جریانشناسی نفوذ در صدر اسلام؛با تأکید بر دوران حکومت حضرت علی علیه السلام

 سلام عزیزم

متن پیش رو تحلیل تاریخ صدر اسلام (زمان پیامبر (ص) و حضرت علی (ع)) از منظر مفهوم نفوذ است. باید توجه داشت که جریانات نفوذ در آن دوران بیشتر به صورت درونی بوده‌اند و تحت تأثیر این ویژگی، تاکتیک‌های نفوذ نیز چندان توسط مردم عادی قابل تشخیص نبوده‌ است. در واقع آن چیزی که برای جبهۀ مقابل اسلام حربۀ کارآمدتری بوده و هست، بحث نفوذ و از آن طریق تغییر روندها و ذهنیت‌ها بوده است. در واقع می‌توان گفت که دشمن با کاشتن درخت نفوذ در زمین اسلام مقاوم و متحد، با در پیش گرفتن سیاست صبر و انتظار از دور صحنه‌ای را تماشا می‌کند که در آن این درخت به بار نشسته است و میوه‌های آن نیز تشتت، چند دستگی، تفاسیر تحریف شده، تضاد، درگیری، جنگ قومی و فرقه‌ای و ارتداد و بی‌دینی است و حاصل این وضعیت چیزی خواهد شد که تفسیر امام علی (ع) از کل روند آیندۀ تاریخ اسلام است؛ یعنی «روزگاری بر مردم بیاید که از قرآن جز نشانی بر جای نماند و از اسلام نیز جز نامی نماند» به طور کلی مهم‌ترین جریان‌های نفوذ در زمان پیامبر اسلام (ص) عبارت بودند از: ۱- جریان تحقیر و تمسخر پیامبر (ص)… و مسلمانان توسط عبدالله ابن ابّی ۲- جریان تفرقه‌افکنی توسط منافقین (نقش منافقان در شایعه‌پراکنی و ترویج ماجرای افک و تفرقه‌افکنی در آستانۀ جنگ بنی مصطلق)۳- جریان نفوذ از طریق جاسوسی توسط منافقان ۴- جریان تحریک و ترغیب دشمنان و مخالفین توسط منافقین.

در مورد جریان‌های نفوذ در زمان حضرت علی (ع) نیز باید توجه داشت که از منظر ایشان دو نوع دشمن در جامعه وجود دارد: یک دشمن آشكار و دیگری دشمن پنهان. از منظر آن حضرت کم‌خطرترین دشمن، دشمني است كه دشمني خود را آشكار كرده است. اميرالمؤمنين (ع) در بحث دشمن‌شناسی بيشترين تأكيد را دربارۀ نفاق دارد که به اعتقاد ایشان بيشترين هم و غم دشمن در مبارزۀ با اسلام، پاشيدن بذر نفاق در میان مسلمانان است. همچنین مهم‌ترین تاکتیک‌های نفوذ در زمان پیامبر (ص) شامل این موارد بوده است: ۱- ايجاد ترديد در حقانيت رهبري ديني ۲- تهمت جنون ۳- تهمت ساحري ۴- تهمت دروغ‌گویی ۵- تهمت شاعري ۶-تهمت کاهنی ۷- قداست شکني رهبري ۸- توطئه بر ضد رهبري ۹- تهديد رهبري ۱۰- برخورد با رهبري.

مثال‌های نفوذ در ذهنیت اجتماعی مردم از دین اسلام نیز شامل موارد زیر بوده است: ۱- مسجد ضرار ۲- تحريف دين ۳- تبليغ دين باطل ۴- فرهنگ ستيزي و مسخ ارزش‌هاي ديني ۵- ترويج فرهنگ منحط ۶- اشاعۀ فساد و فحشاء ۷- رواج تجمل خواهي و خوش‌گذرانی ۸- رواج فساد جنسي.

