ایران در ثبت جامعه ایمن در رتبه دوم جهان قرار دارد  

ایران در ثبت جامعه ایمن در رتبه دوم جهان قرار دارد

بیرجند - رییس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی گفت: بر اساس رتبه ‌بندیهای صورت گرفته جمهوری اسلامی ایران در رتبه دوم جهان به لحاظ برخورداری از 'جامعه ایمن' قرار دارد.

1391/03/24 - 10:21

'غلامرضا معصومی' روز یكشنبه در جمع خبرنگاران در بیرجند افزود: كشور چین در جایگاه نخست جهان از لحاظ دارا بودن شهرها و جامعه ایمن قرار دارد.

وی گفت: هم اكنون 24 جامعه ایمن در ایران ثبت جهانی شده و 125 شهر و جامعه ایمن دیگر در سطح كشور به سمت پیوستن به 'جامعه جهانی ایمن' پیش می روند.

او ادامه داد: در این راستا تا پایان امسال شهر تهران به عنوان نخستین جامعه جهانی ایمن در كلانشهرهای دنیا به ثبت می رسد.

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی افزود: هشت جامعه ایمن دیگر در استانهای كرمانشاه و اصفهان وجود دارند كه امیدواریم با بازدید سازمان جهانی بهداشت به عنوان جامعه جهانی ایمن معرفی شوند.

وی در ادامه گفت: طی چند سال اخیر در موضوع پیشگیری از حوادث و ارتقا ایمنی مركز اورژانس كه در قالب جامعه ایمن در شهرها پیش می رود تلاشهای زیادی در كشور انجام شده است.

معصومی افزود: برنامه ریزی برای كاهش تصادفات و سوانح رانندگی، كاهش مرگ ناشی از حوادث جاده‌ای، برخورداری از عبور و مرور و حمل و نقل ایمن و مطمئن، بهره‌ مندی از مدارس سالم و كاهش حوادث در مدارس از جمله شاخصهای برخورداری از شهرها و جامعه ایمن است.

665/110

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 80175106
Social@irna.ir
  

عروس خون بس درانتظارچوبه رار

عروس خون‌بس كه به جاي خون ريخته‌شده چندين مرد از دو قبيله به عقد جواني درآمده‌ بود، به دليل كشتن رقيب عشقي‌ و با اصرار خانواده‌اش به زودي قصاص مي‌شود.

به گزارش شرق، اين زن جوان كه براي پايان دادن به دعواي ده‌هاساله دو قبيله به عنوان عروس خون‌بس به خانه شوهرش رفته بود، متهم است در سال 85 در يكي از روستاهاي اطراف لامرد شيراز دختر 16ساله‌اي را كه با همسرش رابطه داشت به قتل رساند و جسدش را آتش زد.
پليس لامرد تابستان سال 85 در جريان قتل دختري نوجوان قرار گرفت كه جسدش در يك خانه به آتش كشيده شده‌ بود.

پليس در بررسي‌ها متوجه شد مقتول دوست‌ مردي جوان و متاهل بود و اين مرد زمان قتل در شهرستان ديگري حضور داشت اما همسرش مريم در خانه -محل جنايت- بود. كارآگاهان همچنين متوجه شدند زمان به آتش كشيده‌شدن جسد در خانه مريم، اين زن از منزل گريخته است بنابراين ظن ماموران نسبت به مريم برانگيخته شد و بعد از چندين هفته تحقيق توانستند متهم را كه به شهر ديگري فرار كرده بود بازداشت كنند.

اين زن به قتل اعتراف كرد و گفت چون مقتول علاوه بر برقراري رابطه با شوهرش خواهر كوچكش را هم اغفال كرده بود او را كشت. مريم گفت: دو سال قبل عروس خون‌بس شدم. شوهرم را دوست نداشتم. مرد ديگري را مي‌خواستم اما پدرم كه بزرگ قبيله بود به من گفت تو بايد با پسري از قبيله مقابل ازدواج كني تا اين همه قتل كه اتفاق افتاده است تمام شود. در طول‌ سال‌هاي درازي كه قبيله ما با قبيله شوهرم دعوا داشت 22 نفر كشته شده بودند و پدرم براي پايان دادن به اين درگيري من را به زور به قبيله ديگر فرستاد. با اينكه از شرايط راضي نبودم اما مجبور بودم زندگي كنم. تا اينكه متوجه شدم شوهرم با دختري رابطه دارد. شوهرم قبل از ازدواج من با آن دختر رابطه داشت و در واقع او هم مجبور شده بود با من ازدواج كند. با اين حال تحمل مي‌كردم و چيزي نمي‌گفتم. مدتي بعد فهميدم مقتول كه رقيب عشقي من بود براي اينكه مرا اذيت كند خواهر كوچكم را با خود بيرون برده و شرايط را طوري فراهم كرده كه پسري به او تجاوز كند. او با اين كارش مي‌خواست خواهرم را نابود و من را بدنام كند. تصميم گرفتم از او انتقام بگيرم. در جريان اين درگيري‌ها مادرشوهرم حق را به پسرش داد و گفت طلاق من را مي‌گيرد. اين براي قبيله من سرشكستگي بود ضمن اينكه من تازه متوجه شده بودم باردار هستم و اين موضوع خيلي ذهنم را مشغول كرده‌ بود.

