللَّهَ لَمْ یَتْرُکْ شَیْئاً مِنْ صُنُوفِ الْاَمْوَالِ إِلَّا وَ قَدْ قَسَمَهُ وَ اَعْطَی کُلَّ ذِی حَقٍّ حَقَّهُ الْخَاصَّهَ وَ الْعَامَّهَ وَ الْفُقَرَاءَ وَ الْمَسَاکِینَ وَ کُلَّ صِنْفٍ مِنْ صُنُوفِ النَّاسِ فَقَالَ لَوْ عُدِلَ فِی النَّاسِ لَاسْتَغْنَوْا؛(۲) خداوند همه ثروتها را میان مردم قسمت کرده است، و به هر کس حقش را داده است: کارگزاران و توده مردم و بینوایان و تهیدستان و هر گروهی از گروههای مردم. سپس امام گفت: اگر عدالت برقرار شده بود همه مردم بی نیاز شده بودند. بنابراین میتوان رفاه و آسایش همگانی را یکی از برکات عدل جهانی مهدوی دانست. امام صادق (ع) میفرماید: إِذَا قَامَ الْقَائِمُ حَکَمَ بِالْعَدْلِ وَ ارْتَفَعَ فِی اَیَّامِهِ الْجَوْرُ وَ اَمِنَتْ بِهِ السُّبُلُ وَ اَخْرَجَتِ الْاَرْضُ بَرَکَاتِهَا وَ رَدَّ کُلَّ حَقٍّ إِلَی اَهْلِه؛(۳) وقتی که قائم ما قیام کند، داوری را بر پایه عدالت قرار میدهد و ظلم و جور در دوران او برچیده میشود و جادهها در پرتو وجودش امن و امان میگردد و زمین برکاتش را بیرون میسازد و هر حقی به صاحبش میرسد. - محمد بن یعقوب کلینی، کافی، ج۳، ص۵۶۸، ح۶٫ ۲- همان، ج۱، ص۵۴۱٫ ۳- شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص ۳۸۴٫ برگرفته از کتاب درس نامه مهدویت جلد ۴ نوشته خدامراد سلیمیان

به راستی حقوق بشر آمریکایی چیست؟

حقوق بشری که امریکایی ها ادعای ان را دارندچیست که غرب دائم از نقض آن در ایران سخن گفته و با قطعنامه‌های صوری محکوم کرده است؛ محکومیتی که البته از نظر ما هم فاقد وجاهت و ارزش است. صبح مغان،در یادداشتی نوشت: آنچه که موضوع این یادداشت را تشکیل می‌دهد، موضوع حقوق بشری است که امریکایی ها ادعای ان را دارند و باید دانست که این «حقوق بشر» چیست که غرب در طول سی و هشت سال حیات طیبه جمهوری اسلامی دائم از نقض آن در ایران سخن گفته و کشور ما را همواره با این دستاویز به ظاهر و با قطعنامه‌های صوری محکوم کرده است؛ محکومیتی که البته از نظر ما هم فاقد وجاهت و ارزش است. به راستی حقوق بشر چیست؟ با نگاهی به تاریخ و مناسبت های تیر ماه به وضوح  نقض حقوق بشر و دشمنی آشکار آمریکایی ها را علیه ملت ایران می توان مشاهده کرد. از ترور شخصیت های ملی و مذهبی تا بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مسئولان شد بخشی از جنایت های فراموش نشدنی رژیم منحوس امریکاست . اهمیت پرداختن به موضوع دشمنی استکبار جهانی و در راس انها امریکای جنایتکار به حدی بالاست که مقام معظم رهبری بارها و بارها در جمع های مختلف مسئولان را به این نکته گوشزد کرده اند. ایشان در دیدار اخیر خود در جمع مسئولان به نامگذاری ایام تیرماه که مصادف با مناسبت های تاریخی و ملی است با عنوان هفته حقوق بشرآمریکایی  تاکید داشتند. آمریکایی ها جنایت و حمایت از تروریسم را در هر زمانی که فرصت یافته اند علیه ایران صورت داده اند که شاید ناگوارترین و دلخراش ترین حادثه تیر ماه مربوط به بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی است که یکی از پاک ترین یاران امام(ره) از ایشان جدا و به شهادت می رسد. علاوه بر ان آمریکایی ها نسبت به حمایت از گروه های تروریسی و تکفیری و جنایت‌هایی که چندین سال پیش در ایران مرتکب شده اند همچنان سکوت اختیار کرده اند و در قبال انواع توطعه ها و برنامه ها از جمله حمله نظامی ناو ارتش کشورشان به کشتی مسافربری ایرانی در سال 1360 که مصداق بارز نقض حقوق بشر است هیچ واکنش و ابراز تاسفی از خود نشان نداده اند. البته منطق امریکایی ها خیلی پیش تر از به وجود امدن انقلاب اسلامی بر همگان اشکار است اما به خاطر محدودیت ها و خفگان سیاسی آن زمان، کمتر کسی جرات ابراز نظر داشت. زمانیکه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی برامده از ان در کشور ایران پایه گذاری شد باب جدیدی از ابراز نفرت مردم و برخی حکومت ها از این رژیم منحوس و ظالم باز شد. مخالفت جمهوری اسلامی با استکبار جهانی و در راس انها امریکا موجب شد کینه آمریکایی ها بیش از پیش آشکار شود و  آمریکایی ها در همان سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی به طرح ریزی و برنامه ریزی برای ترور افراد و شخصیت ها روی آوردند و تاکنون هزاران نفر از مردم ایران نیز قربانی تروریسمی شده است که ریشه و ذات ان آمریکا و رژیم صهیونیستی است. هجمه‌های حقوق بشری غربی‌ها و در راس ان ها آمریکای جنایتکار از ابتدای انقلاب اسلامی شروع شده و تا به حال نیز با انواع شیطنت ها و نقشه های خود شخصیت های برجسته سیاسی و مذهبی از جمله آیت الله بهشتی را نشانه گرفته و تعداد زیادی از این شخصیت ها را به شهادت رسانده اند. این همجمه ها که با عنوان دفاع از حقوق بشر از سوی امریکا صورت می گیرد در فتنه 88 و در جریان انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در این سال نیز به اوج خود رسید. انتخابات 88 که به معنایی واقعی کلمه تجلی مردم سالاری دینی، در مقایسه با دموکراسی های غربی نمود پیدا کرد و مردم بدون واسطه در سرنوشت سیاسی خود دخالت مستقیم داشته و برآیند آن 40 میلیون رای به نظام جمهوری اسلامی ایران بود خاری بر چشم دشمنان شد و آنها نتوانستند این مردم سالاری را تحمل کنند و به ایجاد فنته دامن زدند. این گونه وقایع با تبلیغات گسترده تمام رسانه های بیگانه، افکار عمومی دنیا را به مسائل داخلی ایران معطوف کرد در حالی که برای جلوگیری از نقص حقوق بشر در ایران و حاکم کردن قانون در کشور مان نسخه پیچیده بودند که خودشان طومار بلندی از نقض حقوق بشر را در کارنامه خود دارند. در ان سالها کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا قطعنامه های را درباره راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران به تصویب رساند در حالی که پیش نویس این قطعنامه ها حول محور " حقوق بشر"، "موضوع هسته ای"، " روابط ایران و اتحادیه اروپا"، "موضوعات منطقه ای" و ... بود. اما بیشترین بندها در محور حقوق بشر گنجانده شده بود مثل " حاکمیت قانون" ، "حمایت از اقلیت ها"، " آزاد مذهبی" آزادی عقیده و بیان و ... که مهمترین کلید واژه ها در این قطعنامه بودند. این در حالی است که اروپا به واسطه تصویب قانون منع استفاده از حجاب اسلامی در مدارس فرانسه و ... دختران مسلمان را از حضور در نهادهای آموزشی منع می نمایند. در حالی که مسلمانان فرانسه بزرگ ترین جامعه مسلمانان اروپا به شمار می آید. چنین ممنوعیتی مستقیما با مفاد مربوط به آزادی ادیان که در اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل مصوب سال 1948 و نیز کنوانسیون حفاظت از حقوق بشر و آزادی های اساسی اروپا و امریکا مصوب سال 1950 درج شده، در تضاد قرار دارد. نکته دیگر اینکه آمریکایی ها و همپیمانان خود باید بدانند که آنچه از نقض حقوق بشر در ایران می دانند، در همسایگی ایران و کشور عربستان سعودی حتی زنان را از ابتدایی ترین حقوق شان محروم و منع می سازد، ولی واکنشی نشان نمی دهند و نسبت به حمایت از رژیم غاصب صهیونیسیتی و جنایت هایی که در اراضی اشغالی مرتکب می شود سکوت اختیار می کنند و در قبال حملات نظامی عربستان به مردم بی دفاع یمن که مصداق بارز نسل کشی و نقض حقوق بشر بشمار می رود هیچ تحرک و واکنشی از خود نشان نمی دهند. این منطق حقوق بشر آمریکایی ها و اروپایی ها به مسائل پیرامونی است. در قطعنامه های حقوق بشری علیه ایران که در پیش نویس آن به دفاع از برخی بندها به لزوم آزادی زندانیان سیاسی و خاتمه دادن به حصر خانگی سران فتنه اشاره دارند، در حالی است که برخی از کشورهای اروپایی انگلیس، فرانسه، آلمان و... با همکاری آمریکا تعداد زندان های مخفی در برخی کشورها تاسیس کرده اند از جمله می توان به زندان مخفی سیا در لهستان و... اشاره کرد. سوالی که در آخر پیش می آید این است که  آیا تحریم های اعمالی علیه مردم ایران نقض آشکار حقوق بشر نیست؟ آیا تحریم دارو و اقلام دیگر خود ناقض حقوق اساسی مردم ایران نیست؟کسانی که در دنیا داعیه دفاع از حقوق بشر را دارند خود اولین ناقضان حقوق بشر در کشور خودشان می باشند. مرور وقایع سالهای اول انقلاب و مهمترین انها بمب گذاری ساختمان حزب جمهوري اسلامي به وضوح نشان دهنده نقض حقوق بشر توسط امریکا است.

