جمله های فلسفی و آموزنده از بزرگان


جملات فلسفی

جمله های فلسفی و آموزنده؛

تو ارباب سخنانی هستی که نگفته‌ای
ولی حرفهایی که زده‌ای ارباب تو هستند . . .
::

جذابیت همیشه در تفاوت هاست
هیج آهن ربایی قطب هم سانش را جذب نمی کند . . .
::

ایستادگی کن ، ایستادگی کن ؛ و ایستادگی کن …
و به یاد داشته باش که لشکری از کلاغها
جرات نزدیک شدن به مترسکی که ایستادگی را
فقط به نمایش می گذارد ندارد . . .
::
::
شرمنده می کند فرزند را ، دعای خیر مادر
در کنج خانه ی سالمندان . . .
::
::
آینده هرگز اتفاق نمی افتد ، بلکه ساخته می شود . . .
(ویل دورانت)
::
::
آدم های بزرگ عظمت دیگران را می بینند
آدم های متوسط به دنبال عظمت خود هستند
آدم های کوچک عظمت خود را در تحقیر دیگران می بیند . . .
::
::
نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی
بلکه فقط باید سعی کنی خسته آور نباشی
(هیلزهام)
::
::
زندگی بسیار مسحور کننده است
فقط باید با عینک مناسبی به آن نگریست
(دوما)
::
::
شیرینی یکبار پیروزی به تلخی صد بار شکست می‌ارزد . . .
(سقراط)
::
::
هرکس بخواهد کاری را انجام دهد راهش را پیدا می کند
و هر کس نخواهد کاری را انجام دهد ، بهانه اش را . . .
::
::
جاده ی موفقیت سر راست نیست
پیچی وجود دارد به نام شکست
دور برگردانی به نام سردر گمی
سرعت گیر هایی بنام دوستان
چراغ قرمز هایی بنام دشمنان
چراغ احتیاط هایی بنام خانواده
تایر های پنچری خواهید داشت به نام شغل
اما اگر یدکی بنام عزم داشته باشید
موتوری به نام استقامت
و راننده ای بنام خدا
به جایی خواهید رسید که موفقیت نام دارد . . .
::
::
هیچ گاه در برابر فرزند ، همسرتان را بازخواست نکنید . . .
(ارد بزرگ)
::
::
بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم . . .
(جانسون)
::
::
یادمان باشد
با شکستن پای دیگران، ما بهتر راه نخواهیم رفت . . .
::
::
اولین ساعت روز را که به ” ساعت طلایی ” معروف است صرف خودتان کنید . . .
(برایان تریسی)
::
::
نشانه رضایت از کار فعلی با این سوال مشخص میشود
اگر همین فردا یک میلیارد دلار به شما بدهند
آیا حاضرید باز هم کار فعلی تان را ادامه دهید ؟
(برایان تریسی)
::
::
هر وقت داشتی یه آدمـــــی رو تو ذهنت بـــزرگ می کردی
جا واســـه پشیمونی هم بذار . . .
::
::
گاه یک حرف
یک زمستان آدم را گرم نگه میدارد و
گاه یک حرف
یک عمر آدم را سرد میکند . . .
::
::
ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود . . .
(ادگار‌ آلن‌پو)
::
::
آدم بی مغز و پرگو چون آدم ولخرج و بی سرمایه است . . .
(پاسکال)
::
::
اگر فکر می کنید که موفق می شوید یا شکست می خورید
در هر دو صورت درست فکر کرده اید . . .
( رابینز Robbins )
::
::
تغییر دهندگان اثر گذار در جهان کسانی هستند
که بر خلاف جریان شنا می‌کنند . . .
(والترنیس)
::
::
دوستی بیش از اندازه همانند دشمنی ترسناک است . . .
( ارد Orod )
::
::
درخشان ترین تاجی که مردم بر سر می نهند
در آتش کوره ها ساخته شده است .
(چارلی چاپلین)
::
::
برای تلفظ کوتاهترین کلمه “بله” یا “نه”
خیلی بیشتر از یک نطق باید فکر کرد . . .
(پتیاگور)
::
::
اگر دلتان «قرص» است ،از «دردسر» نترسید . . .
::
::
هر پرهــــــیزکار گذشـــــــته ای دارد
و هر گناهکار آینده ای
پس ، قضــــــــاوت نکن . . .

http://www.zamzar.ir

 به خدا اگر بمیرم که دل از تو برنگیرم                                                         برو ا


به خدا اگر بمیرم که دل از تو برنگیرم - برو ای

طبیبم از سر که دوا نمی‌پذیرم


  به خدا اگر بمیرم که دل از تو برنگیرم

                                                       برو ای طبیبم از سر که دوا نمی‌پذیرم

    همه عمر با حریفان بنشستمی و خوبان

                                                  تو بخاستی و نقشت بنشست در ضمیرم

        مده ای حکیم پندم که به کار درنبندم

                                                  که ز خویشتن گزیرست و ز دوست ناگزیرم

برو ای سپر ز پیشم که به جان رسید پیکان

                                                            بگذار تا ببینم که که می‌زند به تیرم

          نه نشاط دوستانم نه فراغ بوستانم

                                                        بروید ای رفیقان به سفر که من اسیرم

       تو در آب اگر ببینی حرکات خویشتن را

                                                    به زبان خود بگویی که به حسن بی‌نظیرم

تو به خواب خوش بیاسای و به عیش و کامرانی

                                                  که نه من غنوده‌ام دوش و نه مردم از نفیرم

             نه توانگران ببخشند فقیر ناتوان را

                                                       نظری کن ای توانگر که به دیدنت فقیرم

     اگرم چو عود سوزی تن من فدای جانت

                                                     که خوشست عیش مردم به روایح عبیرم

نه تو گفته‌ای که سعدی نبرد ز دست من جان

                                                نه به خاک پای مردان چو تو می‌کشی نمیرم

http://bestpersianpoems.ir

پررنگ‌ترین عذرخواهی‌های امام خمینی خطاب به چه کسانی بود؟

«من از شما‌ها عذر می‌‏خواهم. من از ملت ایران عذر می‌‏خواهم. من از ملت ایران عذر می‌‏خواهم. من از این مادرهایی که بچه‌‏های خودشان را از دست دادند، معذرت می‌‏خواهم. من از این برادرهایی که عزیزان خودشان را دادند، از دست داده‌‏اند، معذرت می‌‏خواهم. من از این ارتشی‌هایی که جوانان خودشان را از دست داده‌‏اند، از این پاسدار‌ها که جوان‌های خودشان را از دست داده‌‏اند و برادران خودشان را، معذرت می‌‏خواهم که عُرضۀ این را ندارم که کار را درست کنم.

پررنگ‌ترین عذرخواهی‌های امام خمینی خطاب به چه کسانی بود؟الفاظ نامناسبی که در صفحه یکی از منسوبین حضرت امام درباره خانواده شهدا منتشر شده و اعتراض همه جانبه مردم به آن، فرصتی مناسب برای بازخوانی جایگاه یگانه‌ای است که مفهوم شهادت و شهید و خانواده شهدا و ایثارگران در نزد امام راحل داشته است.

به گزارش «تابناک»، مرور صحیفه امام (ره) نشان می‌دهد که یکی از پررنگ‌ترین موارد احساس دین امام راحل نسبت به مردم انقلابی ایران، آنجایی است که ایشان در ششم تیر ماه ۱۳۵۹ در جمع سرپرست بنیاد شهید و خانواده‌های شهدای انقلاب به عدم بهبود و اصلاح امور در زمینه‏‌های گوناگون کشور به شدت اعتراض می‌کنند.

امام (ره) پس از مرور زحمات و مصیبت‌های خانواده‌ شهدای انقلاب می‌گوید: «من از شما‌ها عذر می‌‏خواهم. من از ملت ایران عذر می‌‏خواهم. من از ملت ایران عذر می‌‏خواهم. من از این مادرهایی که بچه‌‏های خودشان را از دست دادند، معذرت می‌‏خواهم. من از این برادرهایی که عزیزان خودشان را دادند، از دست داده‌‏اند، معذرت می‌‏خواهم. من از این ارتشی‌هایی که جوانان خودشان را از دست داده‌‏اند، از این پاسدار‌ها که جوان‌های خودشان را از دست داده‌‏اند و برادران خودشان را، معذرت می‌‏خواهم که عُرضۀ این را ندارم که کار را درست کنم. من از حضرت مهدی ـ سلام‏اللّه‏ علیه ـ من از پیشگاه پیغمبر اکرم معذرت می‌‏خواهم. من از پیشگاه ولی عصر امام مهدی ـ سلام‏اللّه‏ علیه ـ معذرت می‌‏خواهم. من از پیشگاه ملت ایران معذرت می‌‏خواهم. من از شما برادران، برادران ارتشی، برادران پاسدار، برادران ژاندارمری و سایر قوای انتظامی که در راه اسلام جوان‌های خودشان را دادند، معذرت می‌‏خواهم. ما نتوانستیم برای شما کاری انجام بدهیم. ما ضعیف هستیم. ما باز گرفتار کاغذبازی هستیم. ما باز گرفتار آرم‌هایی شاهنشاهی هستیم. مملکت ما باز مملکت شاهنشاهی است. وزارتخانه‏‌های ما، وزارتخانه‌‏های ما باز وزارتخانه‌‏های طاغوتی است و ما نتوانستیم این‌ها را اصلاح کنیم. باید به اسرع وقت اصلاح شود و اگر اصلاح نشود به اسرع وقت اصلاح می‌‏کنیم‌».