متهم ادامه داد: تصميم گرفتم از دختر نوجوان انتقام بگيرم. موضوع را با يكي از زنان خانواده شوهرم مطرح كردم و او گفت كسي را مي‌شناسد كه به ما كمك مي‌كند. قرار شد دختر نوجوان را به خانه من بكشانيم و در حين رابطه با مردي از او فيلم بگيريم و تهديدش كنيم از زندگي من بيرون برود. قرار شد طلاهايم را بفروشم و به آن مرد بدهم. وقتي جلسه گذاشتيم و با هم صحبت كرديم آن مرد گفت پول نمي‌خواهد فقط مي‌خواهد با من رابطه داشته باشد. قبول كردم و با هم رابطه برقرار كرديم و بعد من گفتم حالا بايد به وعده‌ات عمل كني. او هم قبول كرد. من دختر نوجوان را به خانه كشاندم و در اتاق داشتم با او حرف مي‌زدم كه جرو‌بحث بالا گرفت و من او را به سمت ديوار هل دادم. دخترك از حال رفت. بيرون اتاق مرد جوان و زن فاميل كه با من همدستي كرده بودند ايستاده بودند. گفتم چنين اتفاقي افتاده، آنها گفتند به ما ربطي ندارد. تهديدشان كردم و گفتم همه چيز را به همه مي‌گويم. در نهايت قبول كردند كار را تمام كنند. مرد جوان دستش را دور گردن دخترك انداخت و او را خفه كرد. قرار شد شب جسد را از خانه من بيرون ببرد. شوهرم شهرستان بود. وقتي آمد، گفتم بايد خريد كند. او را بيرون فرستادم و بعد خانه را آتش زدم. قصدم اين بود كه جسد بسوزد و همه تصور كنند جسد من است خودم هم فرار كردم. مدت‌ها آواره بودم تا اينكه بازداشت شدم. ساعاتي بعد از اينكه مريم چنين اعترافي را به زبان آورد به ماموران گفت، مي‌خواهد اعترافش را پس بگيرد و هرچه گفته دروغ است و او به تنهايي دختر نوجوان را كشته است. پرونده با اعتراف جديد به دادگاه رفت و مريم بعد باز هم تاكيد كرد در قتل تنها بود و براي برداشتن رقيب عشقي از سر راه دخترك را كشته است. اين زن با درخواست اولياي‌دم به قصاص محكوم شد و اين حكم به تاييد رسيد.

در حالي‌كه به نظر مي‌رسيد خانواده مريم او را رها كرده‌اند، بعد از چند سال به طور ناگهاني برادر مريم در روز ملاقات زندانيان در زندان حاضر شد. زماني كه مريم براي ديدن برادرش به سالن ملاقات رفت پسر جوان با بيرون آوردن كلتي به سمت مريم شليك كرد و زن جوان بيهوش روي زمين افتاد.

بلافاصله جسم نيمه‌جان مريم به بيمارستان منتقل شد و بعد از انجام چندين ساعت عمل سخت اين زن به طرز معجزه‌آسايي از مرگ نجات پيدا كرد. در همان روز خبر رسيد برادر ديگر مريم هم به سمت مرد جواني شليك كرده و يك تير به سرش زده و شش گلوله ديگر هم به قفسه سينه او شليك كرده ‌است اما اين مرد هم به طرز معجزه‌آسايي نجات يافت.

برادران مريم در بازجويي‌ها گفتند هم مرد جوان و هم مريم لايق مرگ هستند و بايد كشته شوند. بررسي‌ها نشان داد مرد جواني كه مورد اصابت گلوله برادر مريم قرار گرفته همان مردي است كه مريم در ابتدا اعتراف كرده بود با همكاري او دست به قتل زده ‌است. با اين حال مرد جوان هيچ شكايتي از برادر مريم نكرد و گفت به طور كامل رضايت مي‌دهد. برادري هم كه به مريم شليك كرده بود گفت خواهرش بايد بميرد و اجازه نمي‌دهد اولياي‌دم رضايت بدهند. مدتي بعد مريم باخبر شد مردي كه مدتي با او رابطه داشت زنداني شده ‌است. اين مرد با ارسال نامه‌اي به زندان زنان عادل‌آباد از مريم خواست با او ازدواج كند و مریم که از شوهر اولش جدا شده بود، قبول كرد. آنها در زندان به عقد هم درآمدند و اين مرد كه به جرم قاچاق موادمخدر زنداني شده بود به مريم قول داد از اولياي‌دم رضايت بگيرد و او ميليون‌ها تومان به حساب مريم ريخت تا او با اولياي‌دم وارد مذاكره شود اما اولياي‌دم اعلام كردند خانواده مريم از آنها خواسته‌اند رضايت ندهند. هرچند مريم نامه‌اي نوشت و اعلام كرد خانواده مرد جوان از او خواسته بودند سكوت كند و قول داده بودند كمكش كنند به همين دليل هم او اعتراف كرد به تنهايي دست به قتل زده است و خواستار نقض حكم قصاصش شد. او گفت در اداره آگاهي سقط جنين كرده است و بازجويي‌هايي كه از او انجام شده قانوني نبوده با اين حال راي صادره مرحله استيذان را پشت سر گذاشت و قرار است مريم صبح‌روز چهارشنبه با اصرار خانواده‌اش پاي چوبه‌ دار برود.

برچسب‌ها: خیانت, خون بس, رسوم, سنت, قتل
مشاهده سه کیس از کسانی که همسر دوم مردی شدند و به قولی با اینکه می دانستند مرد داری همسر و فرزند است با او ازدواج کرده اند.

1- برای دیدن یکی از دوستان به یک سازمان عریض و طویل دولتی رفته بودم و همینجوری که داشتم با دوستم صحبت می کردم از پنجره پشت سرش به بیرون نگاه می کردم که ناگاه خانمی با پالتوی قرمز زنگ جلوی نگهبانی در یک حرکت پالتو را در آورد و روسری را به سمتی پرت کرد و در حالی که هیچ چیز (تاکید می کنم که هیچ چیز)تنش نبود شروع کرد به داد و بیداد کردن. در همان زمان مردی را دیدم که با ظاهری موجه مثل شصت تیر فرار کرد و آمد پشت دیوار مخفی شد در حالی که نفس نفس می زد و رنگش سرخ شده بود و ...

از من که دهانم از تعجب باز مانده بود به دوستم اشاره کردم و او هم ایستاد و بعد پنجره را باز کرد و ... وقتی قضیه تمام شد و یکی ازخانمهای حراست چادری به زور روی خانم انداخت و ... دوستم برایم توضیح داد که این آقا زمانی که برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد هفته ای دو روز به مشهد می رفته و بر می گشته در حالی که خانم باردارش در تهران زندگی می کرد آنجا این خانم را صیغه کرده و بعد هم مهریه اش را که 5 سکه بوده داده و بهم زده و آمده سر خانه زندگیش ولی آن خانم ول کن ماجرا نیست و هر چند وقت در میان می آید به همین شیوه آبروریزی راه می اندازد و از او پول طلب می کند و مرد هم از ترس آبرو ریزی در محل کار یک جوری قضیه را جمع و جور می کند. تا کنون دو بار محل کارش را عوض کرده و به جاهای دیگر رفته ولی فایده نداشته و زن دوم او را یافته است.

