غدیر تجلی ولایت و امامت

سلام عزیزمولايت، بصيرت و دشمن ستيزي انسان دو چهره يا دوجنبه دارد: چهره ظاهرى يا مُلکى و چهره باطنى يا ملکوتى، خداوند براى ديدن ظواهر، بَصَر را به صورت بالفعل به انسان داده، بشر از آغاز تولد به کمک آن هر چه را که در شعاع چشم و منظر او قرار گيرد مى‏بيند. اما براى ديدن باطن و شهود ملکوت، قوه نورى را در نهاد او نهادينه نموده به نام بصيرت، که تا آن "نور استعدادى" از قوه به فعليت در نيايد، رؤيت باطن و شهود ملکوت، ميسر نخواهد بود. صاحب جامع الاسرار مى‏نويسد: معناى سخن خداوند (نور على نور يهدى اللَّه لنوره من يشاء)، (... و من لم يجعل اللَّه له نوراً فماله من نور)،چيزى جز اين نيست که تا نور حق حاصل نيايد و به دل و جان سالک نتابد، بصيرت در او پديد نيايد. نور حق سرمه چشم بصيرت است و تمام تلاش اهل مجاهده براى آن است که مورد عنايت حق قرار گيرند و نور حق بر دل و بر جانشان پرتو افکن گردد. حافظ شيرازى که مى‏گويد: گرنور عشق حق به دل و جانت افتد*** ـ باللَّه کز آفتاب فلک خوبتر شوى راه تحصيل بصيرت براى نيل به مقام رفيع بصيرت بايد به بازسازى و اصلاح نفس خويش پرداخت. مجاهده با هواى نفسانى و تهذيب روح از زنگارهاى گناه، و لطيف و شفاف ساختن آيينه دل به نور توحيد، تنها صراط مستقيمى است که "حجاب ديدگان دل" را مى گشايد و آدمى را در معرض الهامات غيبى و مقام کشف و شهود قرار مى دهد. 1. توبه: اولين گام براى تهذيب نفس و تحصيل بصيرت است. توبه از تقصيرات و گناهان، بلکه از کوتاهىها و جبران حق اللَّه و حق النّاسى است. 2. ذکر خدا: ذکر زبانى، قلبى و عملى، موجب بصيرت مى گردد. اميرالمؤمنين(ع) مى فرمايد: »مَنْ ذکر اللَّه استبصر؛ هر کسى به ياد خدا باشد، بينايى و بصيرت يابد«. 3. هم نشينى با علما: مجالست با علما که موجب بصيرت و بينايى است. على(ع) مى فرمايد: »جاور العلماء تستبصر؛ با دانايان بنشين تا آگاهى يابى«. 4. خرد ورزى: کسى که هر خبر يا مطلبى را مى شنود، فوراً نمىپذيرد، بلکه پيرامون آن مى انديشد و آن را از صافى عقل و انديشهاش مى گذراند، بصيرت و بينايى مى يابد، چنان که آينده نگرى و به کارگيرى خرد در فرجام امور باعث بصيرت و بينايى مى گردد. 5. زهد: زهد و عدم دلبستگى به دنيا، از امورى است که باعث بصيرت مى گردد. 6. ارتباط با خدا: ازدياد معرفت به خدا، انس با قرآن و معانى و معارف آن، توسل به ائمه(ع) و مناجات با خدا در خلوت مخصوصاً نماز شب از امورى هستند که موجب بصيرت و بينايى و برخوردارى از الهامات غيبى مى‏شود. ولايت فقيه نظريه‌اي در فقه شيعه است که نظام سياسي مشروع در دوران غيبت امام معصوم را بيان مي‌کند. نظام جمهوري، صدور فتوا در مسائل شرعي، اخذ واسلامي ايران بر اساس اين نظريه تأسيس شده‌است. ولايت مطلق فقيه از جمله حق قضاوتجوهات شرعي و رسيدگي به امور حسبيه از ديرباز در فقه اماميه مطرح و مورد بحث بوده و در ارتباط نزديک با نهاد مرجعيت است. اما در نظريه ي ولايت سياسي فقيه که بيش از همه توسط روح‌الله خميني مطرح و تشريح شده، اين ولايت تقريباً به تمام امور مربوط به امام معصوم گسترش پيدا مي‌کند. امام (ره) فرمودند :"پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا آسيبي به اين مملکت نرسد"؛ تا آخرين قطره خونمان پشتيبان ولايت فقيه خواهيم بود و تا نفس در سينه داريم پشت رهبر عزيزمان امام خامنه اي(روحي و ارواحنا فداه) را خالي نخواهيم کرد. دشمن شناسي و دشمن ستيزي اهميت دشمن‏شناسي در تعاليم اسلامي آنقدر است که قرآن کريم در آيات متعددي به تعبيرهاي مختلف به اين موضوع پرداخته است. سخنان معصومين (عليهم‏السلام) خصوصا پيامبر اکرم (صلي‏اللّه‏عليه‏وآله) و علي (عليه‏السلام) مملو از بحث دشمن‏شناسي و هشدار نسبت به خطرات آنان است. از همين رو امام خميني آن را يک تکليف شرعي مي‏داند و همواره بر آن تأکيد مي‏کند. تأکيد و دعوت امام به دشمن‏شناسي امام عدم شناخت و درک ماهيت دشمن توسط مستضعفين، مسلمين دنيا، ملت ايران، قشر روشنفکر و جوانان را يکي از بزرگترين آفتها و موانع رسيدن به اهداف متعالي اسلام و انقلاب اسلامي مي‏دانستند؛ لذا علاوه بر معرفي دشمنان در هر مرحله از انقلاب و افشاي ماهيت آنان بر دشمن‏شناسي و درک ماهيت و نقشه‏ها و توطئه‏هاي آنان تأکيد فراواني داشتند و دائما نسبت به آن هشدار مي‏دادند امام (ره) بر موارد زير در مقوله دشمن‏شناسي پافشاري مي‏کردند: 1ـ شناخت و شناسايي دشمن 2ـ شناخت علائم و نشانه‏هاي دشمن 3ـ شناخت نقشه‏ها و توطئه‏هاي دشمن 4ـ درک طريق خنثي‏کردن و رويارويي با نقشه‏ها و توطئه‏هاي دشمن 5ـ شناخت نفوذيها، منافقان و دشمنان دوست‏نما 6ـ آگاه‏سازي و افشاي ماهيت و نقشه‏هاي دشمنان براي ديگران 7ـ نشان‏دادن دشمن و ارائه مصاديق، نقشه‏ها و افشاي ماهيت آنان؛ توسط خودشان . توصيه هاي امام (ره) توصيه اينجانب آن است که نسل حاضر و آينده غفلت نکنند. دانشگاهيان و جوانان برومند هر چه بيشتر با روحانيون و طلاب علوم اسلامي پيوند دوستي و تفاهم را محکمتر و استوارتر نمايند و از نقشه‏ها و توطئه‏هاي دشمن غدار غافل نباشند. هر قشر محترم که مغز متفکر جامعه هستند بايد مواظب باشند بايد هوشيار و بيدار و مراقب باشند که سياست‏بازان پيوسته به غرب و شرق با وسوسه‏هاي شيطاني شما را به سوي اين چپاولگران بين‏المللي نکشند. بايد هوشيار باشيم و از دشمن هر چند ضعيف باشد احتراز کنيم و توطئه دشمن را خنثي کنيم. با بيداري بايد جلوي دشمن را هر چند هم که کم باشد بگيريم. در برابر نقشه‏هاي اجانب بيدار باشيد. بيدار باشيد که مفسده‏جوها در کمين‏اند. بکوشيد در شناسايي چهره واقعي خرابکاران و آگاه سازيد جوانان را. در برابر نقشه‏هاي اجانب بيدار باشيد. سران، روشنفکران، علماي هر بلاد و کشور بايد توجه بکنند به اينکه دشمن چه کسي است و دوست کيست. علامت اينکه شما بشناسيد اينها دشمنند يا دوست اين است که ببينيد اينها جمهوري مي‏خواهند يا جمهوري دمکراتيک و يا از اسلام و خدا حرف نزدند، دشمنند. اشخاصي که برضد اسلام بر ضد روحانيت قلم دست مي‏گيرند، بشناسيد اينها دشمنند. براي پرهيز از اطاله کلام علاقه‏مندان مي‏توانند به صحيفه نور مراجعه کنند. منبع : وبگاه حجت خدا

آثار و برکات عدالت در حکومت مهدوی

آثار و برکات عدالت در حکومت مهدوی اگر نبود، مگر فراهم شدن زمینه برای رشد و کمال و رسیدن انسان به قرب آفریدگار در پرتو برپایی حکومت عدل جهانی، انسان از برپایی این عدل گسترده بیشترین بهره را برده است. البته احادیثی در دست است که به برخی از برکات برپایی عدالت اشاره شده است. یکی از این آثار، رفاه اقتصادی در دوران ظهور است به گونه های که پس از اصل عدالت دومین موضوعی است که در آن دوران در جامعه پدید می آید. و این هر دو با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند، زیرا که اجرای دقیق عدالت برای از بین بردن روابط ستمگرانه است. امام باقر (ع) به نقل از امیر مومنان و نیز امام صادق علیهم السلام در این باره میفرمایند: إِنَّ النَّاسَ یَسْتَغْنُونَ إِذَا عُدِلَ بَیْنَهُمْ وَ تُنْزِلُ السَّمَاءُ رِزْقَهَا وَ تُخْرِجُ الْاَرْضُ بَرَکَتَهَا بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَی؛(۱)… مردمان بی نیاز میشوند آنگاه که عدالت میانشان حاکم باشد و آسمان روزیاش را فرو می ریزد و زمین برکتهایش را بیرون می ریزد با خواست پروردگار متعال. امام ششم همچنین فرمود: إِنَّ اللَّهَ لَمْ یَتْرُکْ شَیْئاً مِنْ صُنُوفِ الْاَمْوَالِ إِلَّا وَ قَدْ قَسَمَهُ وَ اَعْطَی کُلَّ ذِی حَقٍّ حَقَّهُ الْخَاصَّهَ وَ الْعَامَّهَ وَ الْفُقَرَاءَ وَ الْمَسَاکِینَ وَ کُلَّ صِنْفٍ مِنْ صُنُوفِ النَّاسِ فَقَالَ لَوْ عُدِلَ فِی النَّاسِ لَاسْتَغْنَوْا؛(۲) خداوند همه ثروتها را میان مردم قسمت کرده است، و به هر کس حقش را داده است: کارگزاران و توده مردم و بینوایان و تهیدستان و هر گروهی از گروههای مردم. سپس امام گفت: اگر عدالت برقرار شده بود همه مردم بی نیاز شده بودند. بنابراین میتوان رفاه و آسایش همگانی را یکی از برکات عدل جهانی مهدوی دانست. امام صادق (ع) میفرماید: إِذَا قَامَ الْقَائِمُ حَکَمَ بِالْعَدْلِ وَ ارْتَفَعَ فِی اَیَّامِهِ الْجَوْرُ وَ اَمِنَتْ بِهِ السُّبُلُ وَ اَخْرَجَتِ الْاَرْضُ بَرَکَاتِهَا وَ رَدَّ کُلَّ حَقٍّ إِلَی اَهْلِه؛(۳) وقتی که قائم ما قیام کند، داوری را بر پایه عدالت قرار میدهد و ظلم و جور در دوران او برچیده میشود و جادهها در پرتو وجودش امن و امان میگردد و زمین برکاتش را بیرون میسازد و هر حقی به صاحبش میرسد. - محمد بن یعقوب کلینی، کافی، ج۳، ص۵۶۸، ح۶٫ ۲- همان، ج۱، ص۵۴۱٫ ۳- شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص ۳۸۴٫ برگرفته از کتاب درس نامه مهدویت جلد ۴ نوشته خدامراد سلیمیان

ظريف: سياست دولت اولويت قرار دادن روابط با همسايگان است

 

 