چند ماه پیش از این، امام خمینی در حکم تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی لازم می‌دانند که «باید رسیدگى کامل به خاندان شهدا و آسیب‌دیدگان و معلولین در این راه، چه در ‌انقلاب و چه قبل و بعد از آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود».

جالب این ‌که امام (ره) یازده روز پیش از عذرخواهی‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، در روز ولادت امام حسین (ع) تذاکراتی ‌بر زبان می‌آورد که به نظر ایشان ادای گوشه‌ای از تکلیف اسلامی ایشان است و اگر آن‌ها را نگوید، به مردم خیانت کرده است.

بخشی از این تذکرات به قرار زیر است: «و اخیراً لازم است تذکری که همگان بدان آگاهی دارند، بدهم و آن لزوم تقدیر از شهدای انقلاب و خانوادۀ آنان و معلولین و مصدومین می‌‏باشد. و لازم است عموم دستگاه‌های اجرایی اموری را که مربوط به شهدا و خانوادۀ آنان و معلولین و مصدومین است با کمال سرعت عمل نموده و تسهیلات لازم را در مورد آنان معمول دارند‌ که اینان بر ما و ملت شریف حق بسیار بزرگی دارند‌ و اگر معلوم شود که کسانی در بعضی از ادارات و وزارتخانه‏‌ها برای اجرای امور شهدای انقلاب و خانوادۀ آن‌ها اشکال‏‌تراشی می‌‏کنند، به عنوان ضد انقلاب باید مورد تعقیب واقع شوند».

امام (ره) در جایی دیگر و پس از تبیین چرایی مقام رفیع شهدا و اهمیت خدمت به خانواده آن‌ها، کیفیت این خدمت را هم با عباراتی متفاوت بیان می‌کند و می‌گوید: «و عمده چیزی که هست این است که صادقانه خدمت کنید، خدمت بکنید، گمان ‌نکنید که شما یک کاری که برای آن‌ها انجام می‌دهید یک منّتی بر آن‌ها دارید. منّت آن‌ها را بکشید، خدمت بکنید، احترام بکنید از آن‌ها. این‌ها خانواده شهدا هستند. و معلولین و خانواده‌های معلولین که ارزششان آن قدر است، و ما باید خدمتگزار به آن‌ها باشیم. هر عملی که انجام می‌دهیم، هر خدمتی که به آن‌ها انجام می‌دهیم، عملی است که در پیشگاه خدا مقبول است‌ و ما باید با کمال خرسندی منّت آن‌ها را بکشیم و خدمت به آن‌ها بکنیم.

مبادا یک وقتی یک کلمه درشتی گفته بشود به این بازماندگان شهدا، یا به این معلولین. و باز کسانی که عائله معلولین‌اند، توجه داشته باشید که عملی را که می‌کنید خالص و برای خدا باشد. و برای آن کسی که فداکار برای خدا بوده است، و جانش را در راه خدا اهدا کرده است. شما خدمت به او می‌کنید و این خدمت به خداست.‌‌ همان طوری که ما منّت خدای تبارک و تعالی را می‌کشیم و عبادت او را می‌کنیم، منّت اوست بر ما، و خدای تبارک و تعالی منّت بر ما گذاشته است و ما را هدایت کرده است، و هر عملی که بکنیم منّت بر او نداریم و او منّت بر ما دارد. این خدمت هم خدمت به خدای تبارک و تعالی و مجاهدین در راه او و شهدای در راه اوست. و ما باید با سر و جان خدمت بکنیم. و ابداً در نظرمان نیاید که ما یک کاری انجام دادیم. آن‌ها جان خودشان را دادند و شما قدرتی که دارید، دارید خرج می‌کنید برای آن‌ها. و من امیدوارم که در راه خدا که شد؛ ثواب مجاهدین را به شما عنایت بفرماید خدای تبارک و تعالی».

توصیه‌های امام (ره) در مورد خانواده شهدا تا آخرین سال‌ها و روزهای عمر ایشان ادامه می‌یابد. ایشان در پاسخ به نامه فرزندان شهدا در اردیبهشت سال ۶۵، علاوه بر این که فرزندان محترم شهدا، جانبازان، اسرا و مفقودین را نور چشمان عزیزم خطاب می‌کند، بالا‌ترین افتخار را این می‌داند که «ما در تداوم انقلابمان ذخیره‌های عظیمی همچون شما عزیزان را داریم که حضورتان در جامعه در تمامی صحنه‌های اسلامی و انقلابی و مردمی یادآور رشادت‌ها و فداکاری‌ها و اخلاص رادمردانی است که به برکت خون‌های پاک آنان انقلاب و جمهوری اسلامی ایران بارور گردید» و در پایان پاسخ خود باز یادآور می‌شوند که «به مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران، برای چندمین بار، سفارش می‌کنم ـ و این نصیحت و سفارش همیشگی است ـ که قدر این نعمت‌های بزرگ الهی را بدانند‌ و در شرایط کنونی و آینده‌های دور، اولویت را به این عزیزان و کسانی بدهند که در راه اسلام‌ خون داده‌اند و مبارزه کرده‌اند؛ و به شدت از بهانه‌جویی و سنگ‌اندازی و مانع تراشی و کاغذبازی، که مانع رشد آنان و ملت دلاور ایران است، خودداری ورزند‌».

یک سال و نیم بعد و پس از پایان جنگ و آغاز دوران بازسازی نخستین نکته مهمی که در موضوع سیاست‌های کلی نظام اسلامی در دوران بازسازی کشور از دیدگاه امام (ره) توجه به آن ضروری است، این است: «با این که اطمینان داریم که خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان و اسرا و مفقودین هیچ ‌گاه راضی نشده و نمی‌شوند که در برابر ایثار عزیزانشان که فقط به خاطر خدا و رسیدن به کمال بوده است، سخن از رفاه و مادیات به میان آید و همت آنان بلند‌تر از این مقوله‌هاست، ولی بر دست‌اندرکاران نظام است که ذوق و استعداد و توان خود را در هر چه بهتر رسیدن به امور معنوی و مادی و ارزشی و فرهنگی این یادگاران هدایت و نور به کار گیرند و از خدمت بی‌شائبه و بی‌منت به آنان دریغ نکنند؛ هر چه انقلاب اسلامی ایران دارد از برکت مجاهدت شهدا و ایثارگران است. من می‌دانم که بسیاری از خانواده‌های عزیز شهدا و جانبازان و اسرا و مفقودین به خاطر مناعت طبع و بزرگواری و اخلاق کریمه خود در مصایب و مشکلات زندگی به مسئولین مراجعه نکرده‌اند و یا مراجعه‌شان به حداقل بوده است. و همه نیز می‌دانیم که اکثریت این قشر و رزمندگان عزیز اسلام از طبقات محروم و کم درآمد بودند و مرفهین کمتر دل برای انقلاب سوختند، ولی وظیفه ماست که در حد توان و مقدورات قدر‌شناس زحمات آنان باشیم و من میل ندارم که این قدر‌شناسی فقط در حد تعریف و تمجید ظاهری خلاصه شود بلکه باید در همه نوع امتیازات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی به آنان بها داده شود».
http://www.tabnak.ir

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو در حالی وارد دومین روز خود شده که هر دو طرف، ضمن استقبال از محتوای گفت و گوهای روز گذشته، آن را مثبت و سازنده خوانده اند. در جریان دو نوبت گفت و گوهای صبح و عصر روز گذشته، پیشنهادی از سوی ایران به طرف مقابل ارائه شد که قرار است امروز درباره جزئیات آن بحث شود.

به گزارش «تابناک»، پس از برگزاری دو دور گفت و گو در روز نخست مذاکرات، دور سوم این گفت و گوها در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز می شود. بر اساس گزارش های رسمی، روز گذشته طرح پیشنهادی ایران در موضوع هسته ای به طرف مقابل ارائه شد و قرار است امروز درباره جزئیات این طرح بحث و گفت و گو صورت گیرد.

به گفته منابع آگاه ایرانی، طرح جمهوری اسلامی ایران با عنوان «پایانی بر یک بحران غیرضروری؛ آغازی برای افق های جدید»، روز گذشته در قالب پاورپوینت به طرف مقابل ارائه شد. در این طرح، مراحل مختلف برای رسیدن به توافق نهایی در موضوع هسته ای پیش بینی شده است. با این حال، قرار است تا زمان رسیدن به توافق، جزئیات طرح مذکور محرمانه باقی بماند.