2- برای دیدن دوست خواهرم به منزلش رفته بودیم با اطلاع از اینکه همسرش آدم بی قیدی بوده و این بی قیدی بعد از ازدواج هم ادامه داشته و با دختران زیادی ارتباط داشته و دست بر قضا یکی از دانشجویان منطقه که بجنوردی بوده و خیلی معروف هم بوده در اینکه خلاصه هر پسری یکبار ایشان را زیارت کرده و ... هم با ایشان در ارتباط بوده است و بعد از اینکه می فهمد باردار است جیم می شود تا مبادا شوهر این خانم مثل تمام کیسهای قبلی او را وادار به سقط جنین و ... نکند و بعد از هشت ماه در روزهای پایانی بارداری پیدایش می شود و به استناد آزمایش ژنتیک اثبات می کند که فرزند مال شوهر این دوست است و دیگر بقیه اش را خودتان حدث بزنید. حالا هر دو همسر سه بچه دارند و مرد هم که کارمند بانک است و از میراث پدری کم ندارد و ... برای هر یک خانه ای هزار متری خریده و ماشین و .... که عدل و قسط را رعایت کرده باشد. اما مگر می شود که هفته ای که هفت روز است بین دو نفر تقسیم کرد. آخر عدد هفت فرد و است زنها زوج! خلاصه از شوخی که بگذریم این جریان واقعی است، نشسته بودیم که دیدیم یک نفر عربده کشان با فحشهای آب نکشیده دارد توی کوچه نام همسر این خانم و این خانم را می برد و .... یکدفعه رنگ از رخ این بنده خدا پرید که وای می بینی چه آدم .... ایست. هر چند وقت در میان می آید این چنین سر وصدا راه می اندازد. الان هم بهانه این است که من از پدرم مقداری پول بهم رسیده و رفتم یک پرادو خریدم و ایشان 206 سوار است و افتاده به جان آقا.... که برای من باید بخری و ... و این سر و صدا ها هم ناشی از همین است. چند وقت در میان همنیجوری یا جلو خانه سر و صدا راه می اندازد یا می رود بانک آبروی ... را می برد. اصلا به عنوان رئیس بانک کسی ازش حساب نمی برد.

3- در حیاط یکی از وزارت خانه ها ایستاده ایم منتظر یکی از دوستان که یک ماشین بنز با شیشه های دودی می آید و جلوی در می ایستد و در حالی که خانم بسیار محجبه از آن پیاده می شود دارد بلند بلند با موبایل حرف می زند و فحش های آب نکشیده می دهد فریاد می کشد به ....(اسم معاون وزیر را می برد) بگو گوشی را برداره فلان فلان شده و بعد هم که گوشی را طرف بر می داره بیا پایین .........(فحش های آنچنانی) به سومی هم بگو بیاد پایین. درست حدس زده بودید خانم همسر دوم بوده و احتمال می داده که نفر سومی هم در کار باشد.

نتیجه اخلاقی: همانطور که قبلا تحلیل کرده بودم مردی که زن دوم می گیرد باید هر آن منتظر از بین رفتن سرمایه اجتماعی اش باشد.

نتیجه اجتماعی: زنی که حاضر است زندگی زن دیگری را خراب کند تا روی ویرانه های آن زندگی کند آمادگی هر کاری را دارد. نگران آبرو و حیثیت و این داستانها نیست بلکه فقط و فقط سعی در حفظ موقعیت لق خودش دارد تا با هر بادی بهم نریزد و خراب نشود. از هر راهی برای تلکه کردن و جذب سرمایه مرد هم از نظر عاطفی و هم از نظر اقتصادی تلاش می کند. خیلی از مردها را می شناسم که به شوخی و خنده می گویند خدا مادر بچه هایمان را زیاد کند ولی وقتی با آنها صحبت می کنیم می گویند گرفتن زن دوم راه رفتن روی لبه شمشیر است که زخمی شدن کمترین خسارت آن است.


برچسب‌ها: ازدواج مجدد, همسر دوم, صیغه, متعه, خیانت, هوو
 
مفهوم خوشبختی بسیار گسترده و در عین حال بسیار ساده به نظر می رسد. چند نفر را می شناسید که می گویند خوشبختم؟! چند نفر را می شناسید که می گویند ما خوشبختیم؟ چند نفر را می شناسید که دم از بدبختی می زند و خود را بدبخت ترین فرد عالم می داند.

خوشبختی و بدبختی دو واژه ای که کاملا نسبی است. آدمها در شرایطی احساس خوشبختی و در شرایطی احساس بدبدختی میکنند.

کسی را می شناختم که همیشه فکر می کردم این چقدر بدبخت است. زندگی با مادر شوهری که با توجه به افکار زمان خودش عروس را با کارگر منزل یکی می دانست. حرفهای درشت بارش می کرد و از الفاظ زشت در موردش استفاده می کرد. برایم عجیب بود که چرا این عروس باسه بچه حاضر شده با ایشان زندگی کند در حالی که تا سه یا چهار ماه قبل مستاجر بود و داشت زندگی راحتی را می گذراند. یک روز با خودم فکر کردم چرا بجای اینکه اینهمه طلا به خودش آویزان کند آنها را نمی فروشد تا خانه ای اجاره کند و دور از مادر شوهر زندگی کند. اینها سوالاتی بود که ذهن مرا به خود مشغول کرده بود. یک روز برای انجام کاری آمد منزل ما و با هم صحبت می کردیم. در بین صحبتهایش متوجه شدم که این زن عاشق طلا و جواهرات است. آنقدر عاشق که حاضر شده با مادر شوهرش سر کند ولی همسرش تمام پول پیش خانه را برای او طلا بخرد! او خیلی احساس خوشبختی می کرد و خود را زن فوق العاده خوشبختی می دانست حتی خشوبخت تر از تمام کسانی که می شناختیم.

همه اینها در حالی بود که من فکر می کردم این زن بدبخت است. پس خوشبختی یک حس است و کاملا نسبی است. هر کس بسته به شرایط خود را خوشبخت یا بدبخت می داند.

زنان سرزمین من برای آنکه بتوانند در عرصه های اجتماعی فعال باشند و زندگی موفقی هم داشته باشند و در زندگی خانوادگی دچار مشکل نشوند به ترکیب نقشها می پردازند.