در زمان حضرت علی (ع) نیز مهم‌ترین تاکتیک‌های نفوذ دشمنان عبارت بودند از: ۱- انجام فعالیت‌های سازماني و تشكيلاتي ۲- شعارها و بهانه‌های عامه‌پسند ۳- استفادۀ ابزاري از چهره‌های مقبول ۴- ايجاد شبهه ۵- استفاده از جهالت مردم ۶- مكر و حيله ۷- تبليغات و جوسازي ۸- ايجاد اختلاف و تفرقه در صف مسلمين ۹- فرصت‌طلبی و ۱۰- استفادۀ ابزاري از مقدسات. همچنین مهم‌ترین بسترهای مکانی نفوذ در صدر اسلام نیز عبارت بودند از: ۱- میدان نبرد و در میان لشگریان ۲- مساجد و بازار ۳- قبایل و همسایگان ۴- مدینه.

علاوه بر بسترهای مکانی نفوذ، بستر زمانی نفوذ نیز در صدر اسلام مختصات خاصی داشته است که مهم‌ترین بسترهای زمانی نفوذ در صدر اسلام و زمان حضرت امیر (ع) عبارت‌ بودند از: ۱- بحران‌ها ۲- زمان‌های اتحاد و همدلی ۳- زمان‌های جنگ.

به طور کلی از جملۀ مهم‌ترین تأثیرات نفوذ در صدر اسلام و زمان حضرت علی (‌ع) می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۱- اختلاف و دو دستگی در میان مسلمانان ۲- بهانه‌جویی منافقان در آستانۀ غزوات ۳- پاشیدن بذر فتنه و اختلاف در دل‌ها ۴- ایجاد جوّی مملو از کینه ۵- بزرگ‌نمایی مشکلات جامعه ۶- شایعه‌پراکنی و انتقال اسرار جنگی به دشمن ۷- تضعیف روحیۀ مسلمانان ۸- شکست احد ۹- خیانت و کارشکنی منافقان در جنگ‌ها.

در میان‌مدت و بلندمدت نیز نفوذ دارای تأثیرات مهمی بوده است که در موارد ذیل قابل بررسی است: ۱- خانه‌نشینی صحابه ۲- تجزیۀ جهان اسلام ۳- نبرد قدرت ۴- دنیاگرایی ۵- مذهب گرایی ۶- ارتداد ۷- سلطنت گرایی و ۸- مظالم اهل‌بیت پیامبر (ص).

وضعیت مردم در برابر جریان‌های نفوذ نیز مسئله‌ای جالب و مهم است و از این لحاظ ما شاهد رفتارها و واکنش‌های مختلفی از جانب مردم در برابر پدیدۀ پیچیدۀ نفوذ هستیم که مهم‌ترین گونه‌های این واکنش‌‌ها عبارت‌اند از: ۱- انفعال ۲- گمراهی ۳- مقابله ۴- همراهی ۵- قبیله گرایی ۶- از دین برگشتگی و ۷- رد ولایت ولی.

از جملۀ شیوه‌های مقابله با جریان نفوذ در صدر اسلام نیز این موارد قابل ذکر است: ۱- تأکید بر هوشیاری ۲- حفظ اتّحاد، یکپارچگی و پایبندی به قانون ۳- تکیه بر اصول و معیارها ۴- تقویت بصیرت سیاسی ۵- قاطعیت در برخورد ۶- شناخت مراکز نفوذ و افشای اهداف و ۷- اطاعت از رهبری. همچنین شیوه‌های مقابله با جریان نفوذ توسط حضرت علی (ع) نیز عبارت‌ بود از: ۱- هوشياري در برابر نفوذ ۲- استفاده از سلاح منطق و استدلال در برابر نفوذ ۳- گرفتن بهانه از دست عاملان نفوذ ۴- مبارزه تا محو كامل عوامل نفوذ و ۵- جدی گرفتن نفوذ. 