شب گذشته و در پایان دو دور گفت و گوها، کاخ سفید ضمن استقبال از مباحث مطرح شده در مذاکرات، آن را «امیدبخش» توصیف کرده و وزارت خارجه آمریکا نیز این گفت و گوها را «مثبت» ارزیابی نمود. مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اشاره کرد که روز گذشته برای نخستین بار دو طرف وارد جزئیات مربوط به پیشنهادات هسته ای شده و درباره مسائل فنی و تخصصی به بحث پرداختند.

گفتنی است در پایان مذاکرات روز گذشته، دیداری دوجانبه نیز میان هیئت های ایرانی و آمریکایی انجام گرفت که طرف آمریکایی آن را مفید و سازنده خوانده است. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران تأکید کرده که در این دیدار، صرفاً مباحث مربوط به موضوع هسته ای مورد گفت و گو قرار گرفته است.

به هر حال، به نظر می رسد بخش جدی تر مباحث مربوط پرونده هسته ای ایران، در جریان مذاکرات امروز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اخبار تکمیلی:

* محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز چهارشنبه با وزیر خارجه سوئیس دیدار و گفتگو کرد.

وزير خارجه سوييس در پاسخ به اين سؤال كه سوييس براي دستيابي ايران و گروه ۱+۵ به يك توافق چگونه مي تواند كمك كند؟، گفت: ايو رسيه قائم مقام وزارت امور خارجه ما اخيراً در ايران بود و ما نيز آمادگي لازم براي به عهده گرفتن ميانجيگري را داريم؛ البته اتحاديه اروپا نيز در اينجا نقش مهمي دارد.

* «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس روز اول دور جدید مذاکرات هسته‌ای را «مفید» ارزیابی کرده و گفت این گفت‌وگوها «فرصتی واقعی» برای پیشرفت در جهت حل موضوع هسته‌ای است. وی افزود: اکنون فرصت واقعی‌ای برای دستیابی به پیشرفت در مذاکرات وجود دارد و من به ایران توصیه می‌کنم هم امروز و هم در هفته‌های پیش‌رو این فرصت را غنیمت بشمارد.

* سید عباس عراقچی از برگزاری کنفرانس خبری در پایان روز دوم مذاکرات میان اشتون و ظریف خبر داد.

* سفیر کشورمان در سوییس از احتمال برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 در ژنو خبر داد. وی هم‌چنین گفت: احتمالا مذاکرات بعدی ماه آینده در نوامبر خواهد بود.

* عباس عراقچی، در مصاحبه با خبرگزاری «آی‌پی‌اس» گفت ایران برای اجرای پروتکل الحاقی در پایان توافق هسته‌ای دوجانبه آمادگی دارد. وی در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: «پروتکل الحاقی بخشی از آخرین گام است. این گزینه روی میز است، اما نه در حال حاضر؛ بخشی از مرحله پایانی است».

* سید عباس عراقچی و ژاک اویبر، همتای فرانسوی‌اش پیش از آغاز دومین روز مذاکرات ایران و 1+5 در محل مذاکرات دیدار کردند. علاوه بر این، معاونان وزیران خارجه ایران و انگلیس نیز پیش از آغاز مذاکرات روز چهارشنبه دیدار کردند. در این دیدار مجید تخت روانچی با سایمون گس علاوه بر مساله هسته‌یی و گفت‌وگو درباره مذاکرات بر سر موضوعات دوجانبه نیز گفت‌وگو کردند.

13:16/ گروه 1+5 امروز پیش از شروع روز دوم مذاکرات هسته‌ای در ژنو، جلسه داخلی داشته است. به گفته «مایکل مان» سخنگوی مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادی اروپا، این جلسه صبح امروز در سطح مدیران سیاسی کشورها و به ریاست «کاترین اشتون» مذاکره‌کننده ارشد 1+5، برگزار شده است. مان اعلام کرده است که این جلسه با هدف بحث در مورد «گام‌های بعدی» در روند مذاکرات برگزار شده است. وی همچنین از برگزاری دیدارهای دوجانبه میان اعضای مختلف گروه 1+5 خبر داده است.

13:20/ کابینه امنیتی اسرائیل روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل خواست تا با هرگونه توافقنامه‌ای که به پایان برنامه هسته‌ای نظامی ایران منتهی نشود موافقت نکند. این کابینه در ادامه مدعی شد: هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران خواستار رسیدن به راه‌حل سیاسی است.

13:50/ یک مقام نزدیک به هیئت ایرانی به خبرنگار اعزامی از شبکه فرانس 24 گفت که در صورت نیاز ایران آمادگی تمدید حضور خود در ژنو را دارد. شبکه خبری «فرانس 24» به نقل از یک مقام نزدیک به هیئت ایرانی ادعا کرد که ایران درصورت نیاز و شرایط مذاکرات و درخواست طرف مقابل این آمادگی را دارد که یک روز دیگر هم مذاکرات را ادامه دهد.

13:52/ تخت روانچی، عضو مذاکره‌کننده ایرانی و سایمون گس، رئیس هیأت مذاکره‌کننده انگلیسی در دیدار با یکدیگر خواستار معرفی کاردار دو کشور تا دو هفته آینده شدند.

14:00/ سایت تحلیلی «المانیتور» به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد احتمال دارد جلسه دیگری ظرف دو هفته آینده، پس از اتمام مذاکرات ژنو برگزار شود. این منبع دیپلماتیک همچنین ادعا کرده ایرانی‌ها مایلند جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سایر وزرای خارجه در این جلسه حضور داشته باشند و خود وزیر خارجه آمریکا هم تمایل به شرکت در این جلسه دارد.

14:04/ یک منبع نزدیک به هیات‌های مذاکراتی ایران و 1+5 از احتمال انتشار بیانه‌ای مشترک در پایان مذاکرات خبر داد.

14:06/ بر خلاف اخبار انتشار یافته اولیه، مذاکرات ایران و 1+5 هنوز به طور رسمی آغاز نشده و با تأخیر برگزار می شود. به گزارش منابع خبری، نشست ایران و نمایندگان هیئت‌های مذاکراتی 1+5 به علت گفت‌وگوهای فشرده به تأخیر افتاده است. قرار بود این نشست ساعت 11 به وقت محلی آغار شود.

14:12/ «آسوشیتدپرس» مدعی شد طرح ایران شامل کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم و پذیرش پروتکل الحاقی پیمان منع اشاعه هسته‌ای است. این خبرگزاری به نقل از یکی از منابع نزدیک به هیأت‌های مذاکره کننده با ایران مدعی شد که طرح پیشنهادی ایران شامل کاهش در سطح غنی‌سازی اورانیوم و نیز تعداد سانتریفیوژ‌ها است. این خبرگزاری همچنین مدعی شد که ایران درباره سطح غنی سازی پیشنهاد مذاکره داده است و همچنین پیشنهاد داده که پروتکل الحاقی را  در صورت پذیرش حق غنی سازی از سوی غرب بررسی می‌کند.

14:24/ ظریف و اشتون برای جمع‌بندی مذاکرات عصر امروز مجددا دیدار می‌کنند.

14:29/ هیأت‌های مذاکره کننده ایران و شش قدرت جهانی نشست روز دوم مذاکرات هسته‌ای در ژنو را در مقر سازمان ملل را با تأخیر تقریبا ۲ ساعته آغاز کردند.

14:49/ دو طرف توافق کردند پس از نشست معاونان وزرای خارجه در نشست عصر ظریف و اشتون حضور یابند. همچنین دو طرف قرار است درباره نتیجه مذاکرات دو روزه در ژنو بیانیه مشترک صادر کنند.

15:10/ یک منبع مطلع از مذاکرات ژنو  گفته ایران یک «چارچوب دو مرحله‌ای» برای حل مناقشه هسته‌ای با غرب پیشنهاد داده است. این منبع دیپلماتیک در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه خبری «برکینگ دیفنس» ادعا کرده ایران در مرحله اول این طرح که بین سه تا 6 ماه طول خواهد کشید غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را انجام نخواهد داد؛ به علاوه، تهران در این مرحله ضمن دادن اطمینان خاطر درباره فعالیت‌هایش در رآکتور اراک، اطلاعات بیشتری درباره این رآکتور ارائه خواهد داد و اجازه دسترسی‌های بیشتر به آن را فراهم خواهد نمود.

15:23/ یک روزنامه سوییسی به نقل از یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایرانی نوشت که طرح ایران شامل اجرای پروتکل الحاقی نمی شود.روزنامه رسمی و معتبر «تریبون دو ژنو» از تاثیرگذارترین روزنامه های کشور سوئیس دراین باره نوشت: این پروتکل شامل اجرای بازرسی های گسترده تر از حال است.