زندگی یک زن که تدریس می کند، تحقیق می کند، مقاله می نویسد، غذا درست می کند، لباس در لباسشویی می ریزد و مدیریت منزل می کند فضاهای ترکیبی را هم طلب می کند. چند نفر از شما کار و زندگی را ترکیب کرده اید. زمانی شعار زندگیم این بود که کار می کنم برای زندگی و درس می خوانم برای زندگی، زندگی نمی کنم برای کار و زندگی نمی کنم برای درس. اینها را گفتم تا به همه دوستان گوشزد کنم کتابهای مختلفی در بازار هست مثل فکر کنیم و ثروتنمند شویم، قورباغه را قورت بده، پدر پولدار و پدر بی پول، قدرت بیان، 21 راه موفقیت و .... که روز به روز به چاپهای جدید می رسند و فروششان بیشتر می شود. یعنی آدمهای زیادی آنها را مطالعه می کنند و سعی می کنند از آنها الگو برداری کنند. هشدار من این است که تمامی این کتابها تکیه بر کار دارد نه زندگی خانوادگی. مطالعه خوب است و به اطلاعات و اندوخته های آدمها می افزاید ولی همیشه هرچه مطالعه می کنید با این رویکرد باشد که چه تاثیری می تواند در زندگی خانوادگی شما داشته باشد.

زندگی های زیادی را می بینم که به خاطر افراط و تفریط در کار و زندگی یکی از دو مورد آسیب دیده اند. چه بسیار مردهایی که حتی اوقاتی که باید در کنار خانواده باشند و به فکر زندگی خود باشند دارند با تلفن مسائل کاری را پی گیری می کنند و فقط جسمشان در منزل است. چه بسیارند آدمهایی که ماه به ماه بچه هایشان نمی بینند و ملاک محبت را پول می دانند و حرفشان این است که من همه چیز بچه هایم را تامین می کنم. چه بسیارند مادران و زنانی که برای پیشرفت در کار تیشه به ریشه زندگی زناشویی می زنند و همه چیز را یکسره به باد فنا می دهند.

اما قابلیت انسان بی نهایت است. انسانها می توانند همه چیز را با هم ترکیب کنند و به همه چیز را در حد معقول و منطقی با هم ترکیب کرده و مدیریت کنند زندگیشان را در تراز با کارشان قرار می دهند. در این زمینه صنعت هم به یاریشان شتافته. خلاقیتهایشان هم آن را یاری می کند. شبکه مجازی اینترنت راهها را نزدیک کرده و برخی مسائل مثل رفت و آمدهای بی جهت را کم می کند.

حالا سوال من از خوانندگان وبلاگم این است برای ترکیب کار و زندگی و ایجاد توازن در زندگیتان چه کار کرده اید؟

چگونه مدیریت می کنید؟

از صنعت و فناوریهای جدید چگونه استفاده می کنید تا کارتان و زندگیتان با هم در توازن قرار گیرند؟

خانمهای زیادی را می شناسم که میز نهارخوری داخل آشپزخانه میز کارشان نیزهست. برخی هم اتاق خواب را با اتاق کار ترکیب کرده اند. در مورد آقایان هم کم نیستند مردان مجردی که جایی کار می کنند و همانجا هم می خوابند. عکسی که در زیر می بینید ترکیب آشپزخانه و میز کار یک زن کارمند دانشجویی است که مدرس دانشگاه هم هست که مادر و همسر هم هست و با ترکیب نقشهایش تلاش می کند زندگی اش را به بهترین شکل اداره کند. حالا چقدر موفق به این امر شده را باید دوستان و اقوام و از همه مهمتر همسرم و فرزندم بگویند. ترکیب کار درس تماشای تلویزیون، حضور در کنار اعضای خانواده و آشپزی و ... را می توانید در آن ببینید. لطفا اگر عکسهایی از این دست دارید که ترکیب کار و زندگی رانشان می دهد برایم ایمیل کنید ممنونتان می شوم.

aazamhadi@yahoo.com

 

هفت سین آیه های قرآن :

1- سَلَمٌ عَلَیْکُم بِمَا صَبَرْتُم فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ ( سوره رعد آیه 24 )

2- سَلَمٌ قَوْلاً مِّن رَّبٍّ رَّحِیمٍ ( سوره یس آیه 58 )

3- سَلَمٌ عَلَی إِبْرَهِیمَ ( سوره صافات آیه 109 )

4- سَلَمٌ عَلَی مُوسَی وَ هَرُونَ ( سوره صافات آیه 120 )

5- سَلَمٌ عَلَی إِلْ یَاسِینَ ( سوره صافات آیه 130 )

6- سَلَمٌ عَلَی الْمُرْسَلِینَ ( سوره صافات آیه 181 )

7- سَلَمٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ ( سوره قدر آیه 5 )

هفت سین باستانی : سیب سرخ ، سنجد ، سماق ، سرکه ، سمنو ، سبزه ، سیر

هفت سین رزمندگان در زمان جنگ : سرنیزه، سیم خاردار، سنگر، سیم چین، سنبه، سجاده، سینه خشاب

هفت سین روستایی : سبزه ، سنبلاتیو ، سه پایه ، سبد ، سیل بند ، سبو ، سبوس

هفت سین رایانه ای : سرور ، سی پی یو ، سیستم ، سوکت ، سی دی رام ، سی دی رایتر ، سیم

هفت سین بدن : سر ، سیاهرگ ، سرخرگ ، سر انگشت ، سنگ کلیه ، سینه ، ساق

هفت سین حافظ :