سلام عزیزم

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزير امور خارجه گفت: سياست دولت دوازدهم در اولويت قرار دادن روابط با همسايگان است و اين اقدام با موفقيت در حال انجام است. به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، محمدجواد ظريف امروز- پنجشنبه- در جمع بندي سفر خود به ترکيه درباره رايزني با مقامات اين کشور اظهار داشت: در اين ديدار با مسئولان ترکيه درباره روابط دوجانبه ميان دو کشور گفت و گوهايي انجام داديم، همچنين اين ديدارها فرصت خوبي بود که درباره مسائل منطقه اي و جهاني گفت و گو کنيم. وي افزود: در مسائل منطقه اي و جهاني بحث سوريه مورد بررسي قرار گرفت و در اين ديدارها درباره موضوع ادلب و حضور نيروهاي آمريکايي و نگراني هايي که درباره روند سياسي در سوريه وجود دارد و اقداماتي که بايد انجام شود با مقامات مختلف اين کشور گفت و گو کرديم. وزير امور خارجه درباره موضوع ونزوئلا و مداخلات غيرقانوني آمريکا در اين کشور ادامه داد: در اين باره و نحوه هماهنگي درباره اين کشور مباحثي مطرح شد. همچنين در مورد شمال آفريقا که حرکت هاي نگران کننده اي در شمال اين کشور در جريان است و احتمال استفاده ازنيروهاي نظامي در اينجا مطرح است صحبت هايي صورت گرفت. ظريف افزود: دوستان ما همواره با تحريم هاي عليه ايران و اقدام غيرقانوني آمريکا عليه سپاه پاسداران مخالفت کرده اند که اين موجب تقدير و تشکر ما بوده است. وي بيان کرد: درباره روش هاي ادامه همکاري عليرغم وجود تحريم ها صحبت هايي ميان طرفين انجام گرفت، در پنج حوزه توافق کرديم به صورت ويژه کار را دنبال کنيم که شامل تعرفه ترجيحي، همکاري در حوزه انرژي، همکاري هاي بانکي و ايجاد ساز و کار مشابه اينستکس در روابط دوجانبه و اين قبيل همکاري هاي است. وزير امور خارجه تصريح کرد: قرار شد وزير خارجه ترکيه اجراي اين موضوعات را به طور ويژه دنبال کند، البته مسئولان کميسيون هاي مشترک دو کشور هم به سهم خود کار را انجام خواهند داد. ظريف عنوان کرد: ترکيه علاقه مند به همکاري جدي اقتصادي، امنيتي سياسي منطقه اي و بين المللي با جمهوري اسلامي ايران است. در طول دهه هاي گذشته نوع روابطي که با ترکيه داشتيم شايد مشابه اين روابط را در طول چند دهه گذشته نداشته ايم. وي خاطرنشان کرد: خوشحالم که روابط مشابهي را با بقيه همسايگان از جمله آذربايجان، عراق، افغانستان، پاکستان و ساير همسايگان که روابطمان با آنها بسيار ممتاز است، داريم. ظريف افزود: اين سياست دولت دوازدهم است که همسايگان اولويت ما هستند و بحمدالله با موفقيت به جلو مي رود اميدواريم کارهاي بعدي را با ساير همسايگان انجام دهيم. وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا چند ساعت به سفر شما به آنکارا اضافه شده است، يادآور شد: يکي از مقاماتي که قرار بود من با وي ملاقات کنم در آنکارا نبود و ديرتر وارد شد. قرار بود امروز وارد شوند ولي به خاطر ديدار ديشب زودتر وارد شد من قدري صبر کردم که با وي هم ملاقات کنم و بعد از آنکارا خارج شوم. ظريف در مورد نامه اش به وزيران خارجه کشورهاي ديگر درباره اقدامات آمريکا در تروريست ناميدن سپاه گفت: بعد از اقدام غيرقانوني آمريکا فورا نامه اي را دبيرکل سازمان ملل متحد در زمينه خطراتي که اقدام آمريکا دارد نوشتم و بعد از عملياتي شدن اين اقدام در 15 آوريل نامه اي را به وزراي خارجه تمامي کشورها فرستاده و بيان کردم که اين اقدام آمريکا از نظر حقوق و سياسي خطراتي دارد و براي روابط بين الملل و حقوق بين الملل نگران کننده خواهد بود و به اين موضوع تذکر دادم و بر ضرورت اقدام مشترک عليه اينگونه قانون شکني هاي دولت آمريکا تاکيد کردم. وي در پاسخ به سوالي درباره تصميم اخير کنگره آمريکا در تاثيرگذاري از لابي صهيونيست توضيح داد: ميزان نفوذ نتانياهو و کساني که به نتانياهو متوسل شده اند براي حضور در جامعه سياسي آمريکا به قدرت آنقدر زياد شده که نه تنها منافع آمريکا و پول مردم اين کشور بلکه تصميم کنگره به خاطر يک قدرت خارجي وابسته اين قدر زير سوال قرار مي گيرد اين براي روابط بين الملل نشانه جديدي از ميزان تاثيرگذاري لابي صهيونيستي و کساني که با لابي صهيونيستي کار کرده اند در امور داخلي آمريکاست.

آينده سوريه و سياست قدرت‌های منطقه‌ای

 سلام عزیزم

 

روز دوشنبه مورخ نوزدهم شهريورماه ۱۳۹۷ موسسه مطالعات ايران و اوراسيا (ايراس) نشست تخصصي را تحت عنوان «آينده سوريه و سياست قدرت‌هاي منطقه‌اي» با حضور كارشناسان و متخصصان اين حوزه برگزار كرد. در اين نشست آقايان محمدرضا رئوف شيباني، سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در سوريه، محمود شوري پژوهشگر ارشد مطالعات روسيه و ولي گل‌محمدي، استاد مدعو دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران به ارايه بحث پرداختند كه بخش‌هايي از اين نشست را در ادامه مي‌خوانيد:

افق‌هاي همكاري ايران و روسيه

در بخش اول اين نشست آقاي محمدرضا رئوف شيباني سفير سابق ايران در سوريه به ارايه مباحثي در خصوص تحولات ميداني سوريه و همكاري‌هاي ميان ايران و روسيه و آينده اين همكاري‌ها پرداخت. وي در بحث مبارزه با داعش عنوان كرد در دوره‌اي كه امريكايي‌ها به دنبال برنامه‌هايي در يك زمان‌بندي شش ماهه براي انجام اقدامات عليه داعش بودند، نيروهاي حزب‌الله لبنان توانستند تروريست‌هاي داعش و جبهه النصره را در منطقه القصير با حمايت‌هايي كه صورت گرفت شكست دهند.

وي در ادامه افزود: حفظ دولت بشار اسد براي ايران و روسيه يك دستاورد مهم براي اين همكاري بود. دولت‌هايي كه به دنبال شكست بشاراسد بودند، انتظار داشتند در كوتاه‌ترين زمان دولت سوريه سقوط خواهد كرد و همگي بناي خود را بر اين مبنا گذاشته بودند كه با جريان‌هاي مخالف پس از بشار اسد همكاري داشته باشند. من خاطرم هست كه آقاي احمد داوود اوغلو وزيرخارجه وقت تركيه در ابتداي بحران سوريه بارها به تهران سفر كرد و با صراحت عنوان مي‌كرد كه دوره بشار به پايان رسيده و قصد داشت از ايران تضمين لازم را براي برهم نزدن بازي آنها بگيرد.

حتي به ما وعده داد كه منافع ايران در سوريه براي مراحل پس از بشار اسد نيز تامين شود. امير قطر نيز بارها به تهران سفر كرد تا ايران را براي عدم حمايت از دولت سوريه قانع كنند. اما اكنون وارد شرايطي شديم كه بحث رفتن بشار اسد از ادبيات سياسي كشورهايي كه خواستار رفتن بشار بودند خارج شده است، هرچند شايد مدت زمان براي آن تعيين مي‌كنند اما ديگر بحث رفتن آني بشار اسد مطرح نيست.

در ادامه دستاوردهاي همكاري ميان ايران و روسيه، محوري براي مقاومت در برابر رويكردهاي امريكا مطرح شد كه اخيرا توسط مقام معظم رهبري تحت عنوان سياست مهار امريكا مطرح شد. اين نشانه‌اي است كه با روس‌ها مي‌توانيم طرح موضوع و براي مهار امريكا در منطقه ادامه همكاري داشته باشيم. نتيجه ديگر اين همكاري ارتقاي سطح بازيگري حزب‌الله بود كه جايگاه آنها را از محدوده جغرافيايي لبنان خارج و به عنوان يك بازيگر تاثيرگذار در منطقه مطرح كرد. همكاري ايران و روسيه در گام بعدي منجر به آزاد‌سازي بخش عمده خاك سوريه شد و در آخر همكاري ايران و روسيه منجر به جا انداختن راه‌حل و فصل سياسي در بحران سوريه است كه اين روند از زمان پايان جنگ حلب آغاز شد كه اولويت‌هاي كشوري مانند تركيه نيز در بحران سوريه تغيير كرد.

شيبانی در خصوص پايداري همكاري‌هاي ايران و روسيه عنوان كرد كه فعلا اين همكاري در قياس ائتلاف امريكايي به صورت نسبي پايدار است. علت پايداري اين همكاري انتخاب هدف منطقي و منطبق با وقايع ميداني بود. همچنين با ائتلاف ايران و روسيه دولت سوريه و بخشي از معارضه تاثيرگذار نيز همراهي كردند؛ قابليتي كه ائتلاف تحت رهبري امريكا آن را در اختيار نداشت. سومين دليل حضور و تاثيرگذاري اعضاي ائتلاف در ميدان سوريه، چهارمين دليل انسجام در صف همپيمانان بود و هر تصميمي تضمين شده بود. پنجمين دليل، اتخاذ سياست حذف يك طرف به نفع طرف ديگر بود. شش، برخورداري از منافع مشترك در پيگيري هدف كه يكي از آنها مبارزه با تروريسم بود.

سفير سابق ايران در سوريه در مورد نگراني‌هايي كه در خصوص اين همكاري وجود دارد، گفت: عمده‌ترين نگراني‌هاي ما محدود بودن اين همكاري‌ها در خصوص سوريه است. ما شايد در خصوص تثبيت حاكميت در سوريه فعلا امكان همكاري داريم اما پس از آن مشروط به شرايط مختلفي است كه در آينده پيش خواهد آمد. از سوي ديگر در عمل، روس‌ها در بخش‌هاي ميداني و سياسي بعضا ما را دور مي‌زنند. در برخي موارد تصميم‌هايي اتخاذ مي‌كنند كه بعدا به ما اعلام مي‌كنند، استمرار اين وضعيت ممكن است يك نوع عدم اعتماد ميان طرفين را ايجاد كند. نكته ديگر عدم برداشت و رويكرد مشترك به اين همكاري است. جمهوري اسلامي علاقه‌مند است كه اين همكاري را به نحوي استراتژيك بداند، اما روسيه اين نگاه را به ايران ندارد كه اين خود يك نگراني مهم است.

در مرحله پاياني بحران، ايران در چند موضوع با روسيه اختلاف ديدگاه دارد كه يكي از آنها ماهيت آينده سوريه است. التزامات روسيه در صحنه بين‌الملل و به خصوص در بحث اسراييل يكي ديگر از موضوعات چالش برانگيز است و يك چالش ديگر با روس‌ها قانونمند كردن حضور ايران در سوريه است. از نظر من اينكه عنوان مي‌كنند ايران ۸۰ كيلومتر از جولان فاصله داشته باشد، اگر تبديل به قانون شود خطرناك خواهد بود. مساله كردي ديگر نقطه اختلاف ايران و روسيه است. روس‌ها به شكل جدي در حال كار با كردها هستند و رويكردشان اين است كه به كردها حداكثر امتياز تا مرحله فدراليته شدن داده شود كه در قانون اساسي پيشنهادي روسيه نيز اين رويكرد در نظر گرفته شده است.

شيباني در ادامه در خصوص افق همكاري‌هاي ايران و روسيه گفت: مهار امريكا مي‌تواند مهم‌ترين افق آينده همكاري آنها باشد، گام دوم، طراحي مكانيسمي پايدار براي مبارزه با تروريسم، سوم بهره‌برداري از ظرفيت مشترك براي مديريت ديگر بحران‌هاي منطقه، چهارم تشويق روسيه براي نقش گرفتن روسيه در پرونده فلسطين در مقابله با سياست‌هاي امريكا از جمله مباحثي است كه مي‌تواند به افق‌هاي همكاري منجر شود.

استراتژي صبر و محافظه‌كاري

در بخش دوم اين نشست آقاي شوري به نحوه مديريت روسيه در بحران سوريه پرداخت و نقش اين كشور در آينده سوريه را مورد بررسي قرار داد و اين سوال را مطرح كرد كه آيا روسيه مي‌تواند در دوره پساجنگ هم نقش قدرت برتر را در سوريه ايفا كند؟ وي عنوان كرد: حداقل از سال ۲۰۱۵ روسيه به عنوان مهم‌ترين بازيگر عرصه ميداني و سياسي سوريه شناخته مي‌شود. هرچند ايران در پايداري دولت سوريه نقش مهمي را ايفا كرد ولي واقعيت آن است كه ابزارها و امكانات روسيه در ميدان بسيار بيشتر بود.

روس‌ها خيلي ظريف و ماهرانه از دو ابزار قدرت نظامي و ديپلماتيك خود استفاده كردند. اين هنر استفاده كردن بجا از اين دو ابزار، اتفاقي بود كه چندان به صورت تاريخي از روس‌ها انتظار نمي‌رفت. هيچگاه روس‌ها سعي نكردند يك ابزار را فداي ديگري كنند و به خوبي از ابزار ديپلماتيك خود براي كاهش هزينه‌هاي جنگ استفاده كردند. استراتژي روسيه در سوريه، بسيار آرام، صبورانه و در مواردي محافظه‌كارانه و از همه مهم‌تر چند جانبه بود. زيرا هيچگاه روس‌ها سعي نكردند از اتفاقات سوريه و نوع بازي ساير بازيگران واكنش‌هاي تند داشته باشند.

اين شايد مهم‌ترين فاكتوري بوده كه توانسته بحران سوريه را به اين نقطه مهم برساند. توانمندي روسيه در مذاكره با تمامي طرف‌ها در بحران سوريه، از عربستان گرفته تا اسراييل و امريكا و نيروهاي معارض از جمله ظرفيت‌هايي بود كه روسيه در اختيار داشت و ايران نداشت. اما اگر بخواهيم از بعد ديگري به ماجرا نگاه كنيم روس‌ها يك نوع تمرين خيلي خوبي براي ابرقدرت بودن انجام دادند. به اين معني كه يك كار امنيت‌سازي را در منطقه‌اي مهم از جهان انجام دادند و همزمان از ابزارهاي قدرت خودشان نيز استفاده كردند و يك مشكل امنيتي را با كمك ساير بازيگران تا حدودي برطرف كردند.