16:02/ وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه فیسبوک خود نوشت:

ادامه مذاکرات چند هفته دیگر در ژنو خواهد بود و در این فاصله اعضای 1+5 فرصت خواهند داشت در مورد جزییات طرح ایران و اقداماتی که باید انجام دهند آمادگی لازم را کسب کنند... همان‌طور که قبلا هم خدمت‌تان عرض کردم، مذاکره و رسیدن به راه حل دشوار است و مذاکره در جزییات نیازمند زمان و دقت فراوان. نمی‌شود انتظار داشت که بی‌اعتمادی متقابل انباشته‌ای که میان دو طرف ایجاد شده است با یک جلسه مثبت و سازنده کاملا برطرف شود. البته همزمان نیاز به اعتماد عمومی هم هست چون یکی از شرایط توفیق مذاکرات بین‌المللی حفظ ماهیت محرمانه آن‌هاست و معمولا هر مقدار مذاکره‌کنندگان کم‌تر خبر به بیرون درز بدهند، بیش‌تر نشان جدی بودن مذاکرات و امکان رسیدن به توافق است.

16:50/ دور سوم مذاکرات ایران با گروه 1+5 که ساعت 13 به وقت محلی ژنو (14:30 به وقت تهران) شروع شده بود، لحظاتی پیش پایان یافت. دور چهارم مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 16:30 به وقت ژنو (18 به وقت تهران) به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در محل دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو برگزار خواهد شد.

17:57/ نشست بعدی ایران و 1+5 هفتم و هشتم نوامبر (15 و 16 آبان) در ژنو برگزار خواهد شد و تصمیم گرفته شد که کمیته های کارشناسی با حضور متخصصان هسته ای و تحریم تشکیل شود.

18:01/ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان دور چهارم مذاکرات در نشست خبری جداگانه به سوالات خبرنگاران پاسخ می دهند. قرار است طرفین بیانیه مشترکی را نیز منتشر کنند.

18:02/ هیئت های ایران و آلمان شرکت کننده در مذاکرات ایران و 1+5  به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و پیتر لوکاس معاون وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست ژنو به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

18:05/ دور چهارم مذاکرات ایران و گروه 1+5 با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون لحظاتی پیش آغاز شد. انتظار می رود این جلسه، آخرین دور مذاکرات نشست ژنو باشد.

18:17/ یک دیپلمات غربی نزدیک به اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا اعلام کرده است که حق غنی سازی اورانیوم برای ایران را در چارچوب ان پی تی به رسمیت می‌شناسد.  وی که نخواست نامش فاش شود،‌ تصریح کرد: تقریبا تمام گروه با این موضوع موافق هستند اما موضوع اختلاف جای دیگری است. این دیپلمات اروپایی به موارد مورد اختلاف اشاره‌ای نکرد.

18:19/ خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از یک دیپلمات روسیه که در مذاکرات ژنو حضور دارد، گزارش داد، فرایند مذاکرات نمایندگان گروه 1+5 با هیات ایرانی روبرو جلو بوده اما به کندی پیش می‌رود.

18:33/ بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5:

هیئتهای نمایندگی اعضایeu3+3   (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + 3) و جمهوری اسلامی ایران به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروبایی در سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری أسلامی ایران دو روز مذاکرات محتوایی و با نگاهی رو به آینده در شهر ژنو در روزهای ١٥و١٦ اکتبر برگزار نمودند.

برپایه فضای مثبت اولین جلسه وزیران در نیویورک  در تاریخ ٢٦ سبتامبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کلیات طرحی را بعنوان مبنای مذاکرات ارائه نمود که توسط اعضای گروه eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + 3) بعنوان مشارکتی مهم در فرأیند مذاکرات به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

أعضای هیئتهای نمایندگی مشورت های دوجانبه و مشترکی پیرامون عناصر مختلف رهیافت پیشنهادی را به صورت عمیق پیگیری نمودند.

تصمیم گرفته شد که جلسه بعدی أعضای گروه در ژنو در تاریخ ٨-٧ نوامبر برگزار گردد.

اعضا همچنین موافقت نمودند که کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم کشورهای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + 3) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدمهای عملی تشکیل جلسه دهند.

18:34/ نشست دو روزه تیم مذاکره کننده کشورمان با نمایندگان قدرت‌های جهان در قالب گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای تهران لحظاتی قبل در ژنو پایان یافت.
tabnak.ir

ریابکوف: مشکلی برای برگزاری نشست ایران و 1+5 در سطح وزیران خارجه نداریم



سیاست > دیپلماسی - ایسنا نوشت:

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که هنوز پایه و اساسی برای برگزاری نشست وزیران امور خارجه در چارچوب مذاکرات بین گروه 1+5 و ایران درباره برنامه هسته‌یی‌ تهران فراهم نشده است.

 سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: اگر نیاز به نشست وزیران امور خارجه در چارچوب مذاکرات گروه 1+5 و ایران به وجود آید، ما هیچ مشکلی برای برگزاری آن نمی‌بینیم، اما لازم است که برای این دیدار دلائل وزینی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: ما هنوز بر این عقیده هستیم که مذاکرات باید در قالب سابق یعنی در سطح معاونین وزیران امور خارجه ادامه پیدا کند.

گروه 1+5 متشکل از پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان از سال 2003 میلادی به همراه آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان این است که ایران کارهای مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

مذاکرات قبلی درباره برنامه هسته‌یی ایران در تاریخ 14 آوریل سال میلادی جاری پس از بیش از یک سال وقفه در استانبول از سر گرفته شد و آخرین دور مذاکرات در روزهای 5 و 6 ماه آوریل سال میلادی جاری (16 و 17 فروردین ماه) در آلماتی در قزاقستان برگزار شد.

http://www.khabaronline.ir

توضیحات عراقچی درباره مذاکرات فردا در ژنو



سیاست > انرژی‌هسته‌ای - فارس نوشت:

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای طرح ایران به نشست ۱+۵ را منطقی، متوازن و واقع‌بینانه خواند و تصریح کرد که غنی‌سازی حتی یک روز تعلیق نخواهد شد.

سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌‌ای ایران یکشنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح طرح پیشنهادی ایران برای مذاکرات با 1+5 در ژنو پرداخت و عنوان کرد که تیم جدید با استفاده از تجربیات قبلی سعی کرده رویکردی جدید را طراحی و با برنامه عملیاتی جدید وارد مذاکرات شود.

عراقچی عنوان کرد که مذاکرات باید در دو مرحله صورت گیرد، مرحله اول باید به هدف نهایی مذاکرات و درک و تفاهم مشترک برسیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه در تاریکی قدم نخواهیم زد، اظهار داشت: هدف مذاکرات باید مشترک باشد و بازی برد - برد را تعریف کنیم که هر دو طرف برنده باشند و این به معنای دادن امتیاز و صرف‌نظر کردن از حقوق ما نیست.

وی در خصوص مرحله دوم اظهار داشت: مرحله دوم زمانی است که تصمیم بگیریم چگونه به این سمت حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ما گام‌ها را منطقی، متوازن و واقع‌بینانه تنظیم کردیم که برداشتن گام اول برای دو طرف مقدور باشد،‌گفت: در طراحی ما گام اول و آخر مهم است و گام‌های میانی را بعداً می‌توان برداشت و در طرحی که ارائه می‌دهیم در تلاشیم که گام اول را تبیین کرده و در چارچوب مذاکرات به آن برسیم و زمانی که به گام آخر برسیم پرونده ایران به پرونده‌ای عادی تبدیل خواهد شد.

عراقچی با بیان اینکه این طرح عملیاتی در حال حاضر آماده است، خاطرنشان کرد: این طرح روز سه‌شنبه توسط آقای ظریف وزیر امور خارجه به 1+5 ارائه می‌شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه طرح پیشنهادی ایران نقشه مذاکرات را طراحی می‌کند، افزود: این طرح با طرح‌های گذشته 1+5 تفاوت می‌کند، آنها در آلماتی یک طرحی را به ما ارائه دادند که از نظر آنها روی میز قرار دارد ولی از نظر ما زمان آن طرح گذشته و تغییرات مبنای صورت گرفته و ما به طرح آنها جواب نمی‌دهیم بلکه طرح خود را ارائه می‌کنیم.

معاون وزیر خارجه با ذکر این نکته که طرح ایران برای نشست ژنو منطقی، متوازن و واقع‌بینانه ترسیم شده ابراز امیدواری کرد که این طرح راهگشا باشد و مسیر مذاکرات را باز کند.

عراقچی گفت:ما در یک فاصله 6 ماهه تا یک ساله می‌توانیم مذاکرات را جمع‌بندی کنیم ولی برای مرحله اجرایی زمان تعریف می‌شود. اگر طرف مقابل حسن نیت و اراده ورود به مذاکرات سازنده را داشته باشد، امکان جمع‌بندی مذاکره وجود دارد.

وی اضافه کرد: ما طرح را به گونه‌ای طراحی کردیم که بهانه برای رد آن وجود نداشته باشد.

عراقچی این طرح را آزمونی برای حسن نیت طرف مقابل برشمرد و گفت که همه اجزای این طرح منطقی و متوازن است.