1- سالها دل طلب جام جم از ما میکرد

آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد

2- سحرم دولت بیدار به بالین آمد

گفت برخیز که آن خسرو شیرین آمد

3- سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند

همدم گل نمی شود یاد سمن نمی کند

4- سلامی چو بوی خوش آشنایی

بر آن مردم دیده روشنایی

5- ساقی حدیث سرو و گل و لاله میرود

این بحث با ثلاثه غساله میرود

6- ساقی بیا که یار ز رخ پرده برگرفت

کار چراغ خلوتیان باز درگرفت

7- سالها پیروی مذهب رندان کردم

تا به فتوای خرد حرص به زندان کردم

 
قرنها باید که تا یک مشت پشم از پشت میش

عارفی را خرقه گردد یا حماری را رسن

سالها باید که تا یک پنبه دانه از زمین

شاهدی را حله گردد یا شهیدی را کفن

دورها باید که تا صاحبدلی پیدا شود

بایزیدی از خراسان یا اویسی از قرن

در گذشت بانو سیمین دانشور بر تمامی بانوان و اهالی قلم تسلیت

جامعه

www.Rohama.org
 
 
 
www.Rohama.org
 
www.Rohama.org
 
www.Rohama.org
 
www.Rohama.org
 
www.Rohama.org
 
 
www.Rohama.org
 
www.Rohama.org
 
www.Rohama.org
 
www.Rohama.org
 
 
www.Rohama.org
 
www.Rohama.org
 
www.Rohama.org
 
 
 
 
www.Rohama.org
 
 
www.Rohama.org
 
 
www.Rohama.org
 
www.Rohama.org
 
www.Rohama.org
 
 
www.Rohama.org
 
www.Rohama.org
 
 
www.Rohama.org
 
 
www.Rohama.org
 
 
 
www.Rohama.org

جامعه

انسان‌ها برای ارضای نیازهایشان با دیگران تعامل اجتماعی دارند.در اصطلاح جامعه‌شناسی به مجموعه‌ای از انسان‌ها که با هم تعامل اجتماعی پایدار دارند، جامعه گفته می‌شود. در درون جامعه، به دلیل وجود علایق مختلف انسان‌ها و گروه‌ها، تضادهای اجتماعی وجود دارند؛ اما با وجود تضاد تعادل و ثبات جامعه حفظ می‌گردد. در جامعه افراد نقش‌های گوناگونی را می‌پذیرند و به همان نسبت از مزایای اجتماعی مختلفی بهره‌مند می‌شوند.

منبع:ویکی پدیا.آر

7 راه برای فعالیت بدنی در زمستان

www.novindiet.com


شما نباید سردی هوا را بهانه ای برای کاهش فعالیت بدنی خود در فصل زمستان بدانید. شما می توانید با تدابیری هوشمندانه، فعالیت بدنی خود را در این فصل سرد حفظ نمایید.


ورزش در زمستان

ممکن است در فصل زمستان که هوا رو به سردی می رود، فعالیت بدنی بیرون از منزل چندان مورد علاقه افراد نباشد و ترجیح دهند که بیشتر در محیط گرم خانه بمانند. لذا ممکن است سرمای فصل زمستان موجب کاهش فعالیت بدنی و همچنین افزایش اضافه وزن در برخی افراد گردد.

 

مخصوصا وقتی که هوا خیلی سرد است، چه کسی دوست دارد لباس های سنگین بپوشد تا بتواند در هوای سرد بیرون ورزش کند یا بدود؟ یا چه کسی مایل است خطر لیز خوردن روی زمین یخ بسته را برای پیاده روی قبول کند؟

حتی شاید در هوای سرد با ماشین رفتن به یک  کلاس ورزش یا باشگاه نیز سخت به نظر برسد. این امر می تواند موفقیت افرادی که قصد کاهش وزن و یا حفظ تناسب اندام را دارند به مخاطره اندازد.

 

ولی شما نباید سردی هوا را بهانه ای برای کاهش فعالیت بدنی خود در فصل زمستان بدانید. شما می توانید با تدابیری هوشمندانه، فعالیت بدنی خود را در این فصل سرد حفظ نمایید.

ورزش در خانه در فصول سرد، یک راه راحت برای باقی ماندن در مسیر تندرستی و تناسب اندام است و خطر سرما خوردن را نیز به همراه ندارد

برخی از راهکارهای هوشمندانه برای حفظ فعالیت بدنی در فصل سرما به شرح زیر می باشند:

 

1- طرز فکرتان را عوض کنید.

برای شما که زندگی هدفمندی را دنبال می کنید، زمستان فقط  به منزله ی یک فصل سرد نیست، بلکه زمانی است که می توانید بنشینید و اهداف خود را مرور کنید. سپس برای چند ماه بعدی خود برنامه ریزی کنید. با این شیوه، شما فصل زمستان را به چشم دیگری می بینید و در این فصل  پویاتر و فعال تر خواهید بود.

 

2- بازی های زمستانی را امتحان کنید.

اگر به نظر می رسد که انرژی و حوصله‌ی ورزش کردن در بیرون از منزل را ندارید، به جای آن  بازی های زمستانی را امتحان کنید. شما با بازی کردن می توانید مقداری کالری بسوزانید. فایده بازی کردن در این است که سختی ورزش در آن نیست و ضمن اینکه تفریح می کنید، ضربان قلبتان را نیز افزایش می دهید و کالری می سوزانید.

اگر برف کافی روی زمین نشسته است بیرون بروید و بازی کنید؛ مثلا می توانید یک آدم برفی درست کنید و یا گلوله های برف را به طرف یکدیگر پرتاب کنید (فقط مراقب باشید آسیبی به هم نزنید).

انجام یک ساعت از بازی های مذکور می تواند تا 200 تا 300 کیلوکالری بسوزاند. اگر احیانا در محل زندگی شما امکان اسکی روی یخ میسر است، انجام آن نیز می تواند تا بیش از 450 کیلوکالری در هر ساعت را مصرف کند.

 

3- در خانه خلاق باشید. 

شاید رفتن به باشگاه در هوای خیلی سرد به نظرتان خیلی دشوار برسد، اما به هیچ دلیلی نباید برنامه فعالیت بدنی خود را در زمستان تعطیل کنید. شما در خانه نیز می توانید فعالیت بدنی داشته باشید. برای مثال می توانید با استفاده از CD و DVD های آموزش ورزش در خانه ورزش کنید، می توانید چند نمونه از دستگاه ها و تجهیزات ورزشی  را در منزل داشته باشید و با آنها ورزش کنید.

ورزش در خانه در فصول سرد، یک راه راحت برای باقی ماندن در مسیر تندرستی و تناسب اندام است و خطر سرما خوردن را نیز به همراه ندارد.

 

ورزش زمستانی

4- ورزش های زمستانی را امتحان کنید.

شاید از آن دسته افرادی هستید که به انجام ورزش های زمستانی نظیر اسکی و راهپیمایی در برف با کفش‌های مخصوص، اسکی روی یخ و غیره علاقمند باشید و بتوانید از چنین ورزش هایی بهره ببرید.