اين اقدام را به شكل نمونه انجام دادند ولي اينكه آيا مي‌توانند در حوزه‌ها يا مواردي ديگر انجام دهند و حتي در ادامه بحران سوريه نيز اين رفتار را ادامه دهند هنوز جاي بحث و ترديد دارد. مساله روس‌ها در ارتباط با آينده سوريه تنها بحث استفاده از دو ابزار قدرت در زمينه نظامي و ديپلماسي نيست، بلكه اكنون مولفه قدرت اقتصادي وارد عرصه كار سوريه مي‌شود كه روس‌ها بايد بتوانند در آينده سوريه نقش ايفا كنند، در غير اين صورت در آينده سوريه با مشكل مواجه خواهند شد. همچنين روسيه بايد بتواند از قدرت هنجاري تحت عنوان قدرت نرم استفاده كند تا روس‌ها بتوانند توان اقناع‌سازي را در منطقه و به خصوص سوريه ايفا و ظرفيت و امكان را براي بنيان يك دولت جديد ايجاد كنند.

شوري در ادامه صحبت‌هاي خود به پنج مساله عمده در داخل سوريه اشاره كرد كه روس‌ها بايد با آن دست و پنجه نرم كنند. وي گفت: بحث اول موضوع بازسازي سوريه است. در تحولات اخير سوريه رسما شخم خورد و تخمين زده مي‌شود كه از هر ۵ واحد مسكوني ۱ عدد آن از بين رفته و حتي در برخي مناطق اين تخريب‌ها ۱۰۰ درصدي است. از هر ۳ مدرسه يكي از آنها نابود شده است و تقريبا نيمي از مراكز بهداشتي سوريه از بين رفته و اينها در شرايط پس از جنگ مساله بسيار مهمي است. آقاي بشار اسد در سخنراني عنوان كرد كه به ۴۰۰ ميليارد دلار پول نياز است تا اين كشور بار ديگر بازسازي شود. در مقايسه سازمان ملل در تخمين‌هايي كه زده است از رقم ۱۰۰۰ ميليارد دلار سخن به ميان آورده است. اين پول رقمي نيست كه روس‌ها بتوانند وارد سوريه كنند.

يك بن بست و يك پارادوكسي وجود دارد؛ اين است كه بخشي از كشورهاي صاحب پول حاضر نيستند در شرايط كنوني وارد سوريه شوند و در آينده‌اي كه گره خورده به دولت اسد وارد سرمايه‌گذاري شوند. كشورهايي كه حاضرند اين كار را انجام دهند پول كافي ندارند و شايد تنها كشوري كه هم پول و هم تمايل براي سرمايه‌گذاري دارد چيني‌ها هستند و آنها نيز در سرمايه‌گذاري بسيار محتاط عمل مي‌كنند. البته چيني‌ها از گذشته در ميادين نفتي سوريه حضور داشتند ولي اين موضوع مشكل بازسازي را حل نخواهد كرد.

موضوع بعدي نظام سياسي آينده سوريه است. در حال حاضر روندهاي مذاكرات سياسي سوريه براي رسيدن به آينده اين كشور به بن بست خورده است. مهم‌ترين بحث نقش مخالفان در آينده سوريه است. پارادوكس اصلي اين است كه پيروزي‌هاي نظامي بيشتر اسد منجر مي‌شود كه مخالفان قدرت كمرنگ‌تري پيدا مي‌كنند و ديگر اسد دليلي براي ارايه امتياز سياسي براي خود نمي‌بيند. بحثي كه روس‌ها با آن مواجه هستند اين است كه چگونه دولت اسد را متقاعد كنند كه حاضر باشد بخشي از قدرت سياسي خود را با روس‌ها شريك شود. حتي روس‌ها نيز با اين معضل مواجه هستند كه چه دولتي مي‌تواند منافع روسيه را در سوريه تضمين كند به هر حال يك مساله سياسي است كه روس‌ها پاسخ دقيق و جدي براي آن ندارند و منتظرند گام به گام در اين زمينه پيش بروند.

مساله سوم موضوع حضور نيروهاي خارجي در سوريه است كه بايد در آينده تكليف آنها نيز مشخص شود. شايد مهم‌ترين نيروي خارجي از ديد كشورهاي غربي كه مانع در بحران سوريه ايجاد مي‌كند، بحث ايران است. فشارهاي امريكا و اسراييل روي روس‌ها اين گونه است كه قدرت ايران را محدود كنند. روس‌ها به صورت مكرر عنوان كردند كه نمي‌توانيم ايراني‌ها را مجبور كنيم تا از سوريه خارج شوند، ولي به هر حال اين معضل براي روسيه وجود دارد كه قصد دارد با ايراني‌ها چه كار كند. از يك طرف تلاش براي محدود كردن ايران در سوريه به نحوي منجر به كاهش قدرت خود آنها در سوريه است.

زيرا هرچقدر در آينده متحدين روس‌ها تضعيف شوند، خود آنها نيز تضعيف مي‌شوند. اما از طرفي ديگر ايران مي‌تواند يك قدرت رقيب براي روس‌ها باشد. به نظر مي‌رسد نبايد روي اين موضوع كه ايران رقيب روس‌ها در سوريه است مانور دهيم. زيرا بعيد به نظر مي‌رسد حوزه‌هاي منافع ايران با رو‌س‌ها در سوريه دچار تعارض باشد. نيروي ديگر تاثيرگذار نظامي تركيه است كه روس‌ها به عنوان بخشي از امتيازدهي در مذاكرات سياسي به ترك‌ها دادند تا در سوريه حضور نظامي داشته باشند. اينكه در آينده آيا روسيه بخواهد اين امتياز را از آنها بگيرد كماكان جاي سوال باقي است. روس‌ها قطعا در كوتاه‌مدت به دنبال اين مساله نخواهند بود، زيرا تلاش نمي‌كنند صحنه را به صورت راديكالي برهم بريزند. در مورد امريكايي‌ها نيز روس‌ها تلاش كردند تا محافظه‌كارانه عمل كنند و حتي زماني كه امريكايي‌ها به سوريه نيز حمله كردند واكنش آنها كاملا صبورانه بوده است و اجازه ندادند بحران از مساله روسيه وارد فضاي روابط روسيه و امريكا شود.

در بحث همكاري‌هاي روسيه و كردها بايد گفت اكنون مناطق تحت كنترل آنها محلي است كه امريكايي‌ها نيز حضور دارند و عملا بخش شرقي سوريه محدوده‌اي است كه امريكايي‌ها مي‌توانند حضور داشته باشند، اما كردها بيشتر عامل كردها هستند تا عامل روسيه. در اين مورد نيز روس‌ها براي حل آن عجله‌اي نخواهند داشت. در حال حاضر دوره گذار هم مي‌تواند دوران طولاني باشد كه روس‌ها براي آن عجله‌اي ندارند. اكنون اين فرصتي براي روسيه است كه به آنها اجازه مي‌دهد مسائل را گام به‌گام حل كنند.

موضوع چهارم بحث آوارگان است. در حال حاضر صدها هزار پناهجو و آواره سوري در كشورهاي همسايه سوريه حضور دارند، كه به دليل شرايط نه چندان مناسب اردوگاه‌هاي پناهجويان در صورت مساعد شدن وضعيت به كشور خود بازخواهند گشت. مديريت كردن مسائل اقتصادي و سياسي اين افراد جاي خود دارد. اما اين مساله هم بايد حل و فصل شود. بخش عمده‌اي از آنها جزو مخالفان دولت اسد هستند، بازگشت آنها به سوريه مي‌تواند صحنه سياسي را دچار مشكل كند.

چالش پنجم، بحث خلع سلاح است. در طول ۷ سال جنگ ميزان قابل توجهي از سلاح در سوريه دپو شده است و در اختيار جريان‌هاي مختلف قرار دارد و بايد براي آن فكري شود.

شوری در جمع‌بندي بحث خود عنوان كرد كه دوران پس از جنگ ادلب كاملا دوران متفاوتي از گذشته و به خصوص دوران پيش از حلب خواهد بود.

شوري: بخشي از كشورهاي صاحب پول حاضر نيستند در شرايط كنوني وارد سوريه شوند و در آينده‌اي كه گره خورده به دولت اسد وارد سرمايه‌گذاري شوند. كشورهايي كه حاضرند اين كار را انجام دهند پول كافي ندارند و شايد تنها كشوري كه هم پول و هم تمايل براي سرمايه‌گذاري دارد چيني‌ها هستند 

شيباني: عمده‌ترين نگراني‌هاي ايران در خصوص روسيه، محدود بودن اين همكاري‌ها در خصوص سوريه است. ما شايد در خصوص تثبيت حاكميت در سوريه فعلا امكان همكاري داريم اما پس از آن مشروط به شرايط مختلفي است كه در آينده پيش خواهد آمد. 

 
                                                                                                                     sarpoosh.com                    
">

چرا امام حسین در مقابل دشمن ستمگر برای فرزندش آب تقاضا کرد؟

 سلام عزیزم

در«نفس المهموم» آمده است که فرمود: «ان لم ترحمونی فارحموا هذا الطفل» در حال گفت وگو بود که تیری از کمان حرمله آمد و گوش تا گوش حلقوم علی اصغر را درید. امام حسین«ع» خون گلوی او را گرفت و به آسمان پاشید...
 
 
هر یک از شب های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نام گذاری شده است. نام گذاری این شب ها با گذشت زمان صورت گرفته و واضع خاصی ندارد. این کار از طرف مداحان و ذاکران اهل بیت و بر اساس جایگاه شهیدان کربلا، نزدیکی هر یک از آنها به نقطه وحدت بخش کربلا یعنی امام حسین(ع) و هم آهنگی شور و التهاب مراسم و روضة آنان با مرکز شورآفرین شب عاشورا صورت گرفته است. شب و روز هفتم به حضرت علی اصغر اختصاص دارد.
 
عبدالله بن حسین ـ علیه السلام ـ که به علی اصغر معروف است، فرزند امام حسین ـ علیه السلام ـ است. مادرش رُباب دختر اِمْرَءُ الْقَیْس و خواهرش سکینه است. عبداللّه‏ در مدینه متولد شد. در زیارت ناحیه مقدسه، درباره این کودک شهید، آمده است: «السلام علی عبدالله بن الحسین، الطفل الرضیع، المرمی الصریع، المشحط دما، المصعد دمه فی السماء، المذبوح بالسهم فی حجر ابیه، لعن الله رامیه حرملة بن کاهل الأسدی» و در یکی از زیارتنامه‏ های عاشورا آمده است: «و علی ولدک علی الأصغر الذی فجعت به».
 
از این کودک، با عنوان‌های شیرخواره، شش ماهه، باب الحوایج، طفل رضیع و...یاد می ‏شود و قنداقه و گهواره از مفاهیمی است که در ارتباط با او آورده می ‏شود. «علی اصغر، یعنی درخشان ترین چهره کربلا، بزرگترین سند مظلومیت و معتبرترین زاویه شهادت ...چشم تاریخ، هیچ وزنه ‏ای را در تاریخ شهادت، به چنین سنگینی ندیده است.» علی اصغر را «باب الحوائج» می ‏دانند؛ هرچند طفل رضیع و کودک کوچک است، اما مقامش نزد خدا والاست.
 
علی اصغر یکی از فرزندان امام حسین (ع) است که شیرخوار بود و از تشنگی، روز عاشورا بی تاب شده بود امام، خطاب به دشمن فرمود: از یاران و فرزندانم، کسی جز این کودک نمانده است. نمی ‏بینید که چگونه از تشنگی بی تاب است؟
 
در«نفس المهموم» آمده است که فرمود: «ان لم ترحمونی فارحموا هذا الطفل» در حال گفت وگو بود که تیری از کمان حرمله آمد و گوش تا گوش حلقوم علی اصغر را درید. امام حسین (ع) خون گلوی او را گرفت و به آسمان پاشید. مرقد مطهر حضرت علی اصغر در کربلا نزدیک قبر امام حسین ـ علیه السلام ـ در کنار شهدای دیگر کربلاست. 
 
چرا امام حسین در مقابل دشمن ستمگر برای فرزندش آب تقاضا کرد؟ 
از منابع تاریخی و روایی چنین استفاده می شود که امام حسین(ع) در روز عاشورا از دشمن، برای علی اصغر آب طلب کرد.[1] برخی این درخواست را یک نوع نقص برای آن حضرت به حساب می آورند، امّا با توجه به ادلّه ای که ارائه می کنیم، روشن می شود که این، نقصی برای آن حضرت محسوب نمی شود.
 
البته ابتدا این را هم بگوییم که ما معتقدیم، امام سرچشمه حیات است (مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی) امام هیچ گاه محتاج خلق نیست، بلکه روزی سایر بندگان هم به وجود ایشان وابسته است؛ اما با این حال، دلایل زیر می تواند در مورد علت درخواست امام از دشمن مطرح باشد:

1- با توجه به اینکه امامان(ع) برای هدایت انسان ها به امامت برانگیخته شدند، آن حضرت می خواست با نمایش تشنگی کودک شیرخوار، حس ترّحم را در دشمن احیا و اسباب هدایت آن ها را فراهم نماید، چون آن امام همام در لحظات آخر هم از هدایت لشکریان ابن زیاد، خودداری نفرمود. از مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد امام خمینی نیز نقل شده که ایشان در جواب همین پرسش فرموده اند که درخواست امام از دشمن برای این بوده که دست آنها را بگیرد و هدایت کند.

2- حضرت در صدد اتمام حجت بودند، تا در قیامت برای لشکریان ابن سعد در مورد بستن آب، هیچ عذری نماند.