tarbiateslami.com

مثل امام، مثل کعبه است

 سلام عزیزم
 
حجت‌الاسلام سعیدی در جمع دانشجویان تربیت پاسداری امام حسین (ع):
داستان امام مثل کعبه است. مردم باید دور کعبه بگردند نه امام. جامعه دو کعبه دارد کعبه ثابت و کعبه متحرک که کعبه متحرک همان امام است. یعنی فکر و عقیده ات نباید کوچکترین زاویه ای با استاندارد خدایی یعنی پیامبر،امام و ولی فقیه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی: جامعه دو کعبه دارد کعبه ثابت و کعبه متحرک. کعبه متحرک همان امام است. یعنی فکر و عقیده‌ات نباید کوچکترین زاویه‌ای با استاندارد خدایی یعنی پیامبر،امام و ولی فقیه داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه صبح پنج شنبه به مناسبت روز پاسدار در جمع صمیمی دانشجویان دانشگاه افسری حضور یافته و به ایراد سخن پرداخت، وی در ابتدای سخنان خود موالید شعبان بخصوص ولادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به پاسداران و رهروان آن حضرت تبریک گفت.
ایشان در ادامه با ذکر مثالی متذکر شد: همان طور که هر کالایی باید استاندارد داشته باشد و در غیر این صورت غیرقابل استفاده است، دین هم استاندارد می خواهد. استانداردها دونوع است. بعضی ذاتی و غیر قابل تغییر است و بشر نمی‌تواند آنها را تغییر دهد. مثل فیزیک، شیمی، نجوم و ریاضیات. نوع دوم استاندارد را بشر می تواند تغییر دهد. یعنی دو کالای اصلی و بدلی داریم.
اسلام؛ دین انسان ساز
نماینده ولی فقیه در سپاه، در ادامه گفت: امروزه متأسفانه در بازار دین هم کالای تقلبی به وفور یافت می شود. در دنیای شرق مارکسیسم انسان قالبی تولید کرد و در دنیای غرب لیبرالیسم انسان تقلبی تولید کرد. اولی‌ها موجود قالبی درست کردند با توجه به نگاه غلط انسانی که داشتند و دومی ها اصالت را به انسان دادند و انسان قلابی را به بشر تحمیل کردند. واقعیت دردناک این است که هیچ چیز به اندازه انسان برایش بدلسازی، مکتب سازی و نسخه سازی نشد که به استثنای یک نسخه همه نسخه ها تقلبی است و از آن‌ها انسان کامل بیرون نمی آید.
اسلام تنها مکتبی است که برای انسان استاندارد تعیین کرده است. اسلام به طور کامل ۱- تعریف و استانداردهای انسان کامل را مشخص کرده است. ۲- حدود استاندارد شده انسان کامل را نیز مشخص کرده است. شریعت، نسخه انسان کامل است که شامل سه بخش عقاید، احکام و اخلاق است. احکام ۱-واجبات ۲-محرمات ۳-مستحبات ۴-مکروهات ۵-مباحات. سومین کاری که اسلام در استانداردسازی انجام داد ارائه مدل و الگوست. تمام مکاتب بجز اسلام از ارائه الگوی انسان کامل ناتوانند. اسلام رسماً پیامبر اکرم(ص) را به عنوان اسوه حسنه معرفی می کند. بعدش ائمه اطهار(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) نمونه انسان کامل هستند. امام حسین(ع) که روز پاسدار به نام مبارک اوست می فرماید: من اسوه حسنه‌ای برای شما هستم.
خطرناک ترین تهدید برای انقلاب در عصر حاضر