 

5- گزینه های جدید را امتحان کنید.

شاید زمستان فرصت خوبی باشد، برای اینکه فعالیت های جدیدی را امتحان کنید. اگر مایل باشید می توانید در یک رشته ورزشی مورد علاقه ثبت نام کنید و مهارت های جدیدی را در زمستان فرا بگیرید (مانند تنیس، والیبال و غیره). لذت بازی و ورزش با دوستان و هم گروهی ها، خود انگیزه ای برای تداوم فعالیت بدنی شما در زمستان می شود.

 

6- برای خود اهدافی را در نظر بگیرید.

باید اهدافی را برای تناسب اندام و میزان فعالیت بدنی ای که می خواهید داشته باشید، در نظر بگیرید. برای مثال اهداف شما می توانند شامل کاهش 5 کیلوگرم وزن در زمستان تا عید نوروز باشد. ابتدا اهداف کلی و عمده (برای کل فصل زمستان) را در نظر بگیرید و سپس اهداف جزئی تر (بر حسب روز و هفته) را تنظیم کنید.

 

7- اشتیاق خودتان را نسبت به فصل زمستان افزایش دهید.

اگر تا پیش از این، به فصل زمستان به چشم فصلی که رخوت و عدم فعالیت بدنی را به همراه دارد، نگاه می کرده اید، از حالا نگاه خودتان را عوض کنید و هیجان خود را نسبت به زمستان افزایش دهید. زمستان فصل زیبایی است که میوه های خوشمزه خودش را به همراه دارد، به لذت نوشیدن یک نوشیدنی گرم پس از فعالیت طولانی در سرما فکر کنید. می توانید از این پس زمستان را فصلی پویا و دارای زیبایی های خاص خود ببینید و فعالیت و پویایی خود را در این فصل از سال ادامه دهید. 

منبع:تبیان                                                                                                                      

 آیا ورزش کردن بعد از غذا ضرر دارد؟

اگر فکر می کنید که ورزش کردن ، پس از غذا برایشما خطر آفرین است ، پس بهتر است از نتایج آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه مطلع شوید :

همیشه تصور می شود که ورزش کردن پس از خوردن غذا موجب دل پیچه و سکته قلبی می شود .

اما جالب است بدانید ، اکثر افراد در اثر ورزش کردن پس از غذا دچار دل درد نمی شوند مگر اینکه زیاد غذا خورده باشند یا ورزش شدیدی انجام دهند .

معده یک کیسه عضلانی است . پس از خوردن غذا دریچه پائینی معده محکم بسته شده و اجازه عبور غذا را نمی دهد . غذای موجود در معده موجب انقباض دیواره و در نتیجه مخلوط شدن غذا با شیره های گوارشی می شود . تا زمانی که عضلات این دریچه ، اکسیژن کافی دریافت کنند عمل خود را به درستی انجام می دهند اما زمانی که ورزشهای خیلی سنگن انجام شود یا غذا زیادی خورده شده باشد ، ممکن است قلب توانایی نداشته باشد که هم زمان خون کافی به عضلات اسکلتی و عضلات دریچه معده برساند و در اثر خون رسانی کمتر، عضلات اکسیژن مورد نیاز را دریافت نکرده ، منقبض شوند که این مسئله در فرد ایجاد ناراحتی  می کند .

اگر می خواهید به فرم بدنی مورد نظرتان برسید ،در حالیکه  خیلی غذا نمی خورید و ورزشهای خیلی سنگین انجام نمی دهید ، می توانید قبل از ورزش غذا بخورید و مطمئن باشید هیچ عارضه ای برای شما رخ نخواهد داد.

غذا خوردن پیش از ورزش ، باعث می شود شما سریع تر وزن کم کنید زیرا در این صورت کالری بیشتری سوزانده می شود . پس از غذا ، بدن تا حدود 4 ساعت کالری بیشتری مصرف می کند . پس چنانچه بعد از غذا ، ورزش کنید بدن شما نسبت به زمانی که غذا خوردن و ورزش را با فاصله انجام می دهید ، انرژی بیشتری می سوزاند.

با ورزش از چربی دور شکم بکاهید


کاهش سلول های چربی دور شکم که عامل خطری برای ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت است ، به اقدام دیگری بیش از کاهش کالری دریافتی نیاز دارد.

به گزارش ساینس دیلی ، محققان دانشگاه ویک فارست می گویند نتایج یک مطالعه پنج ساله نشان می دهد ورزش نیز باید به برنامه کاهش چربی شکمی اضافه شود.

ورزش در کاهش اندازه این سلول ها نقش دارد و شاید روزی به عنوان بخشی از نسخه دارویی برای درمان بیماری های مربوط به چربی این قسمت از بدن، تجویز شود.

همه می دانیم چاقی عامل خطری برای ابتلا به دیابت  و بیماری های قلبی  است. البته این بدان معنی نیست که همه افراد چاق به این بیماری ها دچار می شوند. افرادی که دارای چربی دور شکم هستند، در مقایسه با افرادی که در قسمت لگن و ران چربی بیشتری دارند، در معرض خطری بالاتری برای ابتلا به این بیماری ها هستند.

چربی دور شکم با سندرم متابولیک (مجموعه ای از علائم که بر احتمال بیماری قلبی و دیابت می افزاید) ارتباط دارد.

این سندرم زمانی پیش می آید که فردی در معرض حداقل سه مورد از موارد زیر قرار گیرد:

- چاقی دور شکم

- تری گلیسیرید بالا

- مقدار کم کلسترول خوب یا HDL

فشار خون بالا 

- افزایش قند خون

برای لاغر شدن شکم، در درجه اول پیاده روی تند به مدت نیم الی یک ساعت در روز و سپس ورزش دراز و نشست را توصیه می کنم.

اخیرا محققان در مطالعه ای یک عامل خطر موثر در سندرم متابولیک را مورد بررسی قرار داده اند که کمتر به آن پرداخته شده است. این عامل، اندازه سلول های چربی است که زیر پوست قرار داشته و چربی زیر پوستی نامیده می شوند.

اندازه این سلول های چربی، ابتلا به دیابت نوع دوم را مستقل از چاق یا لاغر بودن فرد، پیش بینی می کند.