عراقچی در پاسخ به سؤال دیگری با بیان اینکه ظریف رئیس تیم و مذاکره کننده اسبق ایران در مذاکرات ژنو است، خاطرنشان کرد: ما به دلیل آنکه به دنبال مذاکرات واقعی و جدی هستیم ترجیح می‌دهیم که مذاکره بین معاونان وزرای خارجه صورت گیرد، در ملاقات ظریف و اشتون در نیویورک درباره شکل و طرح مذاکره گفت‌وگو شد که ما معتقد به ارتقای سطح مذاکرات به وزیر هستیم زیرا معتقدیم که رسیدن به نتیجه سریع‌تر و آسان‌تر است چراکه وزرا قدرت تصمیم‌گیری دارند ولی خانم اشتون معتقد بود که باید به شیوه سابقه ادامه دهیم.

معاون وزیر خارجه با ذکر این نکته که در نشست ژنو ظریف و اشتون ریاست هیئت‌ها را عهده‌دار هستند، خاطرنشان کرد: قرار نیست که اعلام مواضع باشد بلکه بنا است مذاکره کنیم. بعد از جلسه افتتاحیه، مذاکرات در سطح معاونان برگزار خواهد شد که من در خدمت خواهم بود و نتیجه به آقای ظریف اعلام می‌شود و ممکن است در جلسه پایانی حضور یابد.

عراقچی با بیان اینکه ترجیح ما این است که وزرای خارجه در نشست ژنو حضور داشته باشند، گفت: اگر وزرای خارجه حضور یابند آقای ظریف مذاکره می‌کند و اگر نیایند من کار را به عهده می‌گیرم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خصوص خطوط قرمز ایران در مذاکرات ژنو با بیان اینکه اصول هسته‌ای ایران تغییر ناپذیر است، خط قرمز تیم مذاکره کننده را حقوق مردم ایران برشمرد و تصریح کرد: به هیچ وجه حقوق مردم ایران مورد مصالحه و سازش نخواهد بود.

وی اصل غنی‌سازی و ادامه آن را خط قرمز تیم مذاکره کننده برشمرد و گفت: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که غنی‌سازی تعلیق، محدود و متوقف شود. البته درباره سطح شکل و اندازه غنی‌سازی آماده مذاکره هستیم و اگر سؤال و نگرانی وجود دارد آن را رفع کنیم.

عراقچی با تأکید براینکه حتی یک روز غنی‌سازی تعلیق نمی‌شود، عنوان کرد: ابعاد آن قابل مذاکره است.

وی در ادامه خروج مواد از کشور را خط قرمز برشمرد و تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم حتی یک گرم مواد از کشور خارج شود زیرا اینها سرمایه‌های کشور است.

http://www.khabaronline.ir

سطح مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 به وزرای خارجه می‌رسد؟/ سطح مذاکرات در 16 دور گذشته


سیاست > دیپلماسی - قطار پرونده هسته‌ای بعد از توقفی چندماهه در آلماتی، این بار به ایستگاه ژنو رسیده است.

فاطمه استیری: دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در دولت جدید ایران در حالی از دقایقی پیش آغاز شده است که هیات ایرانی مذاکره کننده به سرپرستی محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه حامل بسته پیشنهادی جدید و متفاوتی از مذاکرات پیشین است. در دیگر سو مقامات سیاست خارجی کشورهای اروپایی نیز از پیشنهاداتی جدید به ایران سخن می‌گویند.

تاکید دو طرف مذاکره کننده بر حل هر چه سریعتر پرونده هسته‌ای ایران در بازه زمانی 6 ماه تا یک سال اهمیت این دور از مذاکرات را چند برابر کرده است و دو طرف برخلاف گذشته گویی در مسیر «اعتمادسازی» و «تعامل سازنده» پیش می‌روند. بی آنکه نه ایران متهم به وقت‌کشی شود و نه غربی‌ها از سروسامان دادن به پرونده هسته ای ایران طفره روند.

در این میان اما برخلاف انتظارات شکل گرفته بعد از نشست وزرای خارجه ایران و گروه 5+1 در نیویورک درخصوص ادامه مذاکرات در سطح وزرای خارجه به نظر می‌رسد، طرف غربی هنوز به تصمیم قطعی برای قبول پیشنهاد ایران برای رساندن مذاکرات از سطح فعلی به سطح وزرای خارجه نرسیده است.

براساس آخرین خبرها از مذاکرات ژنو این مذاکرات در سطح روسای هیات مذاکره کننده کشورهای اروپایی که در دوره‌های گذشته نیز حضور داشتند برگزار خواهد شد. با این تفاوت که محمدجواد ظریف رییس تیم مذاکره کننده ایرانی نیز در نشست مقدماتی مذاکرات حضور پیدا خواهد کرد تا شاید خود پیشنهادات جدید ایران را به 5+1 ارائه دهد. البته عراقچی معاون ظریف با حضور در برنامه​ای تلویزیونی از درخواست ایران برای ارتقای سطح مذاکرات به وزرای خارجه خبر داد. {اینجا}

در همین راستا ظریف طی سخنانی از احتمال برگزاری جلسه ای در سطح وزرا خبر داد و گفت «امیدوارم ‌بتوانیم تا روز چهارشنبه به یک نقشه راه دست پیدا کنیم... اما احتمالاً برگزاری جلسه‌ای در سطح وزرا نیز ضرورت پیدا خواهد کرد». سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی گفت«اگر برگزاری جلسه‌ای در سطح وزرا ضروری باشد، مشکلی در این زمینه ‌نخواهد بود؛ اما من می‌گویم که موضوع شکل مذاکرات نباید در اولویت ‌باشد». به گفته ریابکوف، هم‌اکنون مذاکرات به شکل قبلی ادامه پیدا خواهد کرد. با وجود برنامه کاری فشرده سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، احتمال این که جلسه‌ای در سطح وزرا نیز برگزار شود، هست. {اینجا}
در جدول زیر به سطح مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه مذاکره کننده اروپایی در 16 دور مذاکرات هسته‌ای اشاره شده است؛

مکان و زمان مذاکرات

طرف ایرانی مذاکره کننده

طرف غربی مذاکره کننده

سعدآباد تهران

29 مهر 1382

حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی

دومینیک دو ویلپن، جک استراو و یوشکا فیشر وزرای خارجه سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان

 

بروکسل

4 اسفند 1382

حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست هیات اروپایی را برعهده داشت.

دومینیک دو ویلپن، جک استراو و یوشکا فیشر وزرای خارجه سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان

پاریس

24 ابان 1383

حسن روحانی، سیروس ناصری و محمدجواد ظریف دبیر شورای عالی امنیت ملی، عضو هیات مذاکره کننده ایران و نماینده ایران در سازمان ملل

دومینیک دو ویلپن، جک استراو و یوشکا فیشر وزرای خارجه سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان

مادرید

10خرداد 1386

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

لیسبون

اول تیر 1386

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

ژنو1

29 تیر 1387

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

ژنو2

مهر 1388

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

تهران

27 اردیبهشت 1389

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری سابق ایران و علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی

لولا دا سیلوا رییس جمهور برزیل و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه

ژنو3

آذر 1389

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

استانبول 1

بهمن 1389

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

وندی شرمن، سرگی ریباکوف، ژاک گوئس آودبرت ، دیتر لوکاس، جفری‌آدامز و ما ژائوشو روسای هیات‌های مذاکره کننده آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و چین

استانبول 2

26 فروردین 1391

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی باقری معاون جلیلی

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رییس هیات مذاکره کننده اروپایی

وندی شرمن، سرگی ریباکوف، ژاک گوئس آودبرت ، دیتر لوکاس، جفری‌آدامز و ما ژائوشو روسای هیات‌های مذاکره کننده آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و چین

بغداد

3 خرداد 1391

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی باقری معاون جلیلی

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رییس هیات مذاکره کننده اروپایی

وندی شرمن، سرگی ریباکوف، ژاک گوئس آودبرت ، دیتر لوکاس، جفری‌آدامز و ما ژائوشو روسای هیات‌های مذاکره کننده آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و چین

مسکو

29 خرداد 1391

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی باقری معاون جلیلی

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رییس هیات مذاکره کننده اروپایی

وندی شرمن، سرگی ریباکوف، ژاک گوئس آودبرت ، دیتر لوکاس، جفری‌آدامز و ما ژائوشو روسای هیات‌های مذاکره کننده آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و چین

آلماتی1

8اسفند1391

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی باقری معاون جلیلی

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رییس هیات مذاکره کننده اروپایی

وندی شرمن، سرگی ریباکوف، ژاک گوئس آودبرت ، دیتر لوکاس، سایمون گس و ما ژائوشو روسای هیات‌های مذاکره کننده آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و چین

آلماتی2

16 فروردین 1392

سعیدجلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی باقری معاون جلیلی

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رییس هیات مذاکره کننده اروپایی

وندی شرمن، سرگی ریباکوف، ژاک گوئس آودبرت ، دیتر لوکاس، سایمون گس و ما ژائوشو روسای هیات‌های مذاکره کننده آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس

نیویورک

5مهر 1392

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جان کری، ویلیام هیگ، لاوروف، گیدو وستروله و وانگ یی؛ وزرای امورخارجه آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان و چین