3- امام حسین(ع) می خواست با نمایش فرزند خردسالش به عالم بفهماند که دشمنان آن حضرت خیلی سنگدل بوده و به کودکان شیرخوار هم رحم نکردند.

4- تقاضای آب از دشمن هیچ نقصی را متوجه امام حسین(ع) نمی کند، زیرا آب های عمومی مثل دریا، رودخانه و نهرهای بزرگ، مالک خصوصی ندارد و به فرمایش امیر المؤمنین، حق و ملک همه انسان ها است و کسی حق جلوگیری از آن را ندارد. محمد بن سنان از حضرت علی(ع) در مورد آب های بیابان می پرسد؛ می فرماید: تمام مسلمانان در آب، آتش و علف های بیابان شریک هستند.[2] اگر امام حسین تقاضای آب کردند؛ در اصل حق خدایی خود را مطالبه فرمودند. اگر کسی حق خود را از مردم بستاند؛ آیا موجب تنقیص او می شود؟
 
 
پی نوشت

[1] اللهوف، ص،169، إحقاق الحق، الشوشتری ،ج‏27،ص:206، موسوعة عاشوراء ،ص:328، ترجمه اللهوف ،ص:150.

[2] حر عاملی، وسائل‏الشیعة، ج 25، ص 417، مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ (ع) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ مَاءِ الْوَادِی فَقَالَ إِنَّ الْمُسْلِمِینَ شُرَکَاءُ فِی الْمَاءِ وَ النَّارِ وَ الْکَلَإِ.  
tabnak.ir

اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

 سلام عزیزم

مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال خود خواستار تحقق کامل اقتصاد مقاومتی با اقدام و عمل شدند.

به گزارش خبرگزاری بسیج از مهریز: با ظهور انقلاب اسلامی، شکل جدیدی ازحکومت در دنیا پدیدار شد که بنای سازگاری با قطب قدرت استکبار را نداشته و به مبارزه با استکبار پرداخت. ظهور چنین حکومتی آن هم درمنطقه خاورمیانه که از لحاظ اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارای اهمیت بسیار زیاد است، باعث شد که نظام استکبار جهانی با تمام قوا به مبارزه با انقلاب برخیزد.

با پایان یافتن جنگ و عدم پیروزی استکبار در زمینه های نظامی، تهاجمات به عرصه های دیگرکشیده شد. یکی از این عرصه ها که خصوصاً در سال های اخیر با تهاجمات گسترده همراه بوده است، عرصه اقتصادی است. بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری و نظریه پردازی و الگو سازی در عرصه های جدید اقتصادی است. هر کشوری که علم استکبار ستیزی را برپاکند، نیازمند چنین الگوهایی است. یکی ازاین مفاهیم اقتصاد مقاومتی است.

. تعریف اقتصاد مقاومتی

بنا به تعریف برخی از اقتصاد دانان از اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد. برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد و توجه داشت که اقتصاد مقاومتی در شرایطی معنا پیدا می کند که جنگی وجود داشته باشد و در برابر جنگ اقتصادی و همچنین جنگ نرم دشمن است که اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند.

. محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود، که قطعا باور ومشارکت همگانی واعمال مدیریت های عقلایی ومدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است.

برخی محورهای اساسی و مهم اقتصاد مقاومتی عبارتند از:

حمایت ازتولید ملی

تأکید مقام معظم رهبری درابتدای سال بر ضرورت تداوم تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مبین سه وظیفه برای دولت، دست اندرکاران تولید و مردم می باشد، سه حلقه ای که نحوه تعامل آنها بر روی هم، تاثیر مستقیم دارد و نتیجه نهایی آن، به این تعامل وابسته است. یعنی هرچه قدر که مردم را تشویق به خرید کالای داخلی کنیم ولی کیفیت تولید کالای داخلی پایین باشد، عملاً رغبتی از سمت مردم به خرید کالای تولید داخلی نخواهد بود. اگر تولید کننده هم برای تولید کالای باکیفیت همت کند ولی دولت و سیستم بانکی کشور، خدمات پولی و مالی ارائه ندهند و یا قوانین اقتصادی، فضای کسب و کار را سخت کند و یا مردم نسبت به کالای داخلی بی رغبت باشند، باز هم نتیجه منفی خواهد بود. لذا باید تمامی ارتباطات این سه حلقه باهم اصلاح شده و در راستای افزایش تولید ملی بهبود پیدا کند.

سیاست های اصل 44 قانون اساسی

محدود سازی اقتصاد دولتی و آزاد سازی اقتصاد از پیامدهای مهم اصل 44 قانون اساسی است. اقتصاد مقاومتی فعال و پویا نیازمند برنامه ریزی استراتژیک و راهبردی، مبتنی بر مردمی کردن اقتصاد از طریق میدان دادن بیشتر به فعالان بخش خصوصی و رفع موانع و مشکلات این بخش می باشد.

بخش خصوصی به عنوان موتور و محرک اصلی رشد اقتصادی و صنعتی است که با بکارگیری سرمایه خود و جذب و مشارکت سرمایه های غیردولتی، استفاده بهینه از منابع انسانی و اعمال مدیریت کار آمد، ضمن ایفاء نقش خود در رشد اقتصادی و صنعتی کشور، می تواند اهداف توسعه ای دولت را محقق نماید.

اقتصاد مقاومتی بر پایه و اساس سرمایه معنوی افراد و جامعه استوار است و بخش خصوصی بدون شک برترین بستر، برای همراهی مردم به عنوان اصلی ترین ارکان مقاومت درجامعه، برای ضد ضربه کردن اقتصاد در برابر تحریم هاست.

توجه به نخبگان واستفاده ازفناوری نوین

نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می شود که اثرگذاری وی در تولید علم، هنر و فناوری کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و متوازن کشور گردد. زمانی که فناوری های نوین مشمول تحریم قرار می گیرند و کشورهای دشمن اجازه نمی دهند این فناوری ها به ایران برسند، اگر از نخبگان حمایت شود، می توان این فناوری ها را تبدیل به فعالیت تجاری کرد. میدان دادن به نخبگان در عرصه صنعت، تجارت و کشاورزی، از ویژگی های اقتصاد مقاومتی است و نیز باید شرایط به گونه ای باشد که نخبگان بدون مانع کارهای خود را پیش برند. آنچه جای نگرانی است، تحریم خارجی نیست بلکه نگرانی در خصوص موانع تولید و تجارت درداخل کشور است که گاهی شدیدتر از تحریم ها عمل می کند.

. اقتصاد مقاومتی، تحقق جهاد اقتصادی

سال گذشته که برحسب منویات مقام معظم رهبری، بنام جهاد اقتصادی نام گذاری شد، آغاز حرکتی بود در راهی که به از بین بردن موانع و معضلات اقتصادی کشور می انجامد. به همین دلیل امسال که به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری شده، یکی از اهداف مهم آن ایجاد اقتصاد مقاومتی است. جهاد اقتصادی به معنای شروع حرکتی موثر برای ساختن بنیان آینده ایست که امروز برای هر ایرانی یک آغازاست، شروع زندگی در شرایطی بهتر و ایده آل. اقتصاد مقاومتی نتیجه و ثمره اقتصادی است که با تکیه برحرکت های جهادی و فداکارانه در برابر احتکار و انحصار قد علم می کند و با تورم و گرانی مقابله می کند تا مردم به آسایش نسبی در زندگی برسند.

مهم ترین اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی عبارتند از:

مهار سوداگری و فساد، گام اول تحقق اقتصاد پایدار

منظور از سوداگری، فعالیت های غیر مولدی است که از تلاطمات و نوسان های بازار سوء استفاده نموده و بهره مندی هایی را نصیب برخی افراد می گرداند. در اقتصاد مبتنی بر دلالی و سوداگری، بخش مولد بیشترین آسیب را دیده و ساز و کار اقتصاد به سمت حباب های قیمتی و نوسان های شدید سوق می یابد. چنین اقتصادی در مواجهه با فشار خارجی کمترین پایداری و مقاومت را داشته و به سرعت متلاشی می شود.

برخی سیاست های اجرایی مناسب ذیل این اصل عبارتند از: سیاست های کنترل زمین و مسکن، مبارزه با قاچاق و واردات غیر قانونی، ساماندهی فضای اطلاعاتی به منظور دسترسی یکسان آحاد جامعه به اطلاعات اقتصادی و...

مردمی سازی اقتصاد، ارتقاء مقاومت اقتصادی دربرابر تحریم ها

برای اینکار، در گام اول می بایست توانمندسازی آحاد مردم در دستور کار قرارگیرد تا زمینه برای حضور موثر همه افراد در فعالیت های مولد اقتصادی فراهم شود. وحدت و همکاری میان فعالین می تواند به اشکال گوناگون شبکه سازی، خوشه سازی، زنجیره تامین و... در دستور کار قرار گیرد. لیکن با محوریت نظم های جمعی میان فعالیت ها، آرمان های مردم سازی اقتصادی محقق شده و سطح پایداری و مقاومت اقتصادی در برابر تحریم ها و فشارها ارتقاء می یابد.

خلاصی از وابستگی به درآمد نفت، مصداق خود اتکایی

ساز و کارهای حوزه اقتصادی بایستی به گونه ای مورد بازبینی قرارگیرند که تمامی مواردی که وابستگی کشور را به دنبال دارد، شناسایی نموده و درخصوص آن تصمیم گیری نمایند. درموارد کم اهمیت تر می توان این حوزه ها را متنوع و متکثر نمود تا میزان وابستگی کشور کاهش یابد. درموارد خاصی نیز ممکن است جایگزین سازی کامل مد نظر قرار گیرد.

برخی از سیاست هایی که دراین خصوص قابل طرح هستند عبارتند از: جایگزینی درآمدهای جاری به جای نفت مانند؛ مالیات و درآمدهای ترانزیتی و... و نیز گسترش شرکای تجاری از یک شریک عمده به چندین شریک کوچکتر.....

اولویت بندی شرکای تجاری ایران

کشورهای منطقه و نیز کشورهایی با همسویی ایدئولوژیک باید بر دیگران ترجیح داده شوند. از سویی کشورهایی با همبستگی بیشتر، تمایل کمتری به ورود در توافقات طرفینی بر علیه یکدیگر دارند و از سوی دیگر، منطقه به سبب مواجهه با تهدیدات و فرصت های مشترک، امنیتشان به هم گره خورده است. در واقع بلوکی از کشورهای همسایه و مجاور به لحاظ جغرافیایی، با حجم اقتصاد و جمعیت بزرگ تر، پایداری بیشتر خواهد داشت. اگر کشور در زمینه های صنایع و رشته فعالیت های اولویت دار مثل غذا و دارو، پیشرفت کند به صادر کننده عمده مبدل شده و به پیشرفت های فنی و صنعتی بسیاری در این زمینه ها می تواند نایل شود، لذا بقای کشور تضمین شده و امکان تحریم و فشار به کشور کاهش می یابد. حوزه انرژی و صنایع نظامی نیز دو زمینه مهم دیگری هستند که بایستی مورد توجه ویژه قرار بگیرند. اولویت بعدی هم صنایع فرهنگی است. در این حوزه نیز به سبب رویکرد فرهنگی و گفتمان ساز انقلاب اسلامی می توان با تحرک و پویایی مناسب مبانی فرهنگی و تربیتی والای اسلامی را به جهان صادر نمود و مبنای فکری نظام سلطه را مورد چالش جدی قرارداد.

فرهنگ سازی اولویت تولید بر واردات و خرید کالای داخلی

علاوه بر ترویج و تبلیغ مفاهیم عام حوزه فرهنگ مقاومت همچون جهاد و مبارزه، در حوزه اقتصادی نیز بایستی مفاهیم فرهنگی مناسبی بسط و توسعه یابد. ترجیح تولید بر واردات و خرید کالای داخلی مساله مهمی است که در بسیاری موارد با موانع فرهنگی روبروست. نفی تکاثر درعین تبلیغ کار و تولید ثروت، نفی اسراف درعین ترویج مصرف میانه و... نیز بایستی محور توجه قرار گیرند. بایستی به لحاظ فرهنگی چنان مساله مطرح شود که جهاد اقتصادی همانند جهاد نظامی مد نظر قرارگرفته و فعالیت مفید اقتصادی امر مجاهدت در راه خدا را داشته باشد.

اینها گوشه ای از اهداف اقتصاد مقاومتی است که تنها با امتداد راه جهاد اقتصادی میسر خواهد شد. ایجاد شرایطی نسبتاً پایدار، اقتصادی ایمن و مقاوم و خود کفایی که آرزوی هر ملتی است.

. اقتصاد مقاومتی و تحریم ها

تحریم ابزار تنبیهی است که درسیاست خارجی مورد استفاده قرارمی گیرد. هدف از تحریم، فشار بر کشور هدف برای تغییر رفتار است. این تغییر رفتار می تواند تغییر رفتار سیاسی یا تغییر سیاست های اقتصادی باشد. تحریم اقتصادی همواره یکی از ابزارهای فشار و اجبار در پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشورها درسطح بین المللی مورد توجه قرارگرفته که البته کارنامه ایالات متحده آمریکا در این خصوص تاریک تر از قدرت های دیگر بوده است.