مطالعات گذشته نشان داده اند که ورزش اندازه سلول های چربی را کاهش می دهد. اما هنوز چگونگی تاثیر شدت ورزش طی رژیم غذایی در این مورد مشخص نشده است.


توصیه های کارشناس تغذیه :

برای لاغر شدن شکم، در درجه اول پیاده روی تند به مدت نیم الی یک ساعت در روز را توصیه می کنم؛ مثلاً کفش راحت بپوشید و مسیری را که با تاکسی یا اتوبوس می رفتید با سرعت نسبتاً زیاد پیاده بروید که در روز 45 دقیقه بشود.

ثانیاً در منزل نرمش کنید. موثرترین ورزش بعد از پیاده روی، دراز و نشست است. ورزش دراز و نشست را با روزی 30 تا شروع کنید و به مرور هر هفته 10 تا بیشتر بزنید که طریقه درست انجام آن در مطلب " چگونه چربی های زائد شکم را از بین ببریم ؟" وجود دارد.

یک ماه هر روز این اعمال را انجام دهید و نتیجه را ببینید. حتماً اول با متر دور شکم خود را اندازه بگیرید تا تغییر اندازه ی آن را متوجه شوید.


* مطالب مرتبط در این سایت :

 چربی های زائد شكم را چگونه از بین ببریم ؟ 

 چگونه چاقی ران را از بین ببریم؟ 

 درمان چاقی موضعی (1) 

 درمان چاقی موضعی (2) 

 درمان چاقی موضعی (3) 

 چه كسی چاق است ؟ 

 محاسبه وزن ایده آل 

 عوارض ناشی از چاقی 

 پیاده روی آسان ترین و بهترین راه برای تناسب اندام 

" چرا پیاده روی ؟ "

روی فرم بودن بدن ، مفرح و شادی بخش است وبرای دست یافتن به این منظور ، پیاده روی مفید می باشد . به نظر محققان ، اگر همه ما فقط روزی نیم ساعت با سرعت نه خیلی زیاد راه برویم ، خطر بسیاری از بیماریهای مزمن را در حدود 30 تا 40 درصد کاهش داده ایم  .

پیاده روی دائم می تواند در کمک به ترک سیگار و کنترل اشتها کمک کند.

اگر بخواهیم بهره ممکن را از پیاده روی حاصل کنیم ، باید 3 یا 4 روز در هفته ، بین 30 الی 60 دقیقه تمرین کنیم ، یعنی با سرعتی بیشتر از ریتم پیاده روی معمولی راه برویم . به این ترتیب علاوه بر مزیتهای فوق ، می توانیم میزان چربی خون را نیز کاهش دهیم .

نوشیدن آب قبل از پیاده روی توصیه می شود ، یعنی یک لیوان آب 20 الی 30 دقیقه قبل از شروع پیاده روی ویک لیوان دیگر 5 دقیقه پیش از شروع حرکت میل شود . البته بهتر است به جای سطوح آسفالت و سنگفرش ، زمینهای نرم وخاکی را برای پیاده روی انتخاب کرد .

از آنجا که راه رفتن از جنبه های مختلفی بر بدن تاثیر می گذارد ، اجمالا به بررسی هر یک از این جنبه هامی پردازیم :


بیماری قلبی :

پیاده روی سریع برای قلب بسیار مفید است . چرا که قلب یک عضو ماهیچه ای است وهر چیزی که باعث شود جریان خون بیشتری در یک ماهیچه ایجاد شود ، باعث قدرت بیشتر آن ماهیچه می شود و از طرف دیگر راه رفتن به طور منظم باعث کاهش فشار خون می گردد .

سکته مغزی :

افرادی که حدود 20 دقیقه در روز پیاده روی می کنند ، حدود 40 درصد از خطر ایجاد سکته مغزی توسط لخته های خون در آنها کاسته می شود .

کنترل وزن :

پیاده روی با سرعت متوسط به مدت نیم ساعت ، نه تنها باعث سوزاندن حدود 200 کیلو کالری می شود بلکه سرعت سوخت وساز را دربدن شما برای باقیمانده روز بالا می برد ، همچنین کسانیکه سعی دارند چربی اضافه بدنشان از بین برود می توانند با روزانه یک ساعت پیاده روی به هدف خود برسند . البته لازم به ذکر است که بدن بعد از نیم ساعت فعالیت تازه شروع به سوزاندن چربی اضافه خواهد کرد .

پوکی استخوان :

راه رفتن نه تنها باعث قوی شدن عضلات می گردد ، بلکه باعث محکم ترشدن استخوانهای محل اتصال می گردد . در زنانی که در سنین جوانی بطور مرتب ورزش کرده ومیزان کلسیم رژیم غذایی آنها مناسب است ، خطر پوکی استخوان در سنین بالا حدود 30 درصد کاهش می یابد .

آرتروز :

تعداد بسیاری از مردم با بالا رفتن سن ، دچار آرتروز زانو می شوند ، راه رفتن به علت قوی ساختن عضلات اطراف مفصل ، باعث کاهش درد می شود . در این حالت ورزش باید یک روز در میان انجام شود تا در این بین فرصتی هم برای استراحت کردن به مفاصل داده باشیم . همچنین در افرادی که وزن بالا و بیماری پیشرفته دارند ، فشار آوردن به زانو توصیه نمی شود .

افسردگی :

طی تحقیقات انجام شده ، افراد افسرده ای که به جای درمان دارویی ، از ورزش و پیاده روی برای درمان استفاده کرده اند  در مقایسه با افرادی که تنها با دارو درمان شده اند ، عود بیماریشان کمتر بوده است .

سرطان :

پیاده روی می تواند باعث کاهش خطر سرطان روده بزرگ شود . شاید به این علت که راه رفتن باعث به حرکت در آمدن مواد در روده ها و دفع مواد زاید باقی مانده می شود .

در خاتمه به این نکته توجه داشته باشید که:

در هنگام پیاده روی ، تنفس عمیق را فراموش نکنید.

پیاده روی كنید تا بتوانید بدوید

اگر در هر كاری گام اول را برداریم ، می توانیم به گام های بعدی برسیم . اگر می خواهیم ورزش كنیم ، باید از جایی شروع كنیم. خیلی ها ورزش را دوست دارند و رویدادهای ورزشی را دنبال می كنند، اما خودشان حال و حوصله ورزش كردن ندارند.