ژنو

23مهر 1392

محمدجواد ظریف {حضور در نشست مقدماتی}

عراقچی، تخت روانچی و امیری اعضای هیات ایرانی حاضر در مذاکرات


کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مسئول هیات اروپایی مذاکره کننده

وندی شرمن، سرگی ریباکوف، ژاک اودیبر، دیتر لوکاس، سایمون گس و ما ژائوشو روسای هیات‌های مذاکره کننده آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و چین

http://khabaronline.ir


تنش زدایی و تکرار شعار مرگ

  وبلاگ > ایرانی، محمد - برخی معتقدند که وقتی شعار مرگ بریک کشور داده می شود، اوج نفرت نسبت به آن کشور است. در این کشور(آمریکا)،شما هم ملت را دارید و هم دولت را. بنابراین اگر مشکل با دولت ها باشد، باید شعاری سر داده شود که فقط متوجه دولت باشد نه خطاب به کل جامعه. در جریان سفر رئیس جمهور به نیویورک و حتی قبل از آن سفر، انتظارات جدیدی در جامعه ایرانی به وجود آمد که بخشی از این انتظارات غیر واقعی و بیش از حد معمول بود. باید تحولات مربوط به سفر دکتر روحانی وهیئت همراه وی را به عنوان صرفاًً گام اول برای بهبود رابطه با غرب وایالات متحده آمریکا تلقی کرد و تدبیری برای کاهش تنش‌های کهنه دانست که برخی از آنها عمیق و برخی هم سطحی هستند. باید در نظر داشت که رابطه ایران و آمریکا دارای ابعاد پیچیده ای است و مشکلات دو طرف بسیارگسترده است که عمرآن به بیش ازسی سال می رسد بنابراین امکان یافتن یک راه حل سریع برای این مشکلات هم غیرممکن وهم غیر منطقی است لذا باید درابتدا یک فضای مثبت ناشی از اراده طرفین برای طرح ورفع مشکلات ایجاد شود. گام بعدی تعیین جدولی برای مشخص کردن موضوعات مورد بحث است.زمان بندی و مشخص نمودن عامل زمان برای بحث این موضوعات اختلافی نقش مهمی می تواند داشته باشد. با ایجاد چنین فضایی است که می توان اذعان داشت گفت و گوی بین ایران و آمریکا گامی به جلو نهاده است؛ در غیر این صورت یک خوش بینی بیش از حد و یک انتظار غیرکنترل شده غیر واقعی به وجود می آید که شرایط را برای گام های بعدی دو طرف سخت‌تر خواهد کرد بنابراین قبل ازهر اقدامی باید مسائل را به صورت منطقی دید و به دنبال یک راه سریع برای حل مشکلات عمیق و پیچیده نبود. یکی از راهکارهای بهبود روابط دو کشور، فعال شدن حوزه دیپلماسی عمومی است که درچنین مواقعی به کمک دیپلماسی رسمی می آید. دیپلماسی عمومی یعنی تأثیرگذاری برافکار عمومی ازطریق ارتباط مستقیم. یعنی تلطیف افکارعمومی طرف مقابل برای پذیرش یک تغییر. برخی معتقدند که وقتی شعار مرگ بریک کشور داده می شود، اوج نفرت نسبت به آن کشور است. در این کشور،شما هم ملت را دارید و هم دولت را. بنابراین اگر مشکل با دولت ها باشد، باید شعاری سر داده شود که فقط متوجه دولت باشد نه خطاب به کل جامعه. درمورد شعار مرگ بر آمریکا بر همگان واضح است که این دولت آمریکاست که باسیاست‌های خصمانه‌اش سال هاست درمقابل ملت ایران ایستاده و ظلم بسیاری بر مردم ما روا داشته وهرگز منظور این شعار مردم آمریکا نیستند (چه تعداد بی شماری از این مردم را مهاجران واز جمله هم میهنان ایرانی خود ما تشکیل می دهند) اما خواسته یا ناخواسته افکار عمومی جامعه آمریکا این شعار را علیه خود می داند درست همان طور که اگر فردی در خارج از کشور علیه "ایران" شعار دهد، مردم ما نیزحتما حساسیت و واکنش نشان خواهند داد. در شرایطی که تلاش هایی برای حل مشکلات فیمابین ایران و آمریکا و تنش های گذشته در حال انجام است به نظرمی‌رسد این گونه اقدامات وشعارهای تنش‌زا نمی‌تواند به این فرآیند که گام‌های اولیه آن برداشته شده کمک کند. برخی اقدامات در شرایط فعلی مناسب با فضای موجود نیست وبر روابط مردمی ایران وآمریکا اثرسوء می گذارد.این وظیفه دیپلماسی عمومی است که باید فضا را به سمتی سوق دهد که مردم آمریکا در کنار مردم ایران قرارگیرند تا در نهایت منافع ملی مان تأمین شود. لذا مناسب است هرگونه عاملی که موجب شود برداشت‌های غلطی به طرف مقابل القا شود و مانع ایجاد تحرک صحیح دیپلماتیک ‌شود را کنترل کرد تا اهداف اصلی کشور در ارتباط با مسائل مهم تر تحقق یابد. ممکن است بین ما وبسیاری از کشورهای دنیا مشکل وجود داشته باشد ولی شعار خارج از قواعد دیپلماتیک به اصل تنش زدایی کمک نمی‌کند.

http://khabaronline.ir

10 باغ زیبا و حیرت انگیز جهان + عکسهای جالب


"این باغ که در سال تنها یک روز به روی عموم باز است حس ریاضی و علوم را به بازدیدکنندگان القا می کند. می توان به سادگی ادعا کرد که این باغ در دنیا بی همتا است. چارلز جنکز و همسر مرحومش مگی کسویک این باغ را در سال 1989 در خانه پرت رک در نزدیکی دم فرایز اسکاتلند برپا کردند . اما ایده آنها از ایجاد این مجموعه متفاوت از بقیه مردم بوده است. "

 

در تمامی نقاط دنیا ، باغ هایی وجود دارند که به سبک خاصی ساخته شده اند تا بتوانند برای منطقه و کشور خود جاذبه ی گردشگری به حساب آیند.

 

به گزارش بانکی دات آی آر ، در این گزارش قصد داریم شما را با 10 باغ زیبا در جهان آشنا کنیم:



1.    باغ Cosmic Speculation- اسکاتلند



این باغ که در سال تنها یک روز به روی عموم باز است حس ریاضی و علوم را به بازدیدکنندگان القا می کند. می توان به سادگی ادعا کرد که این باغ در دنیا بی همتا است. چارلز جنکز و همسر مرحومش مگی کسویک این باغ را در سال 1989 در خانه پرت رک در نزدیکی دم فرایز اسکاتلند برپا کردند . اما ایده آنها از ایجاد این مجموعه متفاوت از بقیه مردم بوده است. باغبانی و گل کاری در این باغ در رده دوم اهمیت قرار گرفته است. در عوض ایده ها در شکل گیری طرح آن اهمیت داشته اند تا بیننده را به تفکر عمیق درباره ماهیت چیزها وادارند.





2.    باغ کوکنهف- هلند



انبوهی از جلوه های بی نظیر گلها که با تنوع بی شمار کاشته شده و باعث خلق آثار هنری دل انگیزی شده اند تنها عباراتی است که می توان در وصف این باغ زیبا بکار برد. این باغ خواستگاه 7میلیون گل لاله است که در میان آنها گونه های ترکیبی و پیوندی در حال پرورش هستند. شکوه و زیبایی این باغ یادآور  بابا یاگای روسیه است.

 

 


شون نوگ نوچ- تایلند



این باغ باورنکردنی در پاتایای تایلند واقع شده است. دلیل شهرت فراوان آن در میان توریست ها مناظر و چشم-اندازهای حیرت انگیز این باغ است. آقای پیسیت و خانم نوگ نوچ در 1954 زمین این باغ عظیم را خریداری کردند که پیش بینی می شد تبدیل به یک مزرعه میوه شود. اما این دو پس از بازگشت ازسفر خارج تصمیم گرفتند تا یک باغ  گرمسیری مملو از درختان و گیاهان زینتی و گلها را ایجاد کنند.این باغ در سال 1980 به روی عموم باز شد و نام  رسمی “Suan Nong Nooch” را دریافت کرد. اینجا فضایی است که علاقمندان می توانند بیشتر با فرهنگ تایلند آشنا شوند. روزانه 2000نفر از این باغ دیدن میکنند.

 



4) ورسایلس- فرانسه



شاید بتوان گفت که این باغ مشهورترین باغ دنیا است، این باغ برای لوئیز هفتم ،توسط  آندره ل نوتره ساخته شده است. طراحی باغ مستلزم کار زیادی بود. مقادیر وسیعی از زمین که سابقا جنگل و باتلاق بود برای باغچه بندی گلها، درختان پرتقال، فواره ها و کانال ها آماده سازی شد. مقادیر زیادی خاک توسط چرخ دستی ها به محوطه باغ حمل شد. درختان نیز از همه استانها با گاری آورده شدند . هزاران نفر در ساخت این مجموعه همکاری کرده اند.