اهداف واهی این تحریم ها عبارت بودند از:

جلوگیری از نقض حقوق بشر

مبارزه با تروریسم بین المللی

منع گسترش سلاح های هسته ای

حمایت از حقوق کارگران

حفظ محیط زیست

جلوگیری از گسترش مناقشات و جنگ های داخلی

درحالی که مهم ترین هدف آمریکا از این تحریم ها رسیدن به سیاست ها و حفظ استیلای خود آن هم پس از فروپاشی بلوک شرق بوده است. میزان تاثیرگذاری تحریم بطور شدیدی به پارامترهای تعیین کننده ویژگی های اقتصادی کشور تحریم شده بستگی دارد. پارامترهایی همچون:

روابط تجاری و اقتصادی

ساختار اقتصادی

تولید ناخالص ملی

درآمد سرانه

نرخ رشد

درصد صادرات به تولید ناخالص داخلی

درصد واردات به تولید ناخالص داخلی

جریان ورود و خروج سرمایه

عضویت در سازمان ها وموافقت نامه های منطقه ای

شدت نیاز به کالاهای استراتژیک مانند نفت و نظایرآن

اکثر تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران تا سال 2006 به طور یک جانبه از طرف آمریکا انجام شده است. می توان گفت با توجه به پایبندی مسئولان و ملت ایران به اصول و ارزش های انقلاب اسلامی، سیاست های خصمانه آمریکا با کشورمان پایانی نخواهد داشت، اما آنچه اهمیت دارد این است که باید دراین برهه حساس نیز با تمام توان و ظرفیت در مقابل این سیاست های خصمانه ایستادگی و مقاومت کرد. در کنار استفاده از کلیه ظرفیت های دیپلماتیک جهت زدودن آثار منفی و کاستن از سختی تحریم ها، باید در داخل کشور نیز اقدامات مقابله ای انجام شود، که با اطمینان می توان گفت نامگذاری سال 1391 به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری که نشان از درایت و هوشیاری معظم له داشته و همچنین طرح موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی ایشان از مهم ترین اقدام در این زمینه محسوب می شود که مسئولین نظام باید به دور از هرگونه درگیری جناحی و حزبی، از همه توان خود برای جامه عمل پوشاندن به آنها استفاده نموده و مردم نیز باید مسئولین را دراین امر، بیش از پیش همراهی نمایند، چرا که سربلندی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند همدلی و همکاری صمیمانه مسئولین و مردم خواهد بود.

. نقش دولت و مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی

شناسایی نقاط ضعف کشور در اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به نقاط قوت، یکی دیگر از الزامات کشور در رسیدن به جایگاه واقعی خویش در عرصه جهانی است که برای تحقق آن باید همکاری نزدیکی میان دولت و مردم صورت گیرد.

نقش دولت

دولت در شرایط امروز اقتصاد ایران، بزرگ ترین رسالت را دارد. هر یک از سیاست هایش از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، هزینه فرصت ها به شدت بالاست و نیاز به هوشمندی و دقت خاصی از ناحیه دولت احساس می شود.

از جمله سیاست های مناسب از ناحیه دولت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی عبارتند از:

تثبیت نرخ ارز

یکی از ملزومات تحقق اقتصاد مقاومتی، تثبیت قیمت ارز در بازار است. نوسانات موجود در بازار ارز، زمینه نابسامانی در امر تولید، عرضه و مصرف کالا را فراهم می سازد و در یک جمله بازار را دچار اختلال می کند. از این رو دولت، به عنوان اصلی ترین مقام تصمیم گیری در سیاستهای مالی و ارزی کشور، می تواند بخش قابل توجهی از نوسانات موجود در بازار ارز را با تدابیر پیشگیرانه و اتخاذ سیاست های مناسب به حداقل رسانده تا در آینده، اقتصاد کشور دچار شوک های شدید ناشی از اتخاذ تدابیر سطحی و زود گذر نشود. توزیع مناسب و به اندازه ارز به بازار، توجه به صنایع و مایحتاج عمومی مردم، در اولویت قرار گرفتن اخذ ارز مورد نیاز، تعیین نرخ مرجع مناسب با توجه به شرایط بازار و... می تواند بخشی از تدابیر دور اندیشانه دولت در کنترل قیمت و بازار ارز محسوب شود. از این رو لازم است، بخش های تاثیرگذار بر بازار، با اعتماد به نظرات کارشناسان دلسوز اقتصادی، زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان شاه کلید عبور کشتی نظام از حوادث پیش روی خود، بیش ازپیش فراهم نمایند.

اشتغال زائی

اشتغال در کشور امنیت عمومی را به دنبال خواهد داشت که می تواند مشکلات فرهنگی را نیز مرتفع کند. بنابراین ایجاد فرصت های شغلی از سوی دولت امری ضروری تلقی می گردد. در شرایط کنونی افزایش فرصت های شغلی، یکی از الزامات و اقدامات مهم مقامات مسئول در دولت محسوب می شود، چرا که در راستای دستیابی به اقتصاد مقاومتی، نیازمند نیروی کار بیشتر در کشور هستیم. از جمله راهکارهای لازم برای رفع موانع اشتغال زائی عبارتند از؛ تغییر نگرش دولت به بخش خصوصی، ایجاد امنیت اقتصادی، مبارزه با مفاسد اداری، کنترل مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و کنترل اقتصاد زیر زمینی....

ثبات قیمت ها

یکی از زیر ساخت های اقتصاد مقاومتی که به آن توجه کمتری شده است، مسأله تورم است که بعضاً نحوه بودجه ریزی و برخی تصمیم گیری ها درنظام پولی و مالی موجب تورم زایی شده است. تورم درحال حاضر تبدیل به بیماری اقتصادی کشور گردیده و این مسئله باعث شده است که درعرصه بین المللی، صادرات کشور دچار مشکل شود و در طرف مقابل واردات افزایش پیدا کند و دلیل آن بالا بودن قیمت کالاها در داخل کشور است. اقتصاد در شرایط تورمی بازدهی ندارد و به موجب آن تولید داخل افزایش پیدا نمی کند و بیکاری افزایش می یابد و در نتیجه، بالا رفتن نرخ بیکاری درجامعه و افزایش مفاسد اجتماعی، متعاقبا هزینه های اجتماعی و سیاسی و امنیتی کشور افزایش یافته و این مسئله کشور را از تحقق اقتصاد مقاومتی دور خواهد کرد.

اصلاح ساختار دولتی

با وجودی که سالهاست درمحافل مدیریتی سخن از محدود کردن تشکیلات دولتی در تمام عرصه های اقتصادی، تولیدی و اجرایی می شود اما این گستردگی همچنان رو به فزونی است. دولت اگرچه بزرگ ترین مجری در سطح کلان جامعه است، اما این بزرگی به جای انجام نظارت و هدایت کارها با در اختیار گرفتن منابع مادی و نیروی انسانی فراوان در چرخه اقتصاد و تولید به اداره این منابع می پردازد. تا آنجا که امروز خود را با تشکیلات عدیده ای روبرو ساخته است. این در حالی است که با واگذارکردن بسیاری از کارهای اجرایی در اختیار بخش خصوصی از یک سو می تواند از حجم مشغله و تورم کارهای اجرایی خود بکاهد و از سوی دیگر به افزایش رضایت مندی مشتریان و انتظارات نیروهای انسانی خود و نیز افزایش کیفیت خدمات در سطح خرد و کلان کمک شایانی کند. تجربه کشورهایی که موفق به کوچک سازی بخش تشکیلاتی دولت های خود شده اند، نشان می دهد که این کشورها به نتایج بسیار ارزنده ای از نظر اجرای با کیفیت کارهای کلان خود دست یافته اند. به نظر می رسد نقش پر رنگ دولت نیز در اداره کارها باید کاهش یابد و به جای آن روند نظارت بر کارها و هدایت امور توسط دولت توسعه یابد. دولت به عنوان ارکان اجرایی و تصمیم ساز، که ابزارهای لازم اقتصادی را در اختیار دارد، می تواند حرکات کیفی تری را در تمام عرصه ها از خود نشان دهد.

نقش مردم

تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً با مشارکت مردمی امکان پذیر است و لاغیر. برای بالابردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت اقتصادی مردمی استقبال کرد. فضایی باید بر کشور و جامعه حاکم گردد که همه مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور، حس کنند و برآن ببالند. در نظریه های اقتصادی نقش مردم به عنوان مصرف کنندگان کالاها بسیار حائز اهمیت است.

از مهم ترین نقش های مردم درتحقق اقتصادی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مدیریت مصرف

امروزه تعادل درمصرف یک حرکت جهادی است و همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی و همچنین آحاد مردم باید موضوع پرهیز ازاسراف و استفاده ازتولیدات داخلی را جدی بگیرند. جلوگیری از هر گونه اسراف و تبذیر، مهم ترین اصل در ارائه یک الگوی اسلامی مصرف است. از این رو خداوند درآیه 67 سوره فرقان، حرکت در مداری به دور از افراط و تفریط را رسیدن به پایداری دانسته است. پس فرد یا جامعه ای که در مسیر پایداری درمصرف حرکت کند به پایداری در اقتصاد می رسد و جامعه به همان مطلوب یعنی اقتصاد سالم، شکوفا و مقاومتی دست خواهد یافت.

قناعت(ساده زیستی و دوری ازتجملات)

امیرمومنان علی علیه السلام بهترین اقتصاد و زندگی سالم اقتصادی که آسایش انسان را تامین کند، اقتصاد مبتنی بر قناعت تعریف می کنند، پس قناعت و اقتصاد واقعی به معنای مصرف به مقدار کفایت است که مهم ترین عامل در ایجاد آسایش پایدار و راحتی دانسته شده است. مردم جامعه باید تفکر خود را نسبت به مصرف تغییر دهند و از مصرف گرایی و ریخت و پاش غیر ضروری در همه ی موارد خودداری کنند.

تولید ثروت حلال

تولید ثروت حلال باید درجامعه نهادینه شود و در کنار آن تولید ثروت های کاذب از طریق دلالی به امر مذموم در میان آحاد جامعه مبدل شود.

ترجیح مصرف کالای داخلی برکالای خارجی

پر واضح است که مردم حق استفاده از کالای باکیفیت را دارند، ولی ترجیحاً باید کالای ساخت داخل را مصرف کنند و این امر نیازمند تحکیم نگاه علمی است، به نحوی که دست اندرکاران عرصه تولید، دولت و دانشگاه ها حلقه ارتباط صمیمی و تعامل پایداری را باید با یکدیگر داشته باشند. زیرا صیانت از اعتبار تولید داخلی در عرصه جهانی وظیفه ملی و اسلامی است، و منافع زود گذر نباید منفعت ملی را به خطر بیندازد.

. موانع وچالشهای پیش روی اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی و اهداف آن باید با جوهره مقاومت پیوند منطقی داشته باشد، در این راستا باید چالش های پیش رو را شناسایی و در دایره ای بزرگ تر با عنایت به چالش های اقتصاد و امت اسلامی تعریف و برای آن برنامه و راه حل ارائه شود.

از جمله این موانع می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1. وجود عوامل متعدد بر ایجاد فضای منفی برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی

2. وجود موانع متعدد پیش روی تولید ملی

3. عدم وجود فضای رقابتی دربخش تولید و توزیع در برخی از گروه کالایی

4. پایین بودن سطح بهره وری نیروی انسانی و ضرورت تشکیل نیروی انسانی کارآمد بیش از گذشته

5. افزایش نقدینگی و عدم تناسب آن با تولید

6. وجود نقدینگی های سرگردان

7. تورم بالا ومستمر درکشور

8. اختلالات متعدد در بازار ارزی کشور

9. سطح بالای بیکاری و عدم اشتغال پایدار

10. افزایش مستمر قیمت مسکن و اجاره ها

11. وابستگی شدید بودجه سالانه کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام

12. کسری بودجه مزمن و پایدار

13. عدم اجرای کامل سیاست های اصل 44 قانون اساسی در راستای آزاد سازی و خصوصی سازی

14. وجود نظام مالیاتی ناکارآمد

15. هدفمند نبودن یارانه ها علی رغم اجرای آن

16. ناکارایی نظام پولی و بانکی

17. نوسانات متعدد درشاخص های بورس

18. وجود سیاست های حمایتی و تعرفه ناکارآمد و غیر هدفمند

19. ضعف های زیرساختی و گمرک

20. تامین قطعات و فقدان الگوهای مصرف بهینه

21. مشکلات تامین کالاهای مورد نیاز بخش تولید

22. وابستگی صادرات غیر نفتی به بخش میعانات نفتی، گازی و پتروشیمی

23. عدم حمایت موثر از حقوق تضییع شده مصرف کنندگان

24. مواردی که موجب ایجاد ضعف در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های اقتصادی می شود

25. عدم پیشگیری در مواجهه با فساد مالی در دستگاه های دولتی و غیر دولتی

26. فساد اقتصادی

27. انجام واردات بی رویه

28. عدم اعمال مالیت های سنگین برای فعالیت های غیر تولیدی

29. بروکراسی اداری نیز به عنوان یکی از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی است که یافتن راه کارهای حمایتی برای بهره برداری به موقع از پروژه های در دست اجرا را می طلبد.

. نتیجه گیری و پیشنهادات

با توجه به بررسی همه عوامل موثر و زیر سیستم در اقتصاد مقاومتی باید گفت که تحریم ها نمی توانند خلل مهمی برای کشوری با قدرت جمهوری اسلامی ایران و با این مرزهای گسترده و منابع خدادادی ایجاد کنند، کشوری که به خدای متعال اتکا دارد و ملتی استوار و هوشمند است حتماً پیروز این میدان خواهد بود. نظام اسلامی قادر است با برنامه ریزی، تلاش، تدوین استراتژی ها و اقدامات لازم با محوریت اقتصاد مقاومتی، بخش عمده ای از تهدیدهای امروزین را نیز به فرصت تبدیل کند.