چه بسیارند میانسالانی  كه اصلاً ورزش نمی كنند و حتی پیاده روی برای آنها دشوار است. این ها یا مرتب وزنشان اضافه می شود یا این كه دچار انواع نارسایی های جسمی شده ، بدنشان مستعد بیماری های گوناگون می شود.

شما با هر سن  حتی اگر سال ها ورزش و حركت نكرده باشید، می توانید ورزش را با پیاده روی شروع كنید و بعد مراحل دشوار را ادامه دهید.

برنامه تمرین مقدماتی

برنامه تمرین مقدماتی برای مبتدیانی است كه قصد شروع تمرین دویدن یا مشابه آن را دارند. اگر شما روزی 10 دقیقه تمرین دوی نرم بدون توقف دارید، لازم نیست سه مرحله زیر را اجرا كنید:

مرحله اول – شروع كنید كه هر روز راه بروید. به تدریج برشتاب خود تا جایی بیفزایید كه بتوانید روزانه 10 دقیقه راهپیمایی مؤثر داشته باشید. بسیار خوب خواهد بود اگر آن قدر سریع راه بروید كه تنفس شما عمیق شود.

مرحله دوم – چند گام دوی نرم انجام دهید، آنگاه چند گام نیز راه بروید.این كار را هر روز به مدت 10 دقیقه انجام دهید.

مرحله سوم - دقت كنید آن چنان برخود فشار نیاورید كه تنفس شما دشوار شود، به تدریج از میزان راه رفتن بكاهید و بر زمان دوی نرم خود بیفزایید تا جایی كه تمام 10 دقیقه را فقط به دوی نرم مشغول باشید. مسافت و سرعت دراین مرحله اهمیت ندارد.

اگر شرایط جسمانی خوبی ندارید، ممكن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بكشد كه این نقیصه بر طرف شود؛ اما صبور باشید. سالها افسوس و پشیمانی با چند تمرین درمان نخواهد شد.

چگونگی دویدن

اكنون شما پس از پشت سرگذاشتن سه مرحله بالا می توانید تمرین دو را با جدیت و علاقه آغاز كنید . دوی نرم و دویدن ، برگ عبور برای رسیدن به تناسب بدنی است؛ اما برای این كه از تمام پیامدهای مفید دویدن بهره مند شوید، باید كاری بیشتر ازاجرای دوی نرم انجام دهید.

دوی نرم فقط اندكی مقدار ضربان را بالا می برد و در نتیجه ، فشار لازم را بر سیستم قلب و عروق وارد نمی كند.

دوی نرم در جلوگیری از حمله قلبی و قوی كردن عضله قلب، ارزش كمتری از دوی سنگین دارد. برای كسب حداكثر بهره باید شدت دویدن شما به حدی باشد كه تعداد  ضربان قلبتان را دو تا سه بار در هفته به 120 برساند.

درست دویدن نیز اهمیت دارد. یك دونده مبتدی معمولاً اشتباه می دود؛ فرود آمدن روی پنجه پا و به جلو خم شدن. دویدن روی پنجه پا نه سرعت شما را افزایش می دهد و نه مقاومتتان را . در واقع این نوع دویدن با فشارآوردن برساق پا و عضلات آن و نیز تاندون آشیل ( پشت ساق پا ) احتمال آسیب دیدگی پا را فزونی می بخشد؛ همچنین باعث كندی سرعت شده، شما را سریع تر خسته می كند. خم شدن به جلو طول گام شما را كوتاه می كند.

این عمل به علاوه باعث می شود برا ی جلوگیری از سقوط ، به جلومقاومت كنید كه این مقاومت نیرویتان را به هدر خواهد داد.بیل باور من ، مربی سابق دوی استقامت می گوید: هنگامی به جلو خم شوید كه قصدتان فرو ریختن یك دیوار با سر باشد.

شكل دویدن صحیح :

1- فرود روی پاشنه

2- پشت بدن راست

3- شانه ها پایین

4- آرنج ها آزاد

5- دستها فنجانی شكل

شما چه فردی كوچك اندام 40 كیلویی و چه قهرمان المپیك باشید، قواعد دویدن برایتان یكسان است . شاید مهمترین قاعده این باشد.

ازاجرای برنامه تمرینی مشابه در روزهای گوناگون اجتناب ورزید. بسیار مضحك خواهد بود اگر یك دونده با گذشت روزها با همان مسافت و سرعت روزهای پیش بدود.

بدنسازی به این معنی است كه به عضلات ، قلب و ششها فشار آورید، آنگاه به بدن وقت كافی برای بازگشت به حالت اولیه بدهید. پس از بازگشت به حالت اولیه ، بدن قوی تر از پیش می شود. این روند، اصل بار اضافی نامیده می شود كه اساس آن بر كارهانس سیل ، دانشمند كانادایی استوار است.

تأثیر ماساژ عضلات در تمرینات ورزشی

مطالعه ای نشان داد كه 20 دقیقه ماساژ عضلات بعد از ورزش شدید و سخت تا مدت 2 روز ، خستگی عضلانی را كاهش می دهد.

عمدتا ورزشكاران با توجه به خستگی عضلانی ، برنامه های ورزشی خود را تنظیم می كنند. بیشتر آنها، خیلی شدید تمرین می كنند تا اینكه ماهیچه هایشان دچار تخریب و كوفتگی می شود و روز بعد احساس خستگی زیادی می كنند. به همین دلیل سعی می كنند روز بعد بطور آهسته و آرام تمرین ورزشی را انجام دهند تا این خستگی عضلانی از بین برود. وقتی كوفتگی از بین رفت، مجدداً تمرین ورزشی سخت و شدید را شروع می كنند.

هیچ كس نمی داند چرا و چگونه، 20 دقیقه ماساژ بعد از تمرین ورزشی سخت، باعث تسریع بهبود خستگی ماهیچه ها می شود. اما اگر مطالعات بیشتری این مطلب را تایید كند، ورزشكاران می توانند به دفعات بیشتری تمرین كنند.

ماساژ دادن، عضلات را قوی نمی كند، ولی با به تأخیر انداختن خستگی آنها، به ورزشكاران این امكان را می دهد كه بطور متناوب و با خستگی كمتری تمرین ورزشی را انجام دهند و در نتیجه با تمرین بیشتر، ماهیچه های قوی تری خواهند شد.