 


5) جاردیم بوتانیکو د کوریتیبا- برزیل



این باغ زیبا در شهر کوریتیبا، پایتخت ایالت پارانا و بزرگترین شهر در جنوب برزیل واقع شده است. می-توان گفت که این باغ بزرگترین جاذبه این شهر است و بخشی از محوطه دانشگاه فدرال پارانا در آن قرار دارد. این باغ که در سال 1991 افتتاح شده به سبک باغهای فرانسوی طراحی شده است. در ورودی درختانی در میان فواره ها دیده می شوند .علاوه بر این وجود آبشارها و برکه¬ها، زیبایی این باغ را دوچندان کرده است. مساحت این مجموعه 240،000 متر مربع است. گلخانه ای که در تصویر دیده میشود ترکیبی است از سبک هنر نیووا و سازه های فلزی که منزلگاه گیاهان زیادی از نواحی گرمسیری است. موزه گیاه شناسی این مجموعه با دارا بودن کلکسیون کامل از گونه های گیاهان و گلهای محلی محققان را از سراسر دنیا به خود جلب می کند.


6) باغهای بوتچارت



باغ بوتچارت، یکی از مشهورترین باغهای دنیا است. در واقع بهشتی است که در بریتیش کلمبیا واقع شده است. در اولین نگاه به مناظر زیبای این باغ شما برای لحظاتی بهت زده خواهید ماند. این مجموعه با مساحتی حدود 50 ایکرا (هر ایکرا  4047مترمربع است) نزدیک ویکتوریا در جزیره ونکوور قرار دارد. زیبایی این باغ در تمامی فصول سال بی نظیر است.


7) باغ یویان- چین



گفته می شود که باغ یویان در دوران پادشاهی مینگ، 400سال پیش ساخته شده ست. این باغ گه به سبک سنتی چینی ساخته شده است. باغ یویان چندین بار  ترمیم و باز شده است. با سقوط خاندان یویان برای مدتی این باغ بلااستفاده ماند و به هم ریخت. با وجود اینکه تعدادی از ثروتمندان محلی آن را بازسازی کردند اما جنگهای داخلی در اواسط قرن 19 آسیب زیادی به آن وارد کرد. در 1956 پس از آزادی شانگهای دولت باغ را بازسازی کرد و به زیبایی و شکوه آن افزود. و در نهایت  در 1961 این باغ به روی عموم باز شد.


8) باغ شالیمار -  پاکستان



باغ شالیمار پاکستان یک باغ فارسی است. ساخت این باغ در 1641 بعداز میلاد توسط شاه جهان در لاهور پاکستان ساخته شده است.مدیریت ساخت آن توسط خلیل الله از رجال دربار شاه جهان با همکاری علیمردان خان و ملا علاالملک تونی صورت گرفته است. این باغ به شکل یک متوازی الاضلاع است که توسط یک دیوار آجری محصور شده و شهرت این دیوار به دلیل منبت کاری های پیچیده درآن است.  این مجموعه به همراه قلعه لاهور  در سال 1981به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسید.


9) باغ مجسمه ای میناپولیس- آمریکا



باغ میناپولیس در واین لند میناپولیس، روبروی مرکز هنری واکر واقع شده است. این باغ بزرگترین باغ مجسمه ای کشور آمریکا است که بیش از 40 اثر هنری دائمی را در خود جای داده به علاوه آثاری که به طور موقتی به محوطه آورده و برده می شوند تا فضا متنوع نگه داشته شود. این مجموعه فرصت خوبی برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است که تا با آثار هنری هنرمندان برجسته آمریکا و دنیا آشنا شوند.



10) باغ رویان-جی- ژاپن



معبد رویان جی در کیوتو به خاطر وجود باغ بودایی اش مشهور است. گفته می شود باغ معبد رویان جی برجسته ترین نمونه سبک هنر بودایی و فرهنگ ژاپنی است. این معبد ژاپنی توسط دیوارهای کوتاهی محصور شده است. در سنگفرش سفید این معبد 15 تخته سنگ وجود دارد. کسی نمی داند چه کسی و کی اینجا را ساخته اما شکل قدیمی خود را تا امروز حفظ کرده است و در آینده نیز اینچنین باقی خواهد ماند . در پشت معبد که به سمت باغ سنگی است ظرف سنگی وجود دارد که متعلق به قرن 17 است. نوشته ای روی ان است که چنین می گوید: " تنها چیزی که از زندگی آموختم اینست که همیشه راضی باشم".

http://banki.ir


رهبر معظم انقلاب: نباید بگذارید حرکت پرشتاب علمی کشور از دور بیفتد



سیاست > رهبری - در دیدار شرکت کنندگان در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان با حضرت آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری فرمودند: پیشرفت علمی درون‌زا زمینه‌ساز ابهت ملت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، بیش از هزار نخبه جوان برتر دانشگاهی صبح امروز در گفت و شنودی 2 ساعته با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به بیان دیدگاهها و دغدغه های خود پرداختند و از زبان ایشان با ضرورتها و ظرافتهای «استمرار پیشرفت پرشتاب و درون زای علمی»، به عنوان عامل اصلی دست یابی ایران به قله های رفیع «پیشرفت و اقتدار و آبادنی» آشنا شدند.

حضرت آیت الله خامنه ای دیدار با جوانان عزیز نخبه را همچون همیشه، بسیار شیرین و الهام بخش و زمینه ساز اقدام و عمل در سیاستها و برنامه ریزیها دانستند و تأکید کردند: نخبگان جوان کشور، طراحان و مهندسان پیشرفت آینده کشور هستند.

ایشان با تأکید بر اینکه سیاست پیشرفت علمی پرشتاب، سیاست بنیادی نظام اسلامی است، گفتند: مجموعه مغز متفکرکشور و نظام به این نتیجه رسیده است که اگر گذر از دشواری ها و خطرگاهها و لغزشگاهها به چند رکن نیاز داشته باشد، قطعاً یکی از آنها پیشرفت علمی است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استعدادها و توانایی های بالای کشور، خاطرنشان کردند: نخبگان جوان ایرانی قادرند کشور و ملت را به قله های پیشرفت همه جانبه برسانند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: استعداد نخبگان ایرانی در سطحی است که هر هدف علمی و فناوری را که زیرساخت آن در کشور وجود داشته باشد، محقق خواهند کرد.

ایشان گفتند: علت آنکه «پیشرفت علمی»، گفتمان اصلی کشور قرار گرفته، این است که پیشرفت واقعی، بدون پیشرفت علمی و فناوری امکان پذیر نیست.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته این پیشرفت علمی نیز باید درون زا و متکی به استعدادهای درونی باشد زیرا حرکت، جهش و رشد علمی از درون، زمینه ساز وزانت، اعتبار، ارزش و ابهت کشور و ملت است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه درون زا بودن پیشرفت علمی، امکان تعامل محترمانه و برابر علمی و فناوری با کشورهای دیگر را فراهم می کند، گفتند: نخبگان جوان و همه مسئولان و ملت ایران بدانند که تمرکز اصلی جبهه ای که امروز در مقابل نظام اسلامی قرار گرفته، جلوگیری از قدرتمند شدن علمی و فناوری ایران است.

ایشان تأکید کردند: در تحلیل همه حوادث و قضایای سیاسی، اقتصادی، منطقه ای و بین المللی باید این نگاه واقع بینانه و کلان حاکم باشد که جبهه پرقدرتی در دنیا وجود دارد که نمی خواهد ایران اسلامی به یک کشور و ملت قدرتمند در زمینه های مختلف بویژه در علم و فناوری تبدیل شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مقالات برخی اندیشمندان و برجستگان امریکا و غرب در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی افزودند: در این مقالات به دستگاه سیاسی غرب هشدار داده می شد که انقلاب اسلامی ایران به معنای تغییر یک هیأت حاکمه نیست، بلکه پیروزی انقلاب اسلامی به معنای ظهور قدرتی جدید در منطقه غرب آسیا است که ممکن است این منطقه حساس و ثروتمند را از سلطه غرب خارج و یا تسلط آنها را دچار تزلزل کند و دنیای غرب را از لحاظ تکنولوژی و علمی نیز به چالش بکشد.

ایشان تأکید کردند: بعد از گذشت بیش از سه دهه، اکنون کابوس غربی ها و امریکایی ها به واقعیت تبدیل شده و یک قدرت بزرگ ملی و منطقه ای سر برآورده است که فشارهای گوناگون سیاسی، اقتصادی، امنیتی و تبلیغاتی نتوانسته آن را از پا بیاندازد بلکه حتی این قدرت بزرگ زمینه ساز اثرگذاری بر ملتهای منطقه و هویت بخشی به مسلمانان شده است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حوادث بسیار مهم منطقه و شمال افریقا در 2 سال گذشته و عکس العمل امریکا و غربیها به آن، تأکید کردند: بیدار شدن ملتها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربیها، هنوز تمام نشده است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: این حوادث، یک پیچ تاریخی بود که منطقه در حال عبور از آن است و سرنوشت آن هنوز نهایی نشده و غربیها نیز نگران این حوادث هستند.