راه کارهای ذیل جهت رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ضروری است:

1. نقطه شروع اقتصاد مقاومتی، سیاست گذاری برای اصلاح الگوی مصرف است. مصرف، تولید را جهت می دهد و این دو در کنار هم، جهت سرمایه گذاری را مشخص می کنند. رونق تولید داخلی و کاستن از وارداتی که می تواند به افول و کم رونقی و توقف واحدهای تولیدی داخلی منجر شود، موجب استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج و ارتقای تکنولوژی در سطح کلان تر می شود. البته باید به گونه ای عمل کرد که اقتصاد مقاومتی به معنای تحمیل فشار به مردم نباشد.

2. افزایش بهره وری در تولید، کاهش قیمت تمام شده تولیدات، کیفیت بهتر و خدمات بیشتر در رقابت با تولیدات خارجی و کاهش واردات، حمایت از تولید ملی به ویژه تولیدات استراتژیک

3.کاهش آمار بیکاری و خشکاندن ریشه های فقر و آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری در جامعه

4. فعال سازی سیستم های حمایتی پولی و مالی و بیمه ای بخش تولید برای تحرک در اقتصاد داخلی و نیز حمایت از صادرات کالاهای غیرنفتی

5. افزایش واردات دانش فنی، خطوط تولید و ماشین آلات در ازای کاهش واردات کالاهای مصرفی با توجه به اهمیت این نوع معاملات در عصر اطلاعات، همزمان با تولید علم و تولید دانش فنی و حمایت از شرکت های دانش بنیان

6. توجه به معضل تورم و برقراری یک نظام قابل پیش بینی و قابل مدیریت در قبال شاخص تورم و تطبیق آن با سطح حقوق و دستمزدها و نیز قیمت ارز در پیش گیری سیاست های بهینه در این فرآیند

7. تبدیل تهدیدها به فرصت ها در روند تامین کالاها به این معنا که به محض اعمال تحریم در برخی از کالاها، شکل دهی به عزم ملی درحوزه فناوری و صنعت و تجارت برای ایجاد خود کفایی کامل یا حداقل خود اتکایی در تولید و تامین این اقلام

8. برقراری ارتباطات خاص اقتصادی با برخی از کشورهای دوست، گسترش ارتباطات اقتصادی با کشورها و بلوک های منطقه ای و گسترش شرکای تجاری از یک شریک عمده به چند شریک کوچک تر

9. شکل گیری روحیه جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمیت ایرانی. ضمن آنکه برای تقویت اقتصادی ملی، دیپلماسی اقتصاد مقاومتی نیز لازم است. هدف از این نوع دیپلماسی تبیین دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در مقابل فشارهای وارده است. فشارها در مورد کالای مصرفی و شاخص های روزمره اقتصادی وارد می شود، ولی دستاوردهای مقاومت کشور، دستاوردهایی استراتژیک و بلند مدت هستند، همچون خود کفایی در تکنولوژی ها و فناوری های برتر(هسته ای)، استقلال درسیاست خارجی و...

10. خودداری از اسراف و ضایع کردن کالاها و ذخیره سازی کالاهای اساسی در ابعاد حجیم توسط دولت و انبارهای کوچک و هدایت شده و هوشمند توسط مردم(مانند کشور سوئیس) حتی در زمان صلح و آرامش جهت تامین امنیت غذایی مردم. 

                                                                                                                     basijnews.ir         

امر به معروف و نهی از منکر

 سلام عزیزم

امر به معروف و نهی از منکر

آنچه در زیر می‌آید، دروس "هفتادوششم و هفتادوهفتم" از جلد اول «رساله‌ی آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی تهیه، تنظیم و منتشر شده است.

* معنای امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر یعنی مردم را به کار نیک واداشتن و از کار زشت بازداشتن.

* وجوب امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی به شمار می‌رود، و افرادی که این فریضه‌ی بزرگ الهی را ترک می‌کنند یا در برابر آن بی‌تفاوتند گناهکار خواهند بود و کیفری سخت و سنگین در انتظار آنها است. امر به معروف و نهی از منکر نه تنها به اتفاق فقهای اسلام واجب است، بلکه اصل وجوب آن جزو ضروریات دین مبین اسلام به شمار می‌آید.
توجه:
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط آن یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه است، و صرف توهم این که موجب بدبینی فاعل منکر یا بعضی از مردم نسبت به اسلام می‌گردد باعث نمی‌شودکه این وظیفه‌ی بسیار مهم ترک شود.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif افرادی که از تخلفات قانونی مثل اختلاس از بیت المال مطلع می‌شوند وظیفه دارند با رعایت شرایط و ضوابط شرعی نهی از منکر کنند، و توسل به رشوه و راههای غیر قانونی برای هر عملی هر چند به منظور جلوگیری از فساد، جایز نیست. بلی اگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر وجود نداشته باشد تکلیفی نخواهند داشت، مثلاً اگر خوف داشته باشند که در صورت مبادرت به این فریضه، ضرری از طرف مسؤولین بالاتر متوجه آنان می‌شود تکلیف از آنها ساقط می‌شود. البته این حکم در مواردی است که حکومت اسلامی حاکم نباشد، ولی با وجود حکومت اسلامی که اهتمام به اجرای فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر دارد برکسی که قادر بر این فریضه نیست واجب است که نهادهای ذیربط را که از طرف حکومت برای این کار اختصاص یافته‌اند مطلع نماید و تا کنده شدن ریشه‌های فاسد که فسادآور هم هستند موضوع را پیگیری کند.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif منکرات از این جهت که منکر هستند فرقی بین آنها نیست، ولی در عین حال ممکن است که بعضی از آنها در مقایسه با منکرات دیگر دارای حرمت شدیدتری باشد. به هر حال نهی از منکر برای کسی که شرایط آن را احراز کرده یک وظیفه‌ی شرعی است و ترک آن جایز نیست، و در این حکم بین منکرات و محیطهای دانشگاهی و غیر دانشگاهی تفاوتی وجود ندارد.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif بر مسؤولین ذیربط واجب است که به متخصصین بیگانه که گاهی در بعضی از مؤسسات کشور اسلامی کار می‌کنند دستور دهند که از تظاهر به اموری مثل شرابخواری، خوردن گوشت‌های حرام خودداری کنند و آنان را از خوردن علنی آنها منع نمایند، ولی اموری که با عفت عمومی منافات دارد به هیچ وجه نباید به آنان اجازه‌ی انجام آن داده شود. به هر حال، از طرف مسؤولین ذیربط باید تدابیر مناسبی در این باره اتخاذ شود.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif بر جوانان مؤمن واجب است در دانشگاههای مختلط در برابر مفاسدی که در بعضی از آن مکانها مشاهده می‌کنند ضمن دوری جستن از ابتلا به مفاسد، در صورت تمکن و تحقق شرایط امر به معروف و نهی از منکر مبادرت به انجام این فریضه کنند.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif امر به معروف و نهی از منکر زنانی که حجاب کامل ندارند متوقف بر نگاه با ریبه به آنها نیست، از این رو واجب است. بلی بر هر مکلفی واجب است که از حرام اجتناب کند به خصوص زمانی که مبادرت به انجام فریضه‌ی نهی از منکر می‌کند.

* محدوده‌ی امر به معروف و نهی از منکر
محدوده‌ی امر به معروف و نهی از منکر منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نیست و تمام اقشار و اصناف واجد شرایط را در بر می‌گیرد حتی بر زن و فرزند واجب است که هنگام مشاهده‌ی ترک معروف یا انجام حرام توسط پدر و مادر یا شوهر، به امر به معروف و نهی از منکر در صورت تحقق شرایط آن مبادرت کنند.
توجه:
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif هرگاه موضوع و شرایط امر به معروف و نهی از منکر محقق باشد، تکلیف شرعی و وظیفه‌ی واجب اجتماعی و انسانی همه‌ی مکلفین است، و حالت‌های مختلف مکلف مانند مجرد یا متأهل بودن در آن تأثیر ندارد و به صرف این که مکلف مجرد است تکلیف از او ساقط نمی‌شود.

* شرایط امر به معروف و نهی از منکر
۱. علم به معروف و منکر.
۲. احتمال تأثیر.
۳. اصرار بر گناه.
۴. نداشتن مفسده.
 
۱. علم به معروف و منکر
شرط اول امر به معروف و نهی از منکر، علم به معروف و منکر است یعنی امر و نهی‌کننده باید معروف و منکر را بشناسد و در غیر این صورت موظف نیست امر به معروف و نهی از منکر کند، بلکه نباید چنین کاری بکند؛ زیرا ممکن است در اثر جهل و نادانی امر به منکر و نهی از معروف کند، بنابراین نهی از منکر کردن کسی که نمی‌دانیم کارش حرام است یا نه (مثلاً معلوم نیست موسیقی که گوش می‌دهد از نوع مبتذل و حرام آن است یا حلال) واجب بلکه جایز نیست.

۲. احتمال تأثیر
شرط دوم امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تأثیر است یعنی امر و نهی‌کننده باید احتمال بدهد که امر و نهی او اثر و نتیجه‌یی ولو در آینده دارد.
توجه:
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر برای مسؤولین به طور قطعی ثابت شود که بعضی از کار مندان ادارات در خواندن نماز کوتاهی کرده و یا اصلاً نماز نمی‌خوانند و نصیحت و راهنمایی هم تأثیری نداشته باشد واجب است از تأثیر مداومت بر امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط آن غفلت نکنند، و در صورت نا امیدی از تأثیر امر به معروف نسبت به آنان، اگر بر حسب مقررات قانونی محروم ساختن این گونه افراد از مزایای شغلی مجاز باشد باید در مورد آنان اجرا شود و به آنان تذکر هم داده شود که این محرومیت بر اثر سستی و کوتاهی‌شان در انجام این فریضه‌ی الهی اتخاذ شده است.

۳. اصرار بر گناه
شرط سوم امر به معروف و نهی از منکر اصرار بر گناه است یعنی  باید شخص گناهکار بر استمرار گناه، اصرار و سماجت داشته باشد و چنانچه معلوم شود که وی بدون این که امر و نهی شود خود از خطا دست بر می‌دارد یعنی معروف را به‌جا می‌آورد و منکر را ترک می‌کند امر و نهی او واجب نیست.

۴. نداشتن مفسده
شرط چهارم امر به معروف و نهی از منکر، نداشتن مفسده است یعنی باید امر و نهی مفسده نداشته باشد، بدین‌ترتیب اگر امر و نهی موجب شود به شخص امر و نهی‌کننده و یا به مسلمان دیگر مفسده‌یی از قبیل ضرر جانی و یا آبرویی و یا مالی برسد، در این‌جا امر و نهی واجب نیست. البته مکلف موظف است ملاحظه‌ی اهمیت را بکند یعنی باید در تمام معروف و منکرها بین مفسده‌ی امر و نهی و مفسده‌ی ترک امر و نهی مقایسه کند و سپس به آنچه مهمتر است عمل نماید.
توجه:
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif کسی که می‌ترسد در صورت اقدام به امر به معروف و نهی از منکر در مورد کسی که دارای نفوذ و موقعیت اجتماعی خاصی است از ناحیه‌ی او ضرر قابل توجهی ببیند، واجب نیست او را امر و نهی کند به شرطی که منشأ ترسش، عقلایی باشد، ولی سزاوار نیست کسی به صرف ملاحظه‌ی مقام کسی که واجب را ترک کرده و یا مرتکب فعل حرام شده و یا به صرف احتمال وارد شدن ضرر کمی از طرف او، تذکر و موعظه به برادر مؤمن خود را ترک کند به هر حال رعایت اهم و مهم لازم است.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif چند نکته در ارتباط با شرایط امر به معروف و نهی از منکر
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif امر به معروف و نهی از منکر در صورتی واجب است که واجد شرایط چهارگانه باشد، بنابراین اگر امر و نهی یکی از آن شرایط را نداشته باشد، مثلاً مفسده داشته باشد در این صورت، امر و نهی واجب نیست، هر چند شرایط دیگر را دارا باشد.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif در امر به معروف و نهی از منکر شرط نیست که امر و نهی کننده به آنچه امر می‌کند عمل نماید و از آنچه نهی می‌کند اجتناب ورزد یعنی امر و نهی بر شخص گناهکار هم واجب است و او نمی‌تواند به عذر این که گناه می‌کند خود را از این وظیفه‌ی بزرگ تبرئه سازد. (این که در منابع دینی از افرادی که خود عمل نمی‌کنند و دیگران را به عمل وامی‌دارند و یا خود گناه می‌کنند و دیگران را از گناه باز می‌دارند مذمت و نکوهش بسیار شده برای این است که چرا خود عمل به وظیفه نکرده‌اند نه برای این که چرا امر و نهی کرده‌اند).
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif در امر به معروف و نهی از منکر شرط نیست که امر و نهی موجب بی‌آبرویی یا کاسته شدن احترام کسی که واجب را ترک کرده و یا فعل حرام را به‌جا آورده باشد نشود، بنابراین اگر در امر به معروف و نهی از منکر شرایط و آداب آن رعایت شود و از حدود آن تجاوز نشود و در عین حال مستلزم بی‌آبرویی یا کاسته شدن احترام کسی که مرتکب خلاف شده شود اشکال ندارد.
 
* مراحل و مراتب امر معروف و نهی از منکر
۱. امر و نهی قلبی.
۲. امر و نهی لسانی(زبانی).
۳. امر و نهی عملی.
توجه:
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif  رعایت مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر واجب است یعنی تا به مرحله‌ی پایین‌تر مقصود حاصل می‌شود نباید وارد مرحله‌ی بالاتر شد.