حجت الاسلام سعیدی در توضیح به این سؤال که آیا آیین الهی هم استاندارد دارد؟ گفت: استاندارد آنست که شرع می گوید. ما حق تصرف در احکام و نتایج را نداریم. خطرناک‌ترین تهدید برای انقلاب تهدید به استانداردهای دینی است که بسیار خطرناک‌تر از حمله نظامی و حتی تهاجم فرهنگی است. یک وقت افراد ملی و میهنی حرف‌هایی می‌زنند که با چارچوب اسلام هم‌خوانی ندارند. شما مرزداران و مرزبانان هستید. علاوه بر تهدیدات فرهنگی ما با تهدیدات فکری و اعتقادی مواجه هستیم. اگر نفوذ، تصرف دشمن در ادراک سیاسی مردم و مسئولین باشد، آیا نفوذ محقق شده یا نه؟ اگر نفوذ فرهنگی را تصرف دشمن در ادراک فرهنگی مردم بدانیم آیا این نفوذ محقق شده یا خیر؟ گورباچف می گوید: وقتی سقوط کردیم که دیدیم صف مک دونالد به یک کیلومتری ما رسیده است. اگر روزی مردم ایران احساس کردند شعار مرگ بر آمریکا ناکارآمد است، آنگاه نفوذ محقق شده است.
چه باید کرد؟
حجت الاسلام سعیدی گفت: استانداردهای رهبری در عصر نبوت ویژگی هایی داشت؛ ۱-ظرفیت دریافت وحی داشته باشد. ۲- معصوم باشد. در غیر این صورت رهبر بدلی می شود که این حکومت انسان قلابی تربیت می کند. خداوند برای استاندارد سازی انسان ۱۲۴هزار پیامبر فرستاد که نمونه انسان کامل محسوب می شدند. بعد از رحلت پیامبر(ص) استانداردهای امام دو ویژگی داشت؛ ۱- معصوم باشد ۲-علم غیب داشته باشد. اختلاف ما با برادران اهل سنت این است که استانداردهای عصر نبوت باید در بعد از آن هم وجود داشته باشد. ما می گوییم شورای سقیفه حق نداشتند در استانداردهای خداوند دخالت کنند. روایت داریم که اگر مردم جمع می شدند در ولایت علی(ع)خداوند آتش را خلق نمی کرد.
در عصر غیبت تکلیف چیست؟ اگر امت اسلامی استانداردها را رعایت می کردند ما باید در عصر امام زمان(عج) بودیم. استانداردهای رهبری در عصر غیبت:۱-عدالت ۲-اجتهاد. در غیر این صورت جامعه بدلی می شود.
استاندارد جامعه اسلامی چیست؟
زهرا(س) به زیارت حضرت حمزه رفتند. شخصی پرسید آیا می توانیم برای زعامت علی(ع) از پیامبر(ص) دلیلی بیاوریم؟ حضرت فرمود غدیر خم را فراموش کرده اید؟ پرسید چرا امیرالمومنین برای احقاق حق خود اقدام نکرد؟ حضرت در جواب فرمودند؛ داستان امام مثل کعبه است. مردم باید دور کعبه بگردند نه امام. جامعه دو کعبه دارد کعبه ثابت و کعبه متحرک که کعبه متحرک همان امام است. یعنی فکر و عقیده ات نباید کوچکترین زاویه ای با استاندارد خدایی یعنی پیامبر،امام و ولی فقیه داشته باشد. اما سکوت خواص و تبعیت عوام موجب انحراف استانداردهای دینی شد. تکلیف ما تبعیت از امامان پیشین و هم ولی فقیه است. پیاده روی نجف تا کربلا مستحب مؤکد است اما فتوای آیت الله سیستانی در مقابله با داعش واجب است. یک عده فقط ایام محرم حسینی می‌شود، می خواهند رنگی به کالاهای تقلبی خود بزنند در حالی که حسینی بودن فقط مختص آن ایام نیست.
چه فرقی است با حکم میرزای شیرازی در تحریم تنباکو و حکم ولی فقیه که به توانایی‌های درونی کشور تکیه کنید. اقتصاد مقاومتی نه اقتصاد عاریتی. خداوند این حق را به میرزای شیرازی داد که اگر در مملکت خطر دیدی فرمان بده و خدا این حق را بر مردم واجب کرده که از میرزای شیرازی اطاعت کنند. روز ۲۱ بهمن امام(ره) فرمود این حکومت نظامی باید شکسته شود و مردم به خیابان‌ها بریزند و این تبعیت‌پذیری باعث شد قدرت پوشالی ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را نابود کردند. اطاعت از هر کس پیروزی می آورد اما لزوماً نمی تواند حق باشد. همچنان که اطاعت از مائو و گاندی هم پیروزی آورد. استاندارد آن است که از رهبر حق پیروی کنیم.
گزارش‌گر سایت بصیرت: مجتبی محمدی