چاه عریضه چیست ؟

چاه عریضه چیست ؟ آیا مورد تایید حضرت حجت است؟ چاه عریضه چیست ؟ آیا مورد تایید حضرت حجت است؟ حتما شما هم درباره چاه عریضه در مسجد جمکران شنیده اید. سوالی که برای بسیاری پیش می آید این است که آیا این چاه مورد تایید حضرت مهدی (عج) است و ایشان دستور حفر این چاه را داده اند؟ سایت مصاف با شیطان در ادامه به تحقیق در این مسئله پرداخته است… عریضه نویسی» بمعنی عرض حال کردن به کسی برای چاره جویی در کاری می باشد که معمولا از سوی فردی که در رتبه پایین تر قرار دارد به کسی که در رتبه بالاتر قرار دارد انجام می گیرد (۱) و در اصطلاح رقعه ای (کاغذی) است که فرد حاجتمند آن را یا خطاب به خدا می نویسد و در آن خدا را به حق و منزلت معصومین برای برآورده شدن حاجتی سوگند می دهد و یا مستقیما خطاب به حضرات معصومین (ع) بخصوص امام عصر (عج) نوشته می شود که آنها را واسطه قرار داده و برآورده شدن حاجت و یا رفع گرفتاری خود را از آنها می خواهد، و سپس در آب روان، دریا، چاه آب و … می اندازد. گاهی افراد جامعه با یک سلسله نیازها و گرفتاری ها مواجه می شوند که برحسب ظاهر، امکان برطرف نمودن آنها از طریق اسباب عادی میسر نیست، یا حداقل بسیار مشکل است؛ در چنین مواردی به جای ناامید شدن و زانوی غم بغل گرفتن، از ناحیه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) توصیه شده که از اموری نظیر دعا و توسل کمک گرفته شود. آن گاه برای خود توسل نیز شیوه های مختلفی بیان شده است؛ از جمله آنها نوشتن عریضه است که توسط خود آنها توصیه شده است و سیره و سخن علماء این مطلب را تایید می کند. (۲) با در نظر گرفتن مطالب گذشته و تأمل در مضمون آیاتی همانند: «یا أیها الذین آمنوا اتّقوا اللّه وابتغوا إلیه الوسیله» (۳) ؛ (­ ای کسانی که ایمان آورده‏اید! تقوا پیشه کنید و وسیله‏ای برای تقرّب به خداوند انتخاب‏کنید.) و آیه «ولو أنّهم إذ ظلموا أنفسهم جاؤوک فاستغفروا اللّه واستغفر لهم الرسول لوجدوا اللّه توابا رحیما» (۴) ؛ (اگر آنها هنگامی‏که به خود ستم کردند -گناه مرتکب شدند- به سراغ تو آمده، و از خداوند طلب عفو و بخشش می‏کردند، و تو نیز برای آنها طلب عفو می‏نمودی، خداوند را توبه پذیر ورحیم می‏یافتند.) و همچنین از دقت در مضمون روایاتی نظیر این روایت که می گوید: «چون درمانده و گرفتار شدی پس به حجّت استغاثه کن که او تو را در می‏یابد، و حجّت برای کسی که از او استغاثه کند پناه و فریاد رس است» (۵) اصل حجیه این عمل کاملا روشن می شود. درمورد چاهی که در مسجد جمکران حفر شده و افراد عریضه های خود را در آن می اندازند، توجّه به چند نکته ضروری است: ۱- آیا عریضه نویسی یک عمل شرعی است و در روایات آمده است؟ هیچ شکی نیست که روایاتی مبنی بر شرعی بودن اصل عمل عریضه نویسی در کتابها آمده است مثلا در کتاب بحارالانوار (۶)، بابی است تحت عنوان «کتابه الرقاع للحوائج إلى الأئمه صلوات الله علیهم و التوسل و الاستشفاع بهم فی روضاتهم المقدسه و غیرها» ؛ (باب نوشتن عریضه برای برآورده شدن حوائج به ائمه علیهم السلام و توسل به آنها و طلب شفاعت از آنها در حرم آنها و موضوعات دیگر) و در آن چند روایت از کتابهای «مصباح الزائر و المصباح کفعمی و البلد الامین» در مورد عریضه آمده است و در کتاب «المصباح» کفعمی هم نظیر چنین بابی وجود دارد (۷) و ذیل آن چند روایت آمده است. 2- آیا باید عریضه را در چاه انداخت؟ به همان روایات مراجعه می کنیم در یکی از روایات پس از نقل متن عریضه می فرماید: «…ثم تطوی الرقعه و تجعلها فی بندقه طین ثم اطرحها فی ماء جار أو فی بئر فإنه سبحانه یفرج عنک» نامه عریضه را می پیچی و در میان گل قرار می دهی و در آب جاری یا در چاهی می اندازی همانا خدای سبحان گشایشی حاصل می فرماید. همچنین در روایت دیگری آمده است: «…ارمها فی النهر أو البئر أو الغدیر تقضى حاجتک إن شاء الله تعالى» عریضه را در نهر آب یا در چاه و یا چشمه ای می اندازی خداوند انشاءالله حاجت شما را برآورده می کند.» و در روایات دیگری هم تعبیر: «…ثم ترمی فی بئر عمیقه أو نهر …» چاه عمیق آمده است، بنا براین انداختن عریضه در چاه هم عملی شرعی است و در روایات به آن دستور داده شده است. ۳- اما در مورد اینکه آیا باید عریضه را در چاه جمکران انداخت و آیا این چاه به دستور امام زمان(عج) حفر شده است؟ جواب یقینا منفی می باشد و شاید بخاطر اینکه در مسجد جمکران فرد در یک حال معنوی خاصی قرار می گیرد و دنبال عرض احوال و حوائج خود به مولای خود می افتد و از آنجا که از دوران غیبت صغری نامه نویسی به امام زمان علیه السلام معمول بوده به فکر نوشتن عریضه به ایشان می افتد، متولیان مسجد چاه را برای این حفر کرده اند تا در آن بیاندازند و وسیله ای باشد برای یاد آوری این عمل کاملا شرعی به افراد و جا انداختن آن در میان جامعه شیعه ولی همچنان که در آن محل هم نوشته شده است، این چاه موضوعیت ندارد و چاه امام زمان عجل الله نیست و به هیچ وجه توسط ایشان یا به دستور ایشان حفر نشده است بلکه یک چاه معمولی است و لازم نیست حتما در این چاه انداخته شود بلکه در هر چاهی یا آب روانی می توان انداخت. (۸) پی نوشت: (۱) . الرائد، ج ۲، ص ۱۱۸۳ ؛ فرهنگ معین، ج ۲، ص ۲۲۸۸ (به نقل از عریضه نویسی، سید صادق سید نژاد، ص ۱۵) (۲) . برای اطلاع از آن به کتاب نجم الثاقب میرزا حسین نوری ص ۴۲۱ ؛ جنه المأوی، ص ۲۴۸ ؛ دارالسلام، ج ۲، ص ۲۶۴ مراجعه کنید. (۳) . سوره مائده، آیه ۳۵٫ (۴) . سوره نساء، آیه ۶۴٫ (۵) . نجم الثاقب، ص ۷۸۷٫ (۶) – بحارالانوار، ج‏۹۹، ص ۲۳۱٫ (۷) – المصباح، الکفعمی، ص ۳۹۶ ، «الفصل السادس و الثلاثون فی صلاه الحوائج و الأدعیه فی ذلک و رقاع الاستغاثات». (۸) . گردآوری توسط: گروه تحقیقات معارف اسلامی .