۱. امر و نهی قلبی
الف) مرحله‌ی اول امر به معروف و نهی از منکر، امر ونهی قلبی یا امر و نهی با قلب است. مقصود از امر و نهی قلبی، اظهار رضایت یا کراهت قلبی است یعنی مکلف باید رضایت قلبی خود را نسبت به معروف و تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به منکر آشکار سازد و از این راه فردی که معروفی را ترک می‌کند و یا منکری را به جا می‌آورد را به انجام معروف و ترک منکر وارد سازد.
ب) امر و نهی قلبی(اظهار رضایت و تنفر) درجاتی دارد که تا با پایین‌ترین درجه و سبک‌ترین راه می‌توان امر و نهی کرد و به مقصود دست یافت نباید متوسل به درجه‌ی بالاتر شد. این درجات بر حسب شدت و ضعف و بر حسب انواعی که دارند بسیارند. برخی از آنها عبارتند از: با تبسم و لبخند و روی گشاده برخورد کردن، چشم فرو بستن، خیره شدن، به روی دست زدن، دندان به لب گرفتن، با دست یا سر اشاره کردن، سلام نکردن، رو گرداندن، پشت گرداندن، صحبت را قطع کردن، قهر و ترک معاشرت کردن.

۲. امر و نهی لسانی
الف) مرحله‌ی دوم امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی لسانی(زبانی) یا امر و نهی با زبان است. مقصود از امر و نهی زبانی این است که مکلف باید با گفتن از طرف بخواهد از منکر دست بردارد و معروف را انجام دهد.
ب) امر و نهی لسانی، درجاتی دارد که تا با پایین‌ترین درجه و آرام‌ترین لحن می‌توان به مقصود رسید نباید اقدام به درجه‌ی بالاتر کرد. این درجات بر حسب شدت و ضعف و بر حسب انواعی که دارند بسیارند. برخی از آنها عبارتند از: ارشاد کردن، تذکر دادن، موعظه کردن، پند و اندرز دادن، مصالح و مفاسد و سود و زیانها را بر شمردن، بحث و مناظره کردن، استدلالی سخن گفتن، با غلظت و درشتی حرف زدن، با تهدید صحبت کردن.

۳. امر و نهی عملی
الف) مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی با دست(کنایه از اِعمال قدرت و به‌کار بردن جبر و زور) است. مقصود از امر و نهی عملی این است که مکلف باید با اِعمال قدرت و به‌کار بردن جبر و زور، طرف را از انجام منکر و ترک معروف باز دارد.
ب) امر و نهی درجاتی دارد که تا با پایین‌ترین درجه و آسانترین روش می‌توان نتیجه گرفت نباید به درجه‌ی شدیدتر پرداخت. این درجات بر حسب شدت و ضعف و بر حسب نواعی که دارند بسیارند. برخی از آنها عبارتند از: حایل شدن و جلوی فرد را گرفتن، حربه از دست‌گرفتن، وسایل گناه را از دسترس او خارج ساختن، عقب‌راندن، دست طرف را محکم نگه‌داشتن، حبس‌کردن، سختگیری‌کردن، کتک‌زدن، به درد آوردن، مجروح و زخمی‌کردن، شکستن عضو، از کارانداختن، ناقص‌کردن، کشتن.
توجه:
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif با توجه به این که در زمان حاکمیت و اقتدار حکومت اسلامی می‌توان مراتب بعد از مرحله‌ی امر و نهی زبانی را به نیروهای امنیتی داخل (پلیس) و قوه‌ی قضاییه واگذار کرد، به خصوص در مواردی که برای جلوگیری از ارتکاب معصیت چاره‌یی جز اِعمال قدرت از طریق تصرف در اموال کسی که فعل حرام انجام می‌دهد یا تعزیر و حبس او ومانند ان نیست، در چنین زمانی با حاکمیت و اقتدار چنین حکومت اسلامی، واجب است مکلفین در امر به معروف و نهی از منکر به امر و نهی(قلبی و) زبانی اکتفا کنند، و در صورت نیاز به توسل به زور، موضوع را به مسؤولین ذیربط در نیروی انتظامی و قوه قضاییه ارجاع دهند، ولی در زمان و مکانی که حاکمیت و اقتدار با حکومت اسلامی نیست، بر مکلفین واجب است که در صورت وجود شرایط، جمیع مراتب امر به معروف و نهی از منکر را با رعایت ترتیب آنها تا تحقق غرض انجام دهند.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif این‌که وظیفه‌ی مردم در امر به معروف و نهی از منکر در نظام جمهوری اسلامی، اکتفا به امر به معروف و نهی از منکر قلبی و زبانی است و مراتب دیگر آن بر عهده‌ی مسؤولین است فتوای فقهی است (نه حکمی از طرف دولت).

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif چند نکته در ارتباط با مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جوابِ سلامِ مسلمان شرعاً واجب است، ولی اگر بر خودداری از جواب سلام کسی که فعل حرام انجام می‌دهد به قصد نهی از منکر، عرفاً نهی و منع از منکر صدق کند، این کار جایز است.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر مأمورانی که از طرف دولت وظیفه‌ی جلوگیری از فساد را بر عهده دارند در انجام وظیفه‌ی خود کوتاهی کنند دخالت اشخاص دیگر در اموری که از وظایف نیروهای امنیتی و قضایی محسوب می‌شود جایز نیست، ولی مبادرت مردم به معروف و نهی از منکر با رعایت حدود و شرایط آن، اشکال ندارد.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif کسی که با رانندگانی مواجه می‌شود که از نوارهای موسیقی غنا و حرام استفاده می‌کنند وظیفه دارد با تحقق شرایط نهی از منکر، نهی از منکر کند، منتها بر او بیشتر از نهی از منکر زبانی واجب نیست و در صورتی که مؤثر واقع نشود واجب است که از گوش دادن به غنا و موسیقی حرام اجتناب کند و اگر به طور غیر ارادی صدای موسیقی حرام و غنا به گوش او برسد چیزی بر او نیست.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif فردی که در بیمارستان به کار مقدس پرستاری مشغول است و گاهی در بعضی از قسمت‌های محل کار خود ملاحظه می‌کند که تعدادی از بیماران، نوارهای موسیقی مبتذل و حرام گوش می‌دهند و نصیحت نیز در آنها بی‌اثر است، چنانچه بخواهد محتویات باطل نوار را برای جلوگیری از استفاده‌ی حرام از آن پاک کند جایز است ولی بایستی برای این کار از مالک یا حاکم شرع اجازه بگیرد.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif تعرض به داخل خانه‌های مردم به منظور امر به معروف و نهی از منکر جایز نیست، بنابراین هرگاه صدای بلند موسیقی از بعضی از منازل باعث اذیت و آزار مؤمنین شود نباید متعرض داخل منازل شد. (بلکه باید با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر و رعایت مراتب آن، نهی از منکر قلبی و زبانی کرد و در صورت عدم تأثیر به نیروهای انتظامی اطلاع داد).
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif هرگاه یکی از اقوام انسان مبادرت به ارتکاب معصیت کند و نسبت به آن لاابالی باشد، باید از اعمال خلاف شرع وی اظهار تنفر کرد و او را به هر روش برادرانه‌یی که مفید و مؤثر است پند و اندرز داد، ولی قطع رحم جایز نیست. بلی چنانچه احتمال داده شود که ترک معاشرت با او موقتاً موجب خودداری او از ارتکاب معصیت می‌شود به عنوان امر به معروف و نهی از منکر واجب است.
توجه:
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif بر هر مکلفی واجب است شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر و موارد وجوب و عدم وجوب آن را یاد بگیرد تا مبادا در امر و نهی خود دچار عمل خلاف و منکر شود.

* مسایل متفرقه‌ی امر به معروف و نهی از منکر
۱. معیار در رابطه با اشخاصی که در گذشته مرتکب اعمال حرامی مانند شرب خمر شده‌اند، وضعیت فعلی آنهاست، اگر از آنچه انجام داده‌اند توبه کرده باشند، معاشرت با آنان، مانند معاشرت با سایر مؤمنین است، ولی کسی که در حال حاضر هم مرتکب حرام می‌شود باید او را از طریق نهی از منکر از آن کار منع کرد، و اگر از انجام فعل حرام اجتناب نمی‌کند مگر با دوری جستن از او، قطع رابطه و ترک معاشرت با وی از باب نهی از منکر واجب می‌شود.
۲. پوشیدن طلا یا آویختن آن به گردن بر مردان مطلقاً حرام است، و پوشیدن لباسهایی که از نظر دوخت یا رنگ یا غیر آن تقلید و ترویج فرهنگ مهاجم غیرمسلمانان در نظر عرف محسوب می‌شود، جایز نیست، همچنین استفاده از زیورآلاتی که استعمال آن تقلید از فرهنگ تهاجمی دشمنان اسلام و مسلمین محسوب شود، جایز نیست و بر دیگران واجب است که در برابر این گونه مظاهر فرهنگی تقلیدی از بیگانگان مبادرت به نهی از منکر زبانی کنند.    
۳. فردی که مجبور به صحبت و معاشرت با کسی است که نماز نمی‌خواند و گاهی او را در بعضی از کارها کمک می‌کند، موظف است بر امر او به معروف و نهی از منکر در صورت تحقق شرایط آن مداومت ورزد و جز این وظیفه‌یی دیگر ندارد، و یاری کردن و معاشرت با او اگر سبب تشویق بیشتر او بر ترک نماز نباشد اشکال ندارد.
۴. خانمی که همسرش به مسایل دینی اهمیت چندانی نمی‌دهد، مثلاً نماز نمی‌خواند وظیفه دارد زمینه‌ی اصلاح او را به هر وسیله‌ی ممکن  فراهم آورد و باید از هرگونه خشونت که حاکی از بداخلاقی و ناسازگاری او باشد خودداری کند و اطمینان داشته باشد که شرکت در مجالس دینی و رفت و آمد با خانواده‌های متدین تأثیر بسیار زیادی در اصلاح او دارد.
۵. مرد مسلمانی که با استناد به قراینی اطلاع پیدا کند که همسرش به طور پنهانی مرتکب اعمال خلاف عفت می‌شود واجب است از سوء ظن و استناد به قراین و شواهد ظنی اجتناب کند و در صورت احراز ارتکاب فعلی که شرعاً حرام است، جلوگیری از آن از طریق تذکر و نصیحت و نهی از منکر واجب است، و اگر نهی ازمنکر مؤثر نباشد در صورت وجود دلایل اثبات‌کننده می‌تواند به مراجع قضایی مراجعه نماید.    
۶. دختر می‌تواند پسر جوانی را راهنمایی کرده و با رعایت موازین اسلامی به او در درس و غیر آن کمک کند، ولی باید از فریب و وسوسه‌های شیطانی جداً پرهیز شود و احکام شرع در این رابطه مانند خلوت نکردن با اجنبی مراعات گردد.
۷. رفت و آمد و معاشرت علمای اعلام با ظالمین و سلاطین جور در صورتی که برای ایشان ثابت شود که ارتباط با ظالم منجر به منع ظلم او می‌شود و در نهی از منکر مؤثر است و یا مسأله‌ی مهمی مستلزم اهتمام و پیگیری آن نزد ظالم باشد اشکال ندارد. 
                                                                                                                            khamenei.ir