کریمی قدوسی: روحانی باید از مردم عذرخواهی کند

 سلام عزیزم

در گزارش وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاراگراف آخر وزیر خارجه و عراقچی و همچنین تیم مذاکره‌کننده تیر خلاص را به برجام زدند و عملاً آنجا هم اعتراف کردند که ما چیزی به دست نیاوردیم.
منتخب مردم مشهد در مجلس دهم گفت: این روزها شاهد هستیم که تیم مذاکره کننده یکی پس از دیگری دست به اعتراف می‌زنند که برجام به آن اهداف خود نرسیده است.

به گزارش فارس، جواد کریمی قدوسی منتخب مردم مشهد و کلات در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش در موضوع برجام، اظهارداشت:‌ این روزها شاهد این هستیم تیم اصلی که مذاکرات هسته‌ای ما را مدیریت می‌کرد یکی پس از دیگری دست به اعتراف می‌زنند که برجام به آن اهداف خود نرسیده است.

وی افزود: آقایان تخت روانچی، سیف، عراقچی، ظریف و در مجموع همه اعضا این تیم که به نحوی جنبه‌های تخصصی و غیر تخصصی مذاکره را پیگیری می‌کردند این اعتراف را به زبان و قلم آورند.

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: حتی در گزارش وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاراگراف آخر وزیر خارجه و عراقچی و همچنین تیم مذاکره‌کننده تیر خلاص را به برجام زدند و عملاً آنجا هم اعتراف کردند که ما چیزی به دست نیاوردیم.

کریمی قدوسی بر همین اساس اضافه کرد: آقایان دولتی برای فرار از پاسخگویی و پرهیز از این اعتراف تلخ و خطرناک نوعی فرار به جلو دارند به نحوی ملت ایران و شرایط داخلی را مقصر می‌دانند که ما از وحدت ملی لازم برخوردار نیستیم و شرایط امن برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی فراهم نیست و یا منطقه خاورمیانه، غرب آسیا و حوادث آن مانند فلسطین و عراق سرمایه‌گریزی است.

کریمی قدوسی همچنین تاکید کرد: از طرفی هم دشمن اعتراف می‌کند که ما قصد ادامه تحریم‌های ایران را داریم گر چه با فریب، جان‌کری اعلام می‌کند که شرکت‌ها و بانک‌ها با ایران کار کنند ولی وزیر خزانه‌داری آمریکاست که حرفش موثرتر از مواضع سیاسی جان‌کری است و او اعلام می‌کند که تحریم‌های ایران همچنان ادامه خواهد داشت. این نقض عهد آشکار، بین و روشن آمریکایی‌ها است زیرا بر اساس همین برجام نباید هیچ بانک، صنعتگر و تاجر ما و هیچ دانشجویی مشکلی برای نقل و انتقالات پول و انجام معاملات خرید تجهیزات و فناوری داشته باشد. ولی تقریبا همه این‌ها همچنان با مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: آنچه که اکنون نمایان شده این است که قطعاً آمریکایی‌ها در این مقطع دست به لغو تحریم‌ها نخواهند زد چرا که به آنچه که می‌خواستند رسیدند و آقای روحانی بدون اینکه تضمین‌های لازم را برای اجرا برجام از طرف مقابل بگیرد و خط قرمز رهبر معظم انقلاب را رعایت کند بدون گرفتن تضمین لازم،‌ تعهدات ایران را انجام داد. امروز نیز باید اشخاصی که مدال به ناحق گرفتند مدال‌هایشان را به ملت بازگردانده و عذرخواهی کنند.

این نماینده در خاتمه عنوان کرد: روحانی باید از پیشگاه ملت عذرخواهی کند؛ زیرا این صنعت و ذخایر با عظمت ما را که محصول ۲۰ کار بوده همه را رایگان و مفت به خواست دشمن از بین برده، آزاد کرده و یا انتقال داده است. آنچه که وعده می‌داد هم محقق نشده است. اگر من جای روحانی باشم بهترین راهکار این است که عذرخواهی کنم. آقایان بگذارند مردم مسیر اقتصاد مقاومتی خود را طی کنند تا ببینیم چگونه می‌شود مشکلات مردم را به سرعت حل کرد.