ایشان خاطرنشان کردند: این حوادث مهم به برکت انقلاب اسلامی است که از همان ابتدا بشارت دهنده ظهور یک قدرت ملی، عمیق، مؤمن، پابرجا، با استعداد، و روبه رشد و اعتلا بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی، در تبیین عوامل استمرار این قدرت ملی، حفظ شتاب علمی کشور را، ضرورتی بسیار اساسی خواندند و خاطرنشان کردند: تحقق رسالت تاریخی انقلاب اسلامی، نیازمند آن است که حرکت پرشتاب علمی کشور از دور نیفتد و سکته، وقفه یا تردید و تنبلی در آن بوجود نیاید.

ایشان جامعه پرطراوت نخبگان، وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری»، وزارت «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و معاونت علمی رئیس جمهور را 4 رکن استمرار حرکت پرشتاب علمی کشور برشمردند و با اشاره به اهمیت فراوان معاونت علمی رئیس جمهور افزودند: این معاونت و بنیاد نخبگان که زیر نظر آن است وظایف بسیار حساسی در روند پیشرفت علمی ایران بر عهده دارند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به خدمات آقای واعظ زاده و خانم سلطان خواه مسئولان قبلی این بخش و انتصاب آقای ستاری به معاونت علمی افزودند: مسئولان جدید معاونت علمی کارها را از صفر شروع نکنند بلکه با تکیه بر کارهای برجسته انجام شده و نقاط قوت موجود، به رفع نقائص، خلاها و کمبودها اقدام کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای، بنیاد نخبگان را به ادامه جدی کار و فراهم آوردن نشاط بیشتر علمی توصیه کردند و افزودند: اگر این هدف محقق شود نخبگان و متخصصان خارج و داخل کشور، شوق بیشتری برای حضور در ایران و فعالیت بیشتر در روند پیشرفت علمی بدست خواهند آورد.

رهبر انقلاب، همچنین نوآوری علمی را در روند پرشتاب پیشرفت کشور، بسیار مؤثر خواندند و افزودند: مسئولان وزارت خانه های علوم و بهداشت و درمان و معاونت علمی رئیس جمهور، همه همت خود را برای گسترش نوآوری علمی بکارگیرند.

ایشان رصد دائم حرکت علمی کشور، به منظور شناخت دقیق گره ها و مشکلات و برطرف کردن آنها را زمینه ساز افزایش نشاط و نوآوری علمی برشمردند و افزودند: دستگاههای ذیربط در سطوح مختلف ستادی، علمی و اجرایی، ناهماهنگی ها را از بین ببرند و هماهنگ و منسجم به ایفای وظایف بپردازند.

رهبر انقلاب ایجاد مسابقه ای جدی، بزرگ و حقیقی در زمینه نوآوری علمی و فناوری را در دستور کار دستگاههای ذیربط قرار دادند و افزودند: در پایان نامه های مقطع دکتری، نوآوری را مورد توجه جدی و یکی از ملاکهای ارزیابی و امتیاز دهی قرار دهید.

قانع نشدن به رشد علمی موجود از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب در این دیدار بیان کردند.

ایشان افزودند: رشد و شتاب علمی ایران در مقیاس منطقه و جهان خیلی خوب است اما این، به معنای رسیدن یا حتی نزدیک شدن به هدف نیست زیرا هم در گذشته از قافله علمی جهان خیلی عقب مانده ایم و هم دیگر کشورها دائم به پیش می روند.

رهبر انقلاب با استناد به این واقعیات نتیجه گرفتند: باید با حفظ شتاب فعلی، خود را به خطوط مقدم علمی جهان برسانیم تا به یاری پروردگار و به همت جوانان و نخبگان خوش استعداد و فعال کشور، ظرف 4 یا پنج دهه به مرجع علمی جهان تبدیل شویم.

ایشان افزودند: به آینده درخشان و قابل دسترسی بیندیشیم که ایران به قله علم جهانی تبدیل شده و هرکسی بخواهد به یافته های جدید علمی دست یابد باید زبان فارسی را فراگیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان، با انتقاد از محقق نشدن کامل پیوند علم و صنعت افزودند: با وجود فراگیر شدن این خواسته بسیار مهم، و نیاز حقیقی دانشگاهها و مراکز صنعتی به یکدیگر، هنوز ارتباط کامل و منطقی میان مراکز تحقیقاتی و علمی با کارخانه ها و مراکز تولیدی به وجود نیامده است.

رهبر انقلاب مراجعه بیشتر و متقابل شرکتها و کارخانه ها و مراکز علمی و دانشگاهی را ضروری دانستند و افزودند: اگر هر سال شاهد اجرای صدها پروژه تحقیقاتی داخلی و مورد نیاز مراکز صنعتی در دانشگاهها باشیم رشد حقیقی علمی و فناوری محقق خواهد شد.

رهبر انقلاب در همین زمینه به یک نقطه ضعف مهم یعنی اجرای پروژه های مورد نیاز مراکز خارجی در برخی دانشگاهها اشاره کردند و افزودند: کار علمی را که برطرف کننده نیاز خارجی ها باشد منع نمی کنیم اما هنر آن است که کار علمی و تحقیقاتی، معطوف به حل مشکلات و تأمین نیازهای داخلی باشد.

ایشان در پایان سخنانشان جامعه نخبگانی را به تقوا و توجه بیشتر به معنویت توصیه کردند و افزودند: صفای دل و نورانیت نخبگان جوان، زمینه ساز جلب رحمت الهی و آسان شدن راه پیشرفت و ارتقای علمی خواهد بود.

در ابتدای این جلسه آقایان:
- محمدحسین نورانیان - دارنده مدال نقره المپیاد، دانشجوی دکترای برق دانشگاه خواجه نصیر
- محمدحسین دهقانی فیروزآبادی - نفر برتر کنکور 81 ، استاد مدعو
- حمیدرضا لورک آقا - برگزیده المپیاد دانش آموزی، دانشجوی مهندسی هوا فضا
- حسین پیرحسین لو - نفر برتر کنکور 88 ، دانشجوی مهندسی برق شریف
- علی رجب لو - دکترای مکانیک دانشگاه تهران
- حجت الاسلام حسین جمالزاده - رتبه اول المپیاد دانشجویی، دانشجوی علوم و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی
- محمد مسعود عندلیب - نفر برتر آزمون سراسری 92، دکترای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
و خانم ها:
- مدینه کرمی - رتبه اول المپیاد دانشجویی، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
- فرحناز فهیمی پور - دانشجوی دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
به تبیین دیدگاههای خود در زمینه های علمی و دانشگاهی پرداختند.
مهمترین نکاتی که نخبگان دانشگاهی به آنها تأکید می کردند به این شرح است:
- لزوم تجدید ساختار در سازمانهای مرتبط با پژوهش
- چابک سازی مراکز تحقیقاتی
- اهمیت نگاه واقع گرا و صحیح به مقوله پژوهش و شرکتهای دانش بنیان
- ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از نخبگان و طرح های تحقیقاتی آنها
- انتقاد از پذیرش بیش از نیاز دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی
- ایجاد پژوهشکده های فرهنگی و هنری معتبر برای پژوهش بر اساس نیازهای جامعه
- ضرورت تغییر رویکرد فعلی دانشگاهی نسبت به زبان و ادبیات فارسی
- رفع موانع و مشکلات اداری و غیراداری برای بازگشت بیشتر فارغ التحصیلان خارج از کشور
- انتقاد از موازی کاری و نبود هماهنگی میان نخبگان به دلیل ضعف در کار گروهی
- پیشنهاد تشکیل شوراهای تخصصی زیر نظر بنیاد ملی نخبگان به منظور برقراری ارتباط میان نخبگان
- اهمیت بهبود فضای کسب و کار و ترویج فرهنگ تولید و ثروت از طریق علم
- پیشنهاد تشکیل شبکه ارتباطاتی جوانان نخبه جهان اسلام
- ابراز نگرانی از بالا رفتن سن کار مولد
- شروع کارآموزی از مقطع دبیرستان برای اصلاح فرهنگ کار
- کاهش حجم دروس غیرسودمند و افزایش دروس کاربردی
- لزوم اجرای کامل قانون شرکتهای دانش بنیان
- اولویت بندی حرکت علمی براساس نقشه جامع علمی کشور
- گلایه از مدیریت مهندسان بر نهادهای علوم انسانی
- پیامدهای منفی کوچ علمی از علوم پایه و مهندسی به علوم انسانی
- نگرانی از شیوع پدیده نامبارک سیاسی کاری در علوم انسانی
- انتقاد از انحصار و ناکارآمدی برخی از بخش های دولتی

و لزوم شفاف سازی در نظام سلامت و پایش دائم عملکرد متصدیان و مجریان بخشهای دولتی

http://khabaronline.ir