مثل امام، مثل کعبه است

 سلام عزیزم
 
حجت‌الاسلام سعیدی در جمع دانشجویان تربیت پاسداری امام حسین (ع):
داستان امام مثل کعبه است. مردم باید دور کعبه بگردند نه امام. جامعه دو کعبه دارد کعبه ثابت و کعبه متحرک که کعبه متحرک همان امام است. یعنی فکر و عقیده ات نباید کوچکترین زاویه ای با استاندارد خدایی یعنی پیامبر،امام و ولی فقیه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی: جامعه دو کعبه دارد کعبه ثابت و کعبه متحرک. کعبه متحرک همان امام است. یعنی فکر و عقیده‌ات نباید کوچکترین زاویه‌ای با استاندارد خدایی یعنی پیامبر،امام و ولی فقیه داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه صبح پنج شنبه به مناسبت روز پاسدار در جمع صمیمی دانشجویان دانشگاه افسری حضور یافته و به ایراد سخن پرداخت، وی در ابتدای سخنان خود موالید شعبان بخصوص ولادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به پاسداران و رهروان آن حضرت تبریک گفت.
ایشان در ادامه با ذکر مثالی متذکر شد: همان طور که هر کالایی باید استاندارد داشته باشد و در غیر این صورت غیرقابل استفاده است، دین هم استاندارد می خواهد. استانداردها دونوع است. بعضی ذاتی و غیر قابل تغییر است و بشر نمی‌تواند آنها را تغییر دهد. مثل فیزیک، شیمی، نجوم و ریاضیات. نوع دوم استاندارد را بشر می تواند تغییر دهد. یعنی دو کالای اصلی و بدلی داریم.
اسلام؛ دین انسان ساز
نماینده ولی فقیه در سپاه، در ادامه گفت: امروزه متأسفانه در بازار دین هم کالای تقلبی به وفور یافت می شود. در دنیای شرق مارکسیسم انسان قالبی تولید کرد و در دنیای غرب لیبرالیسم انسان تقلبی تولید کرد. اولی‌ها موجود قالبی درست کردند با توجه به نگاه غلط انسانی که داشتند و دومی ها اصالت را به انسان دادند و انسان قلابی را به بشر تحمیل کردند. واقعیت دردناک این است که هیچ چیز به اندازه انسان برایش بدلسازی، مکتب سازی و نسخه سازی نشد که به استثنای یک نسخه همه نسخه ها تقلبی است و از آن‌ها انسان کامل بیرون نمی آید.
اسلام تنها مکتبی است که برای انسان استاندارد تعیین کرده است. اسلام به طور کامل ۱- تعریف و استانداردهای انسان کامل را مشخص کرده است. ۲- حدود استاندارد شده انسان کامل را نیز مشخص کرده است. شریعت، نسخه انسان کامل است که شامل سه بخش عقاید، احکام و اخلاق است. احکام ۱-واجبات ۲-محرمات ۳-مستحبات ۴-مکروهات ۵-مباحات. سومین کاری که اسلام در استانداردسازی انجام داد ارائه مدل و الگوست. تمام مکاتب بجز اسلام از ارائه الگوی انسان کامل ناتوانند. اسلام رسماً پیامبر اکرم(ص) را به عنوان اسوه حسنه معرفی می کند. بعدش ائمه اطهار(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) نمونه انسان کامل هستند. امام حسین(ع) که روز پاسدار به نام مبارک اوست می فرماید: من اسوه حسنه‌ای برای شما هستم.
خطرناک ترین تهدید برای انقلاب در عصر حاضر
حجت الاسلام سعیدی در توضیح به این سؤال که آیا آیین الهی هم استاندارد دارد؟ گفت: استاندارد آنست که شرع می گوید. ما حق تصرف در احکام و نتایج را نداریم. خطرناک‌ترین تهدید برای انقلاب تهدید به استانداردهای دینی است که بسیار خطرناک‌تر از حمله نظامی و حتی تهاجم فرهنگی است. یک وقت افراد ملی و میهنی حرف‌هایی می‌زنند که با چارچوب اسلام هم‌خوانی ندارند. شما مرزداران و مرزبانان هستید. علاوه بر تهدیدات فرهنگی ما با تهدیدات فکری و اعتقادی مواجه هستیم. اگر نفوذ، تصرف دشمن در ادراک سیاسی مردم و مسئولین باشد، آیا نفوذ محقق شده یا نه؟ اگر نفوذ فرهنگی را تصرف دشمن در ادراک فرهنگی مردم بدانیم آیا این نفوذ محقق شده یا خیر؟ گورباچف می گوید: وقتی سقوط کردیم که دیدیم صف مک دونالد به یک کیلومتری ما رسیده است. اگر روزی مردم ایران احساس کردند شعار مرگ بر آمریکا ناکارآمد است، آنگاه نفوذ محقق شده است.
چه باید کرد؟
حجت الاسلام سعیدی گفت: استانداردهای رهبری در عصر نبوت ویژگی هایی داشت؛ ۱-ظرفیت دریافت وحی داشته باشد. ۲- معصوم باشد. در غیر این صورت رهبر بدلی می شود که این حکومت انسان قلابی تربیت می کند. خداوند برای استاندارد سازی انسان ۱۲۴هزار پیامبر فرستاد که نمونه انسان کامل محسوب می شدند. بعد از رحلت پیامبر(ص) استانداردهای امام دو ویژگی داشت؛ ۱- معصوم باشد ۲-علم غیب داشته باشد. اختلاف ما با برادران اهل سنت این است که استانداردهای عصر نبوت باید در بعد از آن هم وجود داشته باشد. ما می گوییم شورای سقیفه حق نداشتند در استانداردهای خداوند دخالت کنند. روایت داریم که اگر مردم جمع می شدند در ولایت علی(ع)خداوند آتش را خلق نمی کرد.
در عصر غیبت تکلیف چیست؟ اگر امت اسلامی استانداردها را رعایت می کردند ما باید در عصر امام زمان(عج) بودیم. استانداردهای رهبری در عصر غیبت:۱-عدالت ۲-اجتهاد. در غیر این صورت جامعه بدلی می شود.
استاندارد جامعه اسلامی چیست؟
زهرا(س) به زیارت حضرت حمزه رفتند. شخصی پرسید آیا می توانیم برای زعامت علی(ع) از پیامبر(ص) دلیلی بیاوریم؟ حضرت فرمود غدیر خم را فراموش کرده اید؟ پرسید چرا امیرالمومنین برای احقاق حق خود اقدام نکرد؟ حضرت در جواب فرمودند؛ داستان امام مثل کعبه است. مردم باید دور کعبه بگردند نه امام. جامعه دو کعبه دارد کعبه ثابت و کعبه متحرک که کعبه متحرک همان امام است. یعنی فکر و عقیده ات نباید کوچکترین زاویه ای با استاندارد خدایی یعنی پیامبر،امام و ولی فقیه داشته باشد. اما سکوت خواص و تبعیت عوام موجب انحراف استانداردهای دینی شد. تکلیف ما تبعیت از امامان پیشین و هم ولی فقیه است. پیاده روی نجف تا کربلا مستحب مؤکد است اما فتوای آیت الله سیستانی در مقابله با داعش واجب است. یک عده فقط ایام محرم حسینی می‌شود، می خواهند رنگی به کالاهای تقلبی خود بزنند در حالی که حسینی بودن فقط مختص آن ایام نیست.
چه فرقی است با حکم میرزای شیرازی در تحریم تنباکو و حکم ولی فقیه که به توانایی‌های درونی کشور تکیه کنید. اقتصاد مقاومتی نه اقتصاد عاریتی. خداوند این حق را به میرزای شیرازی داد که اگر در مملکت خطر دیدی فرمان بده و خدا این حق را بر مردم واجب کرده که از میرزای شیرازی اطاعت کنند. روز ۲۱ بهمن امام(ره) فرمود این حکومت نظامی باید شکسته شود و مردم به خیابان‌ها بریزند و این تبعیت‌پذیری باعث شد قدرت پوشالی ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را نابود کردند. اطاعت از هر کس پیروزی می آورد اما لزوماً نمی تواند حق باشد. همچنان که اطاعت از مائو و گاندی هم پیروزی آورد. استاندارد آن است که از رهبر حق پیروی کنیم.
گزارش‌گر سایت بصیرت: مجتبی محمدی

کریمی قدوسی: روحانی باید از مردم عذرخواهی کند

 سلام عزیزم

در گزارش وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاراگراف آخر وزیر خارجه و عراقچی و همچنین تیم مذاکره‌کننده تیر خلاص را به برجام زدند و عملاً آنجا هم اعتراف کردند که ما چیزی به دست نیاوردیم.
منتخب مردم مشهد در مجلس دهم گفت: این روزها شاهد هستیم که تیم مذاکره کننده یکی پس از دیگری دست به اعتراف می‌زنند که برجام به آن اهداف خود نرسیده است.

به گزارش فارس، جواد کریمی قدوسی منتخب مردم مشهد و کلات در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش در موضوع برجام، اظهارداشت:‌ این روزها شاهد این هستیم تیم اصلی که مذاکرات هسته‌ای ما را مدیریت می‌کرد یکی پس از دیگری دست به اعتراف می‌زنند که برجام به آن اهداف خود نرسیده است.

وی افزود: آقایان تخت روانچی، سیف، عراقچی، ظریف و در مجموع همه اعضا این تیم که به نحوی جنبه‌های تخصصی و غیر تخصصی مذاکره را پیگیری می‌کردند این اعتراف را به زبان و قلم آورند.

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: حتی در گزارش وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاراگراف آخر وزیر خارجه و عراقچی و همچنین تیم مذاکره‌کننده تیر خلاص را به برجام زدند و عملاً آنجا هم اعتراف کردند که ما چیزی به دست نیاوردیم.

کریمی قدوسی بر همین اساس اضافه کرد: آقایان دولتی برای فرار از پاسخگویی و پرهیز از این اعتراف تلخ و خطرناک نوعی فرار به جلو دارند به نحوی ملت ایران و شرایط داخلی را مقصر می‌دانند که ما از وحدت ملی لازم برخوردار نیستیم و شرایط امن برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی فراهم نیست و یا منطقه خاورمیانه، غرب آسیا و حوادث آن مانند فلسطین و عراق سرمایه‌گریزی است.

کریمی قدوسی همچنین تاکید کرد: از طرفی هم دشمن اعتراف می‌کند که ما قصد ادامه تحریم‌های ایران را داریم گر چه با فریب، جان‌کری اعلام می‌کند که شرکت‌ها و بانک‌ها با ایران کار کنند ولی وزیر خزانه‌داری آمریکاست که حرفش موثرتر از مواضع سیاسی جان‌کری است و او اعلام می‌کند که تحریم‌های ایران همچنان ادامه خواهد داشت. این نقض عهد آشکار، بین و روشن آمریکایی‌ها است زیرا بر اساس همین برجام نباید هیچ بانک، صنعتگر و تاجر ما و هیچ دانشجویی مشکلی برای نقل و انتقالات پول و انجام معاملات خرید تجهیزات و فناوری داشته باشد. ولی تقریبا همه این‌ها همچنان با مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: آنچه که اکنون نمایان شده این است که قطعاً آمریکایی‌ها در این مقطع دست به لغو تحریم‌ها نخواهند زد چرا که به آنچه که می‌خواستند رسیدند و آقای روحانی بدون اینکه تضمین‌های لازم را برای اجرا برجام از طرف مقابل بگیرد و خط قرمز رهبر معظم انقلاب را رعایت کند بدون گرفتن تضمین لازم،‌ تعهدات ایران را انجام داد. امروز نیز باید اشخاصی که مدال به ناحق گرفتند مدال‌هایشان را به ملت بازگردانده و عذرخواهی کنند.

این نماینده در خاتمه عنوان کرد: روحانی باید از پیشگاه ملت عذرخواهی کند؛ زیرا این صنعت و ذخایر با عظمت ما را که محصول ۲۰ کار بوده همه را رایگان و مفت به خواست دشمن از بین برده، آزاد کرده و یا انتقال داده است. آنچه که وعده می‌داد هم محقق نشده است. اگر من جای روحانی باشم بهترین راهکار این است که عذرخواهی کنم. آقایان بگذارند مردم مسیر اقتصاد مقاومتی خود را طی کنند تا ببینیم چگونه می‌شود مشکلات مردم را به سرعت حل کرد.

گلچيني از سخنان شهيد مطهري

 سلام عزیزم

دستي بر آفتاب

 

منطق اسلام

ولي از نظر اسلام ، رابطه انسان و جهان از نوع رابطه زنداني و چاه و در چاه افتاده نيست ، بلکه از نوع 1- رابطه کشاورز است با مزرعه ، ويا 2- اسب دونده با ميدان مسابقه ، و يا 3- سوداگر با بازار تجارت ، و يا 4- عابد با معبد است . دنيا از نظر اسلام محل تربيت انسان و جايگاه تکامل او است . ( کتاب سيري در نهج البلاغه )

علم

- اساسا اين تقسيم درستي نيست که ما علوم را بدو رشته تقسيم کنيم : علوم ديني و علوم غير ديني ، تا اين توهم براي بعضي پيش بيايد که علومي که اصطلاحا علوم غير ديني ناميده مي شود از اسلام بيگانه اند . جامعيت و خاتميت اسلام اقتضا ميکند که هر علم مفيد و نافعي را که براي جامعه اسلامي لازم و ضروري است علم ديني بخوانيم .

- هر علمي که بحال اسلام و مسلمين نافع است و براي آنها لازم است آن را بايد از علوم ديني شمرد ، و اگر کسي خلوص نيت داشته باشد و براي خدمت به اسلام و مسلمين آن علم را تحصيل ميکند مشمول اجر و ثوابهاييکه در تحصيل علم گفته شده هست ، مشمول اين حديث هست که « فرشتگان بزير پاي طالبان علم پر مي نهند » اما اگر خلوص نيت در کار نباشد تحصيل هيچ علم ولو ياد گرفتن ايات قرآن باشد اجر و ثوابي ندارد . ( کتاب رهبري نسل جوان ، قسمت فريضه علم)

کشورهاي عقب مانده اسلامي

شما در دنيا در ميان همه کشورهاي دينا مگر کشور هاي خيلي خيلي وحشي ، اگر برويد کشورهاي اسلامي عقب مانده ترين و منحط ترين کشورها است ، نه تنها خيال بکنيد در صنعت عقب هستند ، در همه چيز ، در علم عقب هستند ، در اخلاق عقب هستند ، در انسانيت و معنويت عقب هستند اين بايد چجور باشد ، يا بايد بگوييم اساسا اسلام يعني همان حقيقت اسلام در مغز و روح اين ملت ها هست ولي خاصيت اسلام اين است که ملت ها را عقب مي برد ، دشمنان دين هم بزرگترين حربه تبليغاتي آنها همين انحطاط فعلي مسلمين است ، ويا بايد اعتراف کنيم که حقيقت اسلام بصورت اصلي در مغز و روح ما موجود نيست بلکه اين فکر اغلب در مغزهاي ما بصورت مسخ شده موجود است ، توحيد ما توحيد مسخ شده است ، نبوت ما نبوت مسخ شده است ، ولايت ما ولايت مسخ شده است اعتقاد به قيامت ما کم و بيش همينطور ، تمام دستورهاي اصولي اسلام در فکر ما همه تغيير شکل داده ، در دين صبر هست ، زهد هست ، تقوي هست ، تمام همه اينها بدون استثنا بصورت مسخ شده در ذهن ما موجود است ... ( کتاب رهبري نسل جوان قسمت احيا فکر